The Solus Project review - Robinson Crusoe, maar dan in de ruimte.

Robinson Crusoe, maar dan in de ruimte.

Eurogamer.nl - Aanrader badge
Een unieke wereld met een beklemmende sfeer maakt van The Solus Project een ervaring om nooit meer te vergeten.

The Solus Project begint met een flinke crash. Daar sta je dan, tussen de wrakstukken van je ruimteschip. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar dat hoekje is een vreemde planeet, ergens diep in de ruimte. Van de rest van de bemanning is geen spoor te bekennen. Je moest een nieuwe thuis voor de mensheid vinden, want ons eigen zonnestelsel is vernietigd. Alle hoop was op jouw expeditie gevestigd. Maar je leeft in ieder geval nog, dus het had erger gekund. Hoog tijd om je nieuwe omgeving te verkennen en een manier te vinden om het contact met het thuisfront te herstellen.

Cover image for YouTube videoThe Solus Project E3 Announcement

The Solus Project is een game waarin survival en verkenning een grote rol spelen. Je vindt meteen een computer die je aangeeft wat je huidige toestand is. Zo zie je in een oogopslag hoe lang het duurt voordat je weer moet eten, drinken of slapen. Verder zie je ook je lichaamstemperatuur en de algemene toestand van je gezondheid. De game legt je kort uit dat je voorwerpen kunt combineren. Met een scherpe steen snijd je een net door en met een stok, brandbaar materiaal en brandstof maak je een fakkel. Uiteraard moet je eten en drinken vinden, maar is het even belangrijk om 's nachts een schuilplaats te vinden tegen de kou en overdag uit de felle zon te blijven. Je wilt niet onderkoeld of juist oververhit raken.

In het begin maakt The Solus Project echter weinig indruk. Het is onduidelijk wat je nu precies moet doen, dus loop je doelloos rond. Op een bepaald moment zoek je in een grot de oorsprong van een vreemd geluid, maar de toegang is geblokkeerd. Dat je een neergestorte raket met een teleporter nodig hebt om verder te komen, is niet duidelijk. Je interactie met de omgeving voelt regelmatig onwennig aan. Zo kun je sommige muren met een hamer kapot slaan, maar daarvoor moet je iedere keer op een specifiek aangegeven plek mikken. Dat is nogal omslachtig. Daarnaast blijkt survival helemaal geen grote rol te spelen. Naarmate je verder komt, vind je voldoende eten en drinken waardoor er van echt gevaar geen sprake meer is.

Die kritiek doet echter geen afbreuk aan de game zelf. Het is namelijk de surreële wereld waar jij je onweerstaanbaar tot aangetrokken voelt. Een onbekende plek met een overvloed aan mysteries, die zich langzaam aan je onthullen. De visuele pracht is indrukwekkend, zeker voor een indie-game. De planeet wordt omcirkeld door twee enorme manen, die je vanop een afstand in de gaten lijken te houden. Dag en nacht wisselen elkaar snel af, waardoor je op het ene moment in de hete zon loopt en op het andere moment naar een prachtige sterrenhemel kijkt. Het weer kan zomaar omslaan, met heftige stormen en heuse tornado's tot gevolg. Het duurt niet lang voordat je op de ruïnes van een oude beschaving stuit. De vreemde architectuur intrigeert en maakt je nieuwsgierig. Het voelt aan als een avontuur en het geheel heeft iets romantisch. Het is een fascinerende wereld die smeekt om verkend te worden.

Daarnaast is alles tot in de puntjes uitgewerkt. Als je het bijvoorbeeld koud hebt, dan hoor je je personage daadwerkelijk klappertanden. Als je een trap op rent, dan minder je automatisch vaart. Dat alles wordt versterkt door uitstekende geluidseffecten. Dankzij veel omgevingsgeluiden komt de wereld helemaal tot leven. Zo vind je geheime doorgangen door goed naar de wind te luisteren of ontdek je een bron door op het geluid van druppelend water af te gaan. De soundtrack zelf is ook uiterst doeltreffend, door op de juiste momenten zichzelf te laten horen. Dat merk je vooral later in de game, wanneer de spanning toeneemt en het geluid de dreigende sfeer extra naar voren laat komen.

Hoewel The Solus Project niet als een horror-game omschreven wordt, is dat het in de praktijk wel. Niet door goedkope schrikeffecten of enge monsters, maar door de constante angst voor het onbekende. Je weet niet waarom de oude beschaving is verdwenen, maar de hoeveelheid skeletten en vallen herbergen een duister geheim. Je voelt je steeds minder welkom terwijl de wereld rondom je gevaarlijker wordt. Meer en meer verontrustende momenten geven je het gevoel dat je ergens bent, waar je niet hoort te zijn. Alsof je langzaam maar zeker het hol van de leeuw in loopt. Vluchten is geen optie, wat de spanning alleen maar verder opvoert.

The Solus Project komt traag op gang en is zeker geen medogenloze survival game. Zodra de mysterieuze wereld je echter in zijn greep heeft, is het een spannende ervaring die op eenzame hoogte staat. De game is tot in de puntjes afgewerkt, ontzettend intelligent en met veel vakmanschap gemaakt. Het is een game die je niet zozeer speelt, maar ervaart. Een unieke reis, om nooit meer te vergeten.

The Solus Project is reeds beschikbaar voor de pc. De game komt op 15 juli ook uit voor de Xbox One.

The Solus Project

PS4, Xbox One, PC