Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Splinter Cell: Conviction

Licht aan het einde van de tunnel.

We spreken mei 2007. Splinter Cell: Conviction wordt voor het eerst getoond aan het publiek. Double Agent, de vorige titel in de franchise, deed het goed maar Ubisoft wil vernieuwing brengen in de reeks. Ubisoft Montréal krijgt opnieuw het roer in handen en krijgt de opdracht Sam Fischer uit zijn element te halen. Onze held wordt in de rol van voortvluchtige geduwd, achtervolgd door de mensen waar hij jaren voor werkte terwijl hij op zoek gaat naar de moordenaar van zijn dochter. Sam staat nu op zijn eentje en kan dus niet meer steunen op talloze gadgets en overheidssteun. Gebruik maken van je omgeving en je vermogen om snel de juiste beslissing te maken primeren over nachtkijkers en flashbangs.

Onder gebruik maken van je omgeving verstond Ubisoft niet enkel de bekende ‘loer in het donker en breek dan de nek van je vijand als hij even niet kijkt’-techniek maar ook opgaan in een massa volk. En daar begon het schoentje te knellen. Diezelfde gameplaymechanic werd al hevig gebruikt in die andere titel die toen bij Ubisoft Montreal in de maak was: Assassin’s Creed en dat was aangezien beide in de eindejaarsperiode van 2007 moesten verschijnen misschien een beetje te veel van het goede. Eind juli 2007 wordt Splinter Cell: Conviction verhuisd naar begin 2008.

Een half jaar later wordt Assassin’s Creed uitgebracht en…valt tegen. Ondanks de vele zevens die de game krijgt in reviews zorgt de enorme hype toch nog voor een grote extra cent in het spaarpotje van Ubisoft. Het succes van Assassin’s Creed elimineerde de nood aan nog een ‘heavy hitter’ begin 2008. Dit gaf hen de kans om Splincter Cell: Conviction nogmaals uit te stellen en de gameplay volledig op punt te stellen. Kortom: om een tweede Assassin’s Creed-situatie op korte tijd te vermijden. Eind november 2007 vertelt grote baas Yves Guillemot dat we SC:C zeker niet moeten verwachten voor maart 2008.

Maart passeert maar er komt geen nieuws over Sam Fischer. Vreemd genoeg maakt de game ook geen verschijning op UbiDays, Ubisoft’s eigen showcase van titels. Geruchten beginnen de ronde te doen dat ze in Montréal meer doen dan de game hier en daar verbeteren maar volledig teruggegaan zijn naar tekenbord. Ubisoft ontkent dit in alle talen maar ondertussen blijft het verdacht stil rond de game.

Het is pas in juli 2008 dat we opnieuw officieel nieuws horen. Helaas is het alweer een verschuiving van de releasedatum. Vanaf nu moeten we Splinter Cell: Conviction pas verwachten ergens tussen 1 april 2009 en 1 april 2010. De geruchten dat het spel grondig herwerkt wordt, worden echter opnieuw de kop ingedrukt. “Splinter Cell is een zeer belangrijke franchise voor Ubisoft en we verwachten veel van het spel. Het is een belangrijk product en we willen alle gameplaymogelijkheden die momenteel mogelijk zijn grondig in de game verwerken. Er zijn nog veel kansen die we willen gebruiken en daarom geven we [Ubisoft Montréal] extra tijd om ervoor te zorgen dat het een goed product wordt,” had Yves toen te zeggen.

Een soortgelijke commentaar gaf hij begin vorig jaar toen duidelijk werd dat Splinter Cell pas begin 2010 zou verschijnen. Reden voor de late release was namelijk dat het team vond dat ze de kwaliteit die men in de aankomende E3-demo zou vinden niet het volledige spel konden houden zonder extra developmenttijd. Niet alleen betekende dit dat de pers eindelijk een hands-on ervaring met de game zouden krijgen, maar ook dat er eindelijk licht aan het einde van de tunnel te zien was. Het werd tijd.