U-SING

U-FAIL!

Zingen tijdens de eindejaarsperiode is al sinds jaar en dag een populaire bezigheid. Wanneer de man op het witte paard met zijn stoomboot aankomt halen alle wachtende kinderen steevast enkele klassieke melodietjes boven, terwijl de jolige heer in het rood meestal op de radio steun krijgt van allerhande artiesten die opeens kerstnummers opnemen. Ook binnen de gameindustrie merk je dat het in gang gooien van je stembanden vooral een bezigheid is die in de wintermaanden van pas komt. Vorige maand mochten we bijvoorbeeld nog karaokegames als SingStar: Take That en LIPS: Nummer 1 Hits verwelkomen, terwijl midden oktober redacteur Michaël helemaal in zijn nopjes was met SingStar: Studio 100. Natuurlijk kan ook de Wii niet achterwege blijven, en daarom is er nu U-SING: U've got talent!

Zoals dat wel te verwachten valt mag je in U-SING aan de slag gaan met een verzameling aan recente en minder recente nummers. Klassiekers als 'I Will Survive' van Gloria Gaynor en 'My Girl' van The Temptations worden vlotjes afgewisseld door 'Viva la Vida' van Coldplay en zelfs het aanstekelijke 'Bullet Proof' van La Roux. Het is best opvallend dat er binnen de beschikbare nummers enkele minder grote namen aanwezig zijn als Black Kids en Orson met 'No Tomorrow', terwijl het publiek dat met deze titel in aanraking zal komen toch vooral het typische top-50 arsenaal aan liedjes zal verwachten. Onze Nederlandse collega's zullen overigens blij zijn om te horen dat Esmee Denters en haar 'Outta Here' ook haar eigen plekje heeft binnen de tracklist van U-SING.

Over het algemeen bestaat het aanbod aan nummers uit leuke meezingers die – mocht je ze nog niet helemaal kennen – na maximaal twee luisterbeurten wel in je hoofd blijven plakken. Over de hoeveelheid liedjes zijn we echter minder te spreken. Op het schijfje van U-SING zijn er in totaal dertig songs te vinden. Dat klinkt misschien best aanvaardbaar, maar de ontwikkelaar heeft helemaal geen plannen om in de toekomst extra tracks beschikbaar te maken via het internet. Dat laatste is een enorm minpunt voor U-SING gezien andere karaokegames als SingStar (wanneer ze niet rond één bepaalde artiest draaien) en LIPS dit wel doen. Je zit met andere woorden voor eeuwig vast een dezelfde dertig liedjes, en dat is vandaag de dag onaanvaardbaar gezien de technologische mogelijkheden, en ja, ook op een Wii.

Ben je toch tevreden met de beschikbare liedjes en haal je U-SING in huis, dan krijg je er meteen een microfoon bij. Deze werd gemaakt door hardwaregigant Logitech, maar is nou niet bepaald het beste apparaat dat we ooit in onze handen hebben gehad. Allereerst is de microfoon niet draadloos waardoor je deze moet aansluiten op een van de USB-poorten van je Wii. Dat die dingen aan de achterkant van de console terug te vinden zijn helpt sowieso al niet, maar dat heeft niets te maken met U-SING. Over de lengte van de kabel kunnen we niet klagen, deze is lang genoeg om op een aanvaardbare afstand van je beeldscherm te staan.

Het is echter de microfoon zelf die overdreven goedkoop aanvoelt. Ik moest meteen terugdenken aan het microfoontje dat verbonden zat aan mijn rode bandrecorder van Fisher-Price, en dat is niet bepaald een compliment. Het ding voelt veel te licht aan, en de kop waarin je moet zingen is met de basis verbonden met een plastieken, zilver glimmende cirkel die het geheel nog een tikkeltje armzaliger maakt. Uiterlijk is echter niet alles, maar de microfoon werkt bovendien ook nog eens ondermaats.

Zingen doe je op net dezelfde manier als in SingStar of LIPS: er verschijnen woorden in beeld die de lyrics in het desbetreffende nummer duidelijk maken, in combinatie met een zangbalk die de toon min of meer aangeeft. Op de achtergrond krijgt je de videoclip te zien die bij het nummer hoort, al was dat bij de aller oudste nummer niet mogelijk omdat in die tijd MTV nog niet was uitgevonden.

Geen slecht woord over alles wat we in de voorgaande alinea aanhalen. Het is het zingen zelf dat nagenoeg nooit naar behoren verloopt. Op welke manier we de microfoon ook hielden, nooit leek U-SING op een fatsoenlijke manier hetgeen we aan het zingen waren correct te registreren. Vaak ligt dit aan de configuratie van je hardware en ga je simpelweg een kijkje nemen in het optiescherm, maar in U-SING zit je onvermijdelijk vast aan de fabrieksinstellingen, en die zijn erbarmelijk slecht. Zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad (er zijn er in totaal drie) lukte het ons nooit om een strofe correct af te werken.

Eerst denk je dat het aan jezelf ligt, maar twijfel zeker niet aan je eigen capaciteiten. Op de redactie van Eurogamer hebben we de laatste twee maanden – zoals in de inleiding te lezen staat – drie verschillende karaokegames getest, en geen enkele keer zijn we zo hard op onze bek gegaan tijdens het zingen. De basis van U-SING, het zingen, werkt niet goed en zal je meer kopzorgen dan plezier bezorgen. Wil je het allemaal nog erger maken, dan kun je nog altijd met z'n tweetjes aan de slag gaan – tenminste als je zelf nog eens een tweede Wii-microfoon van Logiteck afzonderlijk koopt.

U-SING is moeilijk aan te raden voor eender welke speler. Het is een geluk dat er op de Wii nog geen heersende karaokereeks verkrijgbaar is, want anders had U-SING helemaal geen bestaansrecht gehad. Het grootste probleem waarmee deze game te kampen heeft is het feit dat de hardware je zang niet goed registreert. Ook het gebrek aan enige vorm van internet ondersteuning doet U-SING niet bepaald goed. We geven het spel nog enkele punten mee omdat het aanbod aan nummers best in de smaak valt, maar verder dan dat gaat het spijtig genoeg niet.

3 / 10

U-SING

Nintendo Wii