Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Roundtable 11: 3D Gaming

Is dit de volgende stap voor videogames?

Heeft Eurogamer België de Nederlandse regering mee helpen vallen? Doen onze redacteurs na hun ervaringen in CaféWorld mee aan 'Mijn Restaurant'? En hebben wij een plan om onze openbare omroep van de ondergang te redden? Allemaal vragen waarop de redactieleden bij Eurogamer België een duidelijk antwoord klaarhebben, maar daar gaat het niet om bij de Roundtable. Hier draait het om de game-industrie en wat daarbinnen zoal gaande was de voorbije week. Op zondag trachten wij onze mening te ventileren omtrent een bepaald onderwerp en trekken we voorzichtig een conclusie. Wat de ultieme waarheid is beslis jij, de lezer, natuurlijk zelf. Heb zeker geen schroom om je in de reacties uit te spreken over het onderwerp waarrond de Roundtable deze week draait. Elke mening is van belang!

Deze week gaan onze redacteurs rond de tafel zitten en hebben ze het over het toepassen van de populaire 3D-technologie in videogames. We zien het fenomeen tegenwoordig in de bioscoopzalen om de haverklap opduiken, maar nu lijkt het alsof de brilletjes ook hun intrede zullen maken binnen de gameindustrie. De redacteurs van Eurogamer België delen hun mening met jullie.

Neem onze vorige roundtables ook zeker eens door:

Roundtable 01: Sony vs. de rest

Roundtable 02: Gamemedia vs. uitgevers

Roundtable 03: Gratis MMO's vs. Pay to Play

Roundtable 04: Remakes vs. Originaliteit

Roundtable 05: Censuur vs. artistieke vrijheid

Roundtable 06: Achievements & Trophies

Roundtable 07: De impact van geweld

Roundtable 08: Jongeren versus de media

Roundtable 09: Een terugblik op 2009

Roundtable 10: Social Gaming

Philip: 3D-gaming zou wel eens erg groot kunnen worden, maar dan moeten ontwikkelaars er wel op een goede manier gebruik van maken. Een heleboel mensen zullen ondertussen al wel eens een 3D-film in de bioscoop gezien hebben (UP, Avatar, A Christmas Carol, Alice in Wonderland,...) en zijn dus bekend met de technologie, maar hoe zou men dit het beste kunnen toepassen bij games? Ontwikkelaar Ubisoft gaf ons alvast een voorsmaakje door Avatar - The Game ook als 3D-versie uit te brengen, maar nagenoeg niemand speelde die toch wel vooruitstrevende editie. Zelf wist ik gelukkig, uitgerust met een brilletje, het spel in 3D te spelen op de E3 van vorig jaar. Het was een unieke ervaring, maar na tien minuten had ik het allemaal wel gezien. Ubisoft slaagde er wonderwel in om de spelwereld te voorzien van een derde dimensie, maar uiteindelijk voegde het nagenoeg niets toe aan de gameplay. En het is net op dat punt dat ik ontwikkelaars in de toekomst de mist in zie gaan.

Anders dan bij films is games spelen immers een interactieve ervaring. Het merendeel van de tijd oefen je rechtstreeks invloed uit op hetgeen er op het scherm te zien is, wat ervoor zorgt dat makers van spellen de 3D-technologie op een andere manier zullen moeten gebruiken. Volgens mij is het niet zozeer leuk om personages en stukjes van de omgeving uit je scherm te zien komen - zoals dat in de bioscoop vooral het geval is -, maar moeten ontwikkelaars het 3D-aspect vooral verweven in de gameplay. Stel je maar eens voor hoe ongelofelijk het zou zijn om in pakweg Mass Effect 2 interactieve, driedimensionale menuschermen te zien opduiken. Of dat er in Heavy Rain tijdens de segmenten waarbij je een forensisch onderzoek moet uitvoeren allerhande aanwijzingen in 3D rondzweven. Het interactief maken van de 3D-technologie lijkt me met andere woorden vooral de opdracht van spelontwikkelaars, mocht dit alles tenminste ooit op een grote schaal richting de game-industrie komen. Er zijn echter genoeg aanwijzingen dat dit wel degelijk gaat gebeuren. Sony gaat haar PlayStation 3 in een van de komende firmware updates uitrusten met enkele 3D-opties, terwijl ook Square Enix en Peter Moore van EA Sports al aangegeven hebben dat ze interesse hebben in de nieuwe technologie. Recent kwamen we ook te weten dat de Game of the Year editie van Batman: Arkham Asylum een 3D-luik heeft gekregen. Wie weet gaat 3D-gaming na "motion controls" wel hét nieuwe buzzwoord worden van de komende jaren...

Philip: 3D kan bijvoorbeeld in Heavy Rain toegepast worden om het forensisch onderzoek in drie dimensies weer te geven

Maarten: Alles wat ik tot nu toe in 3D gezien heb is gewoon een gimmick en het brengt niets bij aan de ervaring van een film of videogame. Maar toch sta ik niet helemaal sceptisch ten op zichte van 3D, neem nu het voorbeeld van voetbalmatchen in 3D. Het Britse Sky Broadcasting werkt met deze technologie en heeft er een geslaagde test opzitten. Je favoriete team wordt zo dichterbij gebracht en er wordt geprobeerd om het stadiongevoel naar jouw huiskamer/pub te brengen.

Iets dat live wordt gebracht lijkt nog te kunnen op dit moment, voor games en films ligt het echter anders. Voor mij moet de 3D-gaming al echt evolueren naar een ervaring waarbij je volledig rondom kunt kijken en er dus eigenlijk meer sprake is van een virtuele realiteit. Stel je het eens voor: je loopt rond in een donker woud en je hoort een geluid boven je. Je draait je hoofd naar boven en kijkt recht in de ogen van een Predator. Zijn klauwen halen uit naar je gezicht en je krijgt een rode waas over het beeld lopen. Dat is pas interactiviteit wat voor een extra ervaring zorgt. De rillingen zullen over je rug lopen, natuurlijk niet aan te raden voor mensen met een hartkwaal. Je kan dit ook doortrekken naar een reeks zoals FIFA, waardoor je tactisch inzicht meer op de proef wordt gesteld. Als je alles ziet zoals een voetballer ziet, moet je nu éénmaal anders nadenken dan wanneer je het gehele veld direct overziet.

Odin: Momenteel beschouwen velen 3D nog als toekomstmuziek, maar we zitten al veel verder in het productieproces dan je op het eerste zicht zou denken. Neem maar eens een kijkje naar de aankomende films dit jaar: velen zullen ook al in 3D in de cinemazalen te bezichtigen zijn. Zelfs de 'Harry Potter'-filmreeks is sinds kort op de 3D-trein gestapt. Het zal echter wel nog wat langer duren voor het onze huiskamer binnensijpelt. TV's die 3D ondersteunen zijn wel al aanwezig in de meeste winkels, maar zijn nog redelijk duur. Bovendien zijn er amper producten te vinden die al gebruik maken van deze technologie.

Gelukkig begint ook de game-industrie deze functie te ontdekken waardoor het 3D-systeem hopelijk snel zal evolueren, want het is wel duidelijk dat het momenteel nog in z'n kinderschoenen staat. Ik ben zeker en vast een voorstander van 3D, maar dan wel van de toekomstige 3D-functionaliteiten: zonder noodzakelijk stereoscopisch brilletje, met voldoende interactiemogelijkheden bij games en meer inleving dan nu het geval is.

Het zou ook leuk zijn om 3D te combineren met die andere laatste nieuwe snufjes: touchscreens zoals de iPad en motion sensors zoals Project Natal. Gooi die zaken samen en je bekomt al snel virtuele realiteit waar Maarten het reeds over had. Maar goed, genoeg speculatie, want dat alles is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. We kunnen dromen zoveel we willen, maar ik denk dat één ding sowieso wel al duidelijk is: de toekomst ziet er veelbelovend uit.

James Cameron's Avatar, een veel aangehaald voorbeeld in deze elfde roundtable.

Edelbert: Zoals de rest van de wereld ben ook ik in de bioscoop James Cameron's blockbuster “Avatar” gaan bezichtigen. Toen ik in de bioscoop aankwam en een ticket gekocht had, kreeg ik een joekel van een 3D bril in mijn handen geduwd. Wanneer enkele ogenblikken later de film begon had ik geen andere keuze dan die bril opzetten, omdat alles er anders enorm wazig uitzag. Uiterst vervelend, aangezien ik zelf al een bril draag en er dan nog eens moest in slagen om die leviathan van een 3D bril op het tipje van mijn neus te balanceren. En waarom vraag ik me af? Omdat de kijker dan meer denkt dat hij deel uitmaakt van het verhaal? Zodat iedereen na afloop van drie uur hippie verheerlijking een barstende hoofdpijn zou hebben? Omdat de film dan meer een ervaring wordt? Mocht Avatar zo goed zijn al iedereen beweerd, dan had de film zo geen goedkope dingen nodig om het interessant te maken. Natuurlijk zag alles er goed uit, maar dat weegt niet op tegen het nadelen van zo'n bril te moeten opzetten.

Een tijdje geleden terug op CES (Consumer Electronics Show) was er ook veel te doen rond dit 3D fenomeen. Uit goede bron heb ik vernomen dat er op de beurs beeldschermen te zien waren die 3D-beelden toonden, zonder dat je zo'n bril moet opzetten. Schitterend! Maar dan moet je wel weten dat je kaarsrecht voor het scherm moet zitten. Doe je dit niet, dan wordt alles enorm wazig. Hieruit leid ik af dat heel wat bedrijven dus wel degelijk bezig zijn met het ontwikkelen van gebruikersvriendelijke 3D-technologie. Maar ook stel ik vast dat deze technologie nog in haar kinderschoenen staat. En hebben we dit eigenlijk echt nodig? Enkele jaren geleden waren HD-televisies nog de gekte van het moment. Ik ken zelfs heel wat gamers die er nog altijd geen aangeschaft hebben. Maar voor degene die het wel al gedaan hebben, recent of al een tijdje terug, zou het een enorme kaakslag zijn mocht bijvoorbeeld Sony volgende maand op de proppen komen met een 3D-monitor. Opnieuw 2000 euro lichter.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Over de auteur
Eurogamer.be avatar

Eurogamer.be

Contributor

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Reacties