Kingdom Hearts 358/2 Days

Geen hartendief

Ik zal eerlijk zijn: ik heb nooit echt een spel uit de Kingdom Hearts-reeks gespeeld. Natuurlijk heb ik de vorige games wel eens uitgeprobeerd (en ik ben zelfs een paar uur ver geraakt in de eerste game) want het concept van een mix tussen Disney en Final Fantasy klinkt fantastisch en de visuele stijl is enorm uitnodigend. Toch, ondanks mijn pogingen heeft de serie me nooit kunnen vastgrijpen. Altijd kwam er wel iets tussen, of het nu school, werk of gewoon een andere, nieuwere game was. Dat zijn de risico’s van het vak.

Waarom ik dit beken en mogelijks de razernij van een grote fanbase op m’n nek haal? Omdat ik niets van het verhaal van deze game snapte. In Kingdom Hearts: 358/2 Days speel je Roxas, een lid van The Organisation die als enige van de dertien leden de Keyblade kan gebruiken. Dit geeft hem de unieke eigenschap om harten te verzamelen van Heartless. Deze harten moeten verzameld worden om ze uiteindelijk te combineren in de Kingdom Hearts zodat de Organisation-leden een hart kunnen krijgen (o ja, dat was ik vergeten te vertellen, ze hebben dus ook geen hart. Om een of andere reden) en eindelijk echte mensen kunnen worden. Square-Enix vertelt dit allemaal met prachtige cutscenes, voor de Nintendo DS dan toch, en soms is er zelfs voice-acting aanwezig. Dat maakt het allemaal echter niet minder verwarrend voor Kingdom Hearts-noobs zoals mezelf.

Verder naar gameplay dus! Het grote verschil met de vorige Kingdom Hearts-games (zoveel weet ik wel) is dat je deze keer deel uitmaakt van de Organisation. Deze sturen je elke dag op een missie, variërend van het clearen van een omgeving van vijanden tot het verkennen van een omgeving, wat je doet door aanwijzingen te onderzoeken die je krijgt als je euh, vijanden doodt. Variërend was dus misschien niet het juiste woord. Gelukkig zijn de diverse omgevingen, afkomstig uit de Disney-tekenfilms, leuk genoeg om het niet té eentonig te maken. De missies zijn ook altijd vrij kort en je wordt altijd beloond met wat vooruitgang van het verhaal en een aantal nieuwe abilities dus de gedachte ‘snel, nog eentje om het af te leren’ is nooit ver weg. Ideaal voor een portable als de Nintendo DS dus.

Nog verschillend tegenover de vorige iteraties is het levelsysteem. In Kingdom Hearts: 358/2 Days wordt er gebruik gemaakt van panels. Je krijgt een beperkt aantal open panels waar je diverse abilities op kunt plaatsen. Niet alleen items en spreuken nemen een plaats in maar ook nieuwe levels en ontwijkingsbewegingen. Hierdoor krijgen de missies een extra strategisch aspect. Neem je een extra potion mee om schade te herstellen, voorkom je liever in plaats van genezen en ga je voor de ontwijkingsbewegingen of denk je dat de aanval de beste verdediging is en neem je een extra vuurspreuk mee? Naarmate je vordert in het verhaal krijg je meer panels en dus meer mogelijkheden tot je beschikking.

Na elke missie krijg je opnieuw keuze tot je volgende missies. Dit kunnen verplichte missies zijn die het verhaal voortstuwen maar er zijn ook optionele missies die je kunt doen gewoon om nieuwe abilities te krijgen. Je krijgt altijd een beschrijving van de missie die je selecteert zodat je de panels kan aanpassen aan de opdracht.

Aan het battlesysteem is weinig veranderd en het spreekt eigenlijk voor zichzelf. Je kiest in realtime of je wil slaan met de Keyblade of spreuken of items wil gebruiken. Het touchscreen wordt eigenlijk enkel gebruikt om het camerastandpunt te veranderen. Vrij onhandig maar je kunt het gelukkig ook besturen met de schouderknoppen.

Van de andere DS-features wordt er in feite ook geen gebruik gemaakt. Op het tweede scherm wordt data weergegeven, zoals je vitale gegevens, je progressie in de missie en een kaart. Niet meteen innovatief maar wel efficiënt en daar zijn we ook al tevreden mee. Op grafisch vlak wordt wel het onderste uit de kan gehaald. De graphics zijn geometrisch niet indrukwekkend maar de typische Kingdom Hearts-stijl die we gewend zijn van de PS2 is nog steeds herkenbaar en wordt erg vloeiend weergegeven. Zelden is 3D zo aangenaam om naar te kijken op het DS-schermpje.

Kingdom Hearts 358/2 Days verbaast niet maar stelt ook nergens teleur. De typische stijl van Nomura zit er in, het verhaal is in orde al blijft de achtergrond ervan verhuld in mist voor een leek als mezelf en de missie-structuur van de game past perfect bij de pick-up and play-filosofie van de Nintendo DS, al kan het tijdens lange speelsessies wel eentonig worden. Een ander nadeel is dat het even duurt voordat de game echt op gang komt. De tutorial duurt toch een goed uur en echt alles wordt erin uitgelegd, tot het springen toe. Die tijd kon naar mijn mening wel in iets anders gestoken worden. Maar als je daar doorbijt wacht je een degelijke game.

7 / 10

Kingdom Hearts: 358/2 Days

Nintendo DS