DuckTales Remastered Review

Bliksems, is 't wat?

Het leven is een wervelstorm, hier in Duckstad. Auto's, lasers, vliegmachines: bliksems, 't is wat! Ben je een kind uit de jaren '80, begin '90 en heb je mooie herinneringen aan de avonturen van Oom Dagobert en zijn gevederde Disneyvrienden? Dompel je dan gerust onder in het warme bad dat DuckTales Remastered heet.

Nostalgie is het belangrijkste wapen van WayForward, de ontwikkelaar die de geliefde NES-game uit 1989 heeft afgestoft en in een hedendaags jasje heeft gestoken. Aan de basis van het klassieke platformspel is dan ook weinig gesleuteld. Ieder level uit het origineel is aanwezig en je gebruikt nog steeds de wandelstok van Dagobert Duck om hoger te springen, vijanden uit te schakelen en schatkistjes met diamanten te openen. Spelers van het origineel voelen zich direct thuis.

De grootste verandering blijkt de focus op tussenfilmpjes, waarbij de personages worden ingesproken door de originele stemacteurs uit de tekenfilmserie. Zelfs de 94-jarige Alan Young, die al sinds 1983 de stem van Dagobert verzorgt, is van de partij. Dat is erg charmant en daardoor voelt ieder level aan als een aflevering uit de serie. Door hier echter op te focussen heeft Remastered een duidelijk andere structuur dan het origineel.

Voordat je het in Transsylvanië op kan nemen tegen Zwarte Magica dien je eerst Kwik, Kwek en Kwak te bevrijden uit handen van de Zware Jongens. In de Amazone is het zaak om de medaillons bij elkaar te sparen die de weg openen naar de tempel van de eindbaas. Vroeger kon je helemaal zelf je route door de levels uitstippelen, maar in Remastered word je veel meer bij het handje gehouden.

Een bewuste keuze van de ontwikkelaar, die nieuwe spelers graag elk deel van de wereld wil laten zien. Maar daardoor blijft er weinig over om zelf te ontdekken of te experimenteren. Door de meer lineaire spelopzet is er weinig rede om het spel meermaals aan te zwengelen, wanneer je het einde eens hebt bereikt. Na drie á vier uur zit de rit er alweer op en dan valt het prijskaartje (€13,99 op Steam) nogal hoog uit.

Dat neemt niet weg dat de eerste keer door DuckTales Remastered heen genieten is geblazen. De handgetekende animaties brengen de personages en de wereld om hen heen prachtig tot leven. Zo grijpt Dagobert zijn hoed vast bij een val en blijft hij met een klapperende snavel vaststeken in de sneeuw. Het is een waar genot om te ontdekken hoe WayForward oude vrienden en vijanden zo liefdevol, vol respect voor het originele materiaal, onder handen heeft genomen.

Bekijk op YouTube

Zie boven: de muziek spreekt voor zich. Componist Jake Kaufman (Retro City Rampage, Mighty Switch Force! 2) heeft fantastisch werk afgeleverd. Voor puristen is zelfs de 8-bit NES-versie van de soundtrack vrij te spelen.

Om de nostalgie nog wat op te drijven is DuckTales Remastered een NES-game in hart en nieren. Zijn je hartjes op, dan verlies je een leven; zijn je levens op, dan is het game over en keer je onherroepelijk terug naar de start van het level. Net zoals vroeger zal je dus af en toe flink moeten doorzetten, van je fouten leren en patronen herkennen. Dit maakt vooral de eindbazen een spannende aangelegenheid, die met hun nieuwe aanvallen een stuk uitgebreider en uitdagender zijn dan voorheen.

WayForward heeft met DuckTales Remastered een overzetting afgeleverd waarin enkele twijfelachtige keuzes zijn genomen, maar waar het hart duidelijk op de juiste plaats zit. Het is een spel dat met liefde is gemaakt door fans, voor fans. En je kunt een duik nemen in het geldpakhuis van de rijkste eend ter wereld. Als je al warm wordt van die gedachte alleen, dan weet je ongeveer of deze DuckTales-overzetting je centjes waard is.

Ducktales Remastered is al te koop op Steam, op de PlayStation 3 en op de Wii U. Vanaf 11 september is de game ook verkrijgbaar voor de Xbox 360.

7 / 10