3DS Circle Pad Pro Review

Quasimo3ds.

Het lijkt wel alsof hardwaremakers nooit hun lesje zullen leren. Al zolang consoles bestaan, trachten deze bedrijven uitbreidingen ervoor uit te brengen: extra hardware om het systeem extra functionaliteiten te geven en moderner te maken. De SNES werd in Japan indertijd uitgebreid met de Satellaview, een service die sterk doet denken aan een internet avant la lettre waarmee men extra gamelevels kon downloaden via satelietverbinding. De Nintendo 64 had de 64DD, een zip drive die even veelbelovend als onrealistisch was. Later bracht Nintendo dan maar een iets simpelere RAM-uitbreiding uit voor de console waardoor games als Perfect Dark, Legend of Zelda: Majora's Mask en Donkey Kong 64 mogelijk werden. De Gamecube had verschillende modems en de niet-noodzakelijke maar wel erg fijne Gameboy Player.

Bovenstaande doet denken dat enkel Nintendo met die plannen komt opdraven maar het bedrijf bij wie het echt niet doordrong dat hardware-uitbreidingen een slecht idee zijn was Sega. Voor de Sega Saturn brachten ze de Sega CD en de 32X uit waardoor de console haast onherkenbaar werd en niemand nog wist welke games ze nu wel en welke ze niet konden spelen met het apparaat dat ze thuis hadden staan. In de laatste jaren zijn Nintendo, Sony en Microsoft wat beter geworden in deze praktijk. Het Wii Balance Board was een enorm succes, Kinect is één van de snelst verkopende electronicaproducten ooit en ook Sony mag trots zijn op de verkoopcijfers van de Move-controller.

Maar met Nintendo's Circle Pad Pro voor de 3DS is het alsof we terug naar de jaren '90 gekatapulteerd worden. Zoals de naam al zegt zorgt deze uitbreiding ervoor dat de 3DS een tweede circle pad krijgt, waardoor een dual analog besturing mogelijk is. Enorm handig voor de vele 3D-games die op het apparaat verschijnen. Ook heeft de Circle Pad Pro drie knoppen. Een tweede set schouderknoppen genaamd ZL en ZR en een nieuwe R-knop omdat de bestaande op de 3DS onbereikbaar wordt.

Het is het lelijke design dat meteen aan de jaren '90 doet denken. De Circle Pad Pro ziet eruit als de cradle waar je je 3DS in kunt leggen om hem op te laden. Aan de rechterkant zie je, tegen alle wetten van de symmetrie in, de extra circle pad uitsteken als een soort vergroeiing. Langs de linker- en onderkant wordt de 3DS vastgehouden door rubberen anti-slip laagjes terwijl vanboven een infrafroodpoort is. Deze infraroodpoort zorgt voor alle communicatie met de 3DS en krijgt stroom van één enkele AA-batterij in de Circle Pad Pro. Volgens Nintendo moet het apparaat zo'n 500 uur kunnen werken op één batterij dus zuinig is het alvast wel.

De belangrijke vraag is natuurlijk of de Circle Pad Pro het afschuwelijke uitzicht wel waard is. En het antwoord is een licht twijfelende ja. Functie is bij het maken van dit stukje hardware ongetwijfeld belangrijker geweest dan de vorm want de Circle Pad Pro ligt wel heerlijk in de hand. De Circle Pad Pro is ongeveer even dik als de 3DS (in combinatie met de 3DS die erin ligt wordt het apparaat dus al meteen een stuk minder portable) en de onderkant is mooi ergonomisch vormgegeven. De extra schouderknoppen zijn ook wat groter en doen eerder denken aan die van de PS3 dan van een handheldconsole.

Momenteel is hier enkel Resident Evil: Revelations compatibel met de Circle Pad Pro en in die game maakt de extra circle pad een echt verschil. Een onhandige besturing op een apparaat waar je al snel een kramp in je hand van krijgt transformeert meteen in een precieze dual analog besturing die de pinken en ringvingers in een comfortabelere positie zet. Andere games waarvan we weten dat ze gebruik zullen maken van de Circle Pad Pro zijn Metal Gear Sold 3D: Snake Eater en Kid Icarus: Uprising. Ook voor die games lijkt de Circle Pad Pro een welkome toevoeging.

Een oordeel is moeilijk te vellen. Aan de ene kant is de Circle Pad Pro het toonvoorbeeld van hoe het niet moet. De 3DS had van meet af aan een tweede circle pad moeten hebben en we kunnen er zeker van zijn dat een revisie van de portable dit standaard ingebouwd zal hebben. Over tien jaar zal men deze uitbreiding vooral herinneren als een tussenstapje voor Nintendo om de gamers die de originele versie van de 3DS kochten te voorzien in wat al snel de standaard zou worden.

Dat verandert echter niet dat de Circle Pad Pro voor een aantal games misschien niet verplicht is om speelbaar te zijn maar het ze toch een heel stuk speelbaarder maakt. En ookal is het geen zicht, het ligt een stuk beter in de hand dan de naakte 3DS. Voor de eigenaars van een 3DS die van plan zijn een compatibele game te kopen is het dus misschien geen slecht idee om een Circle Pad Pro aan te schaffen (of eentje gratis te krijgen bij Resident Evil: Revelatons). Maar voor anderen is het alleen maar een extra reden om te wachten met de aankoop van een 3DS.