Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

MX vs. ATV Reflex

Door de wind, door de regen...

Uitlaatpijpen en spatborden, mannen die met reclame op hun kleren rondparaderen en modder zo ver als het oog reikt. Net zoals het zilveren schijfje in mijn witte vriend van siliconen en plastiek ronddraait, spinnen de motoren van menig waaghals op mijn scherm. Ik word begroet door een zware mannenstem –ik gok tenor of bas - die de volledige muur van tekst op mijn scherm letterlijk voorleest. Terwijl ik semi-aandachtig luister, vraag ik me af of de stemacteur echt zo’n typisch Amerikaans accent heeft, of dat hij gewoon een paar keer te diep in het glas heeft gekeken. Nascar mag dan de grote redneck sport zijn, je gaat me niet vertellen dat motocross geen ‘white trash’ sfeertje nalaat. Er passeert nog een introfilmpje waarna ik gevraagd word mijn profiel, mijn ‘Motocard’, aan te maken. Met een kinderlijke grijns verander ik de jerseynaam naar ‘devil’ en schrijf ik een ‘666’ als nummer. “Kom maar op met die modder!”

Laten we beginnen met het één en ander duidelijk te maken, in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, blijft het vehikel aanbod niet beperkt tot (lichte) motocross bikes en quads. Voor de liefhebbers zijn er ook nog sport buggies, UTV’s, sport trucks en… euh, een ander soort sport trucks? Goed, deze laatste heten sport 2 trucks, wat het totaal plaatst op 7 types. Afhankelijk van de spelmode zullen de wedstrijden dan ook gemengd of klassenspecifiek zijn. Deze review werd trouwens geschreven op basis van de thuisconsole-versie, maar naar het schijnt zou de DS-variant als achtste type ook nog monstertrucks omvatten, bij deze bent u dus gewaarschuwd…

Nu, we mogen dan nog zo’n brede waaier aan benzineslikkers hebben, feit is dat de game nog altijd MX vs. ATV heet met een reden. Zo heeft het nieuwe reflex-systeem (waarover later meer) enkel betrekking op de MX, MX Lite en de ATV. Ook stunts zijn enkel weggelegd voor dit triumviraat. Want iedereen weet natuurlijk dat je geen Heart Attack of Deadbody kan uitvoeren met een sport buggy. Alhoewel, misschien op dubbelzinnige wijze…

Zoals het een goede racegame belieft, is Reflex voorzien van een garage alwaar je nieuwe moddervreters kan kopen en er naar hartenlust kan aan sleutelen. Voor zowel voertuig als bestuurder is er een uitgebreid tuningsysteem voorzien. Uitgebreid, maar we hebben al beter gezien.

De game bevat een stevige campagne, een arcade mode en multiplayer. Beginnen doe je best met de campagne aangezien je het leeuwendeel van de parcours en speelstijlen nog mag vrijspelen. Het mag ook gezegd worden dat beide aspecten ook dik in orde zijn. De gebieden zijn legio en in het algemeen dik in orde qua variatie en uitwerking. Hier merken we ook de eerste nieuwe gameplaymechaniek op: moddersporen. Een stuk modder of losliggende aarde die continu met gegroefd rubber bewerkt wordt, zal het racen niet ten goede komen. Zo was het in het echte leven en zo is het nu ook in-game! De vloek van het verhoogd realisme…

Ook de speelmodi zijn dik in orde, je hebt de gewone race, eliminatie, face-off, overthrow, outrunner, rival en de sectierace. Daar ik zelf al menig onuitgespeelde racegame terug naar de kast verwezen heb wegens gebrek aan afwisseling, draag ik variatie hoog in het vaandel. Naast de vaste races zijn er ook nog zogenaamde ‘free ride’ evenementen. Reflex’ versie van een open wereld, zeg maar. Je wordt met je vehikel op een besloten lapje grond gedropt alwaar je kunt scheuren en springen tot wielen van alle rubber ontbrand zijn. Stiekem krijg je dan een gevoel van: ‘Ik ben een kind en dit is mijn speeltuin!’ Het is leuk, maar tenzij je iemand bent die er volledig in op kan gaan, steekt het al snel tegen. Ook de vier uitdagingen –elk gebied krijgt telkens dezelfde vier missies- kunnen niet lang boeien. Spijtig, zeker als je ziet wat er tegenwoordig met open wereld settings kan gedaan worden.

Eerder had ik het al over het reflex-systeem dat de besturing van de MX, MX Lite en ATV voertuigen beïnvloedt. Nu, wat is dit reflex-gedoe en waarom is het zo belangrijk dat de volledige ondertitel van de game er aan geweid is? Kort en bondig gezegd, reflex zorgt er voor dat je met de rechter joystick je piloot bestuurt. Is dat alles? Dat is alles. In de praktijk betekent dit wel een vergroot realisme en een meer accurate besturing. Niet meteen iets waar ik persoonlijk mijn volledig spel naar zou noemen, maar niettemin een geslaagde toevoeging die vooral –met die zware voet die ik heb- bij het intensere bochtenwerk een wereld van verschil maakt. Mensen die hun games liever zo arcady mogelijk hebben, denken dus best twee keer na. Geen nood, als je een PS3 hebt, is er nog altijd Motorstorm.

Het enige aspect van verhoogd realisme waar ik niet zo voor te vinden ben, is het physics systeem. Toegegeven, als MX- of ATV-bestuurder ben je nog altijd een zwakke weggebruiker –zwakker dan de buggies en trucks in ieder geval- maar soms gaat het er wat over. Bij de minste tik die je als MX-bestuurder krijgt, ligt je tweewieler tegen de grond, met het gezicht van je alter ego dat nog mooi enkele meters verder door de aarde stuift. Als de frustratie zich dan weer eens opbouwt, is er een grote kans dat dit de boosdoener is.

Een ander punt dat wat negatieve kritiek verdient zit in de graphics. De modder en de voertuigen scoren nog steeds een voldoende, iets wat helaas niet over alle omgevingstexturen kan gezegd worden. Ook de matte paintings die de horizon bekleden zien er hier en daar gedateerd uit. En het, ahum, ‘vrouwelijk schoon’ dat het startsein geeft, zou wel wat meer polygoontjes in het gezicht en de armen kunnen gebruiken. Ik geef toe, character design is ver van het belangrijkste in dit soort games, maar toch…

Wat de multiplayer dan weer betreft, alles in orde. Naast de eerder vermelde speelmodi, krijg je ook nog eens Snake en Tikbal voorgeschoteld. Twee modes die een stapje achteruit zetten qua realisme om zo het fun-gehalte omhoog te krikken. Snake is qua gameplay hetzelfde als… welja, Snake. Je laat een spoor achter en doet er alles aan om niet door het spoor van jezelf of een ander te rijden. Als je nog steeds niet begrijpt hoe dit in zijn werk gaat met gebruik van motocross bikes, dan raad ik je ten sterkste aan om de cultfilm Tron eens te bekijken. Tikbal is dan weer een soort ‘King of the Hill’ of ‘Gladiator’ of hoe je het ook noemt. Simpel gezegd, ergens in het level ligt een bal, pak de bal, behoud de bal. Meer dan twee hersencellen zijn dus niet vereist.

Eerlijk is eerlijk, het speelt lekker en de doorsnee modderfanaat is er best een tijdje zoet mee. Ik twijfelde nog even om voor een strengere aanpak te gaan, maar dacht terug aan ons scorebeleid: “Dat neemt niet weg dat we hier nog steeds met erg sterke spellen te maken hebben die sowieso door de fans van het genre gesmaakt zullen worden en zeker geen gegarandeerde miskoop betekenen voor nieuwkomers.” Dat is zowat de definitie van Reflex. Gewoon niet te veel de grafiekhoer uithangen en rekening houden dat er soms een vijs losschiet bij de physics.

8 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

In this article

MX vs. ATV Reflex

PS3, Xbox 360, PSP, PC, Nintendo DS

Related topics
Over de auteur
Steph Vanquaethem avatar

Steph Vanquaethem

Executive Editor

Reacties