Back to the Future Episode 5: OUTATIME

Het einde is nabij... of was het nu veraf?

We zijn uiteindelijk aanbeland aan het einde van een zes maanden durende helse rit doorheen de tijd. Met OUTATIME sluit Telltale het verhaal van Back to the Future: The Game af. Voorgoed? Dat willen ze nog niet officieel gezegd hebben. Maar laten we, voor we beginnen met speculeren wat de toekomst ons nog zal brengen, even bekijken wat deze laatste periode nog te bieden heeft.

Ons avontuur begon half januari 2011 toen de eerste episode "It's About Time" ter beschikking werd gesteld. Marty McFly moest de verkoop van de spullen van Doc Emmett Brown tegenhouden. Doc Brown zelf was ergens in het verleden gevangen genomen en het was uiteindelijk aan Marty en ons om hem terug vrij te krijgen. Helaas werden er tijdens de ontsnapping in het verleden een hoop tijdswetten overtreden. We zorgden voor alternatieve tijdslijnen, creëerden een wereld waar de maffia het voor het zeggen had, probeerden aan het totalitair regime van een gebrainwashte Doc Brown te ontsnappen en moesten een toekomstvernietigende romance zien te verhinderen. Tot nu toe zijn we dus vier episodes lang bezig geweest om de zaken terug op orde te zetten en zoveel mogelijk tijdsparadoxen te vermijden.

In OUTATIME krijgen we de ontknoping van de verhaallijn(en). Telltale wist ons een hoop alternatieve toekomsten voor te schotelen, maar het plot wordt uiteindelijk in deze vijfde en laatste episode volledig afgerond. Alle mogelijke vragen die er nog waren, werden beantwoord, maar niet voor er eerst nog een hoop scherpe dialogen, enkele actiemomenten en een aantal stevige puzzels op ons werden afgevuurd.

We werden voor de vierde keer achtergelaten met een stevige cliffhanger. De tegenstand om het verhaal af te ronden en alles terug op orde te zetten, kwam uit onverwachte hoek. Marty moet het onrechtstreeks opnemen tegen ... ! Om spoilers te vermijden zal het bij die drie puntjes blijven. Zeker omdat het verhaal een erg belangrijk element in deze game is. Je beleeft hier namelijk een erg lange film, of eerder een animatiereeks bestaande uit vijf langgerekte episodes. Het onthullen van een klein element kan een stuk spelplezier bederven.

Je kruipt voor een laatste maal in de huid van Marty McFly om puzzels in Hill Valley op te lossen. Deze maal krijg je opnieuw een nieuw stuk Hill Valley te zien, meer bepaald de Expo voor nieuwe technologieën. Een ruime speellocatie waar veel te ontdekken valt. Niet elke attractie of stand is evenveel van nut, maar het maakt de dynamiek van de locatie een stuk beter. We hebben minder het gevoel dat er ons iemand bij de hand houdt. Iets wat we in vorige episodes soms te vaak mochten ervaren.

Telltale wist blijkbaar zijn interessantste puzzels tot de laatste episode te bewaren. Hoewel we in de vorige games ook één of twee fijne puzzels tussen het verdere klik- en combineerwerk aantroffen, is dat aantal interessante puzzels hier gevoelig opgedreven. Ik denk maar aan de zoektocht naar de jonge Emmett, naar een donker verleden van Edna, het voorkomen van een brand in het verleden, het staande houden van een illusie, ... Allemaal stuk voor stuk puzzels waarvan we er doorheen de ganse reeks toch graag wat meer van hadden gezien. Maar het aantal in OUTATIME is bevredigend.

Telltale vat snel het verhaal tot nu toe samen van Back to the Future: The Game.

Om de fans een ideale afsluiter aan te kunnen bieden kondigde Telltale aan dat het deze laatste periode een maand meer ontwikkel- en afwerktijd zou geven. Vandaar dat het spel niet in mei 2011 maar eind juni 2011 gereleased werd. Iets wat we zeker aanmoedigden wegens het soms te vaak voorkomen van kleine bugs in vorige episodes. Helaas zal het voornaamste werk hier opnieuw gegaan zijn in het verhaal, sfeer, stemmenwerk, graphics, ... want opnieuw zijn we een aantal bugs tegen gekomen.

Het spel was nog maar net gestart of ik kreeg een zwevend aquarium te zien in de intro. Ook deze keer waren enkele dialogen verloren. Dan kan je de personages in het wilde weg met niets behalve het geluid van de stilte zien spreken. Erg jammer. Zeker omdat dergelijke fouten in het verleden ook al voorkwamen. Net als de zoveelste korte hapering van het beeld bij de overgangen van spelgedeelte naar tussenfilmpjes en omgekeerd. Erger was de fout in de cactuspuzzel nabij het einde waarbij je een hoed op de cactus moet zetten om verder te gaan, terwijl die er al op staat. Ook de hints gaven dat als tip aan. En na veel gesukkel en gevloek vond ik nog ergens anders een tweede hoed. Toen ik deze opraapte was plots de hoed op de cactus verdwenen en kon ik terug verder spelen. In dezelfde puzzel is er ook een stukje waarbij er met vuur gewerkt moet worden en ook daar begint te pas en te onpas een stukje grond te branden. Zonder reden.

Behalve de storende fout in de cactuspuzzel kwam ik verder geen grote fouten tegen die je als speler blokkeerden. Maar ook die kleine details zoals beeld- en klankfoutjes hadden er na zes maand toch niet meer mogen inzitten. Het ergste aan de kleine haperingen en problemen met de lipsync is dat je telkens meegesleurd wordt in een fantastisch overweldigend verhaal met opzwelling van de muziek op het gepaste moment, maar dat die storingen je uit die voorts prachtige sfeer rukken en je terug doen beseffen dat je maar een spel aan het spelen bent.

Het zit er dik in dat de punten die we aan de laatste episode geven, bekeken zullen worden als de punten voor het volledige vijf afleveringen durende spel. En zo zullen we het ook beoordelen. Want hoewel het qua puzzels deze keer beter is, is het toch jammer dat het bij de vorige afleveringen soms stukken minder was. En de schoonheidsfoutjes zijn helaas genoeg over de ganse lijn een constante gebleven.

Gelukkig heeft het spel genoeg andere facetten te bieden. Dan denken wij in eerste instantie aan een spannend en meeslepend verhaal, een ongelooflijke Back to the Future sfeer en een stemmencast om U tegen te zeggen. Christopher Lloyd die voor ons de enige is die doc kan en mag spelen, een AJ LoCascio die een - zonder te overdrijven - geniale Marty McFly imiteert en the one and only Michael J. Fox die speciaal voor deze laatste episode enkele rolletjes wilde opnemen. Als dat geen verbluffend traktaat is voor de fan, dan weet ik het ook niet meer. Alleen jammer dat Claudia Wells in de laatste episode niet meer de stem van Jennifer Parker kon vertolken. Het personage kreeg in het slot namelijk geen plaats meer.

En daarmee besluiten we onze laatste review van Back to the Future: The Game. Alhoewel "de laatste" misschien te vroeg gesproken is. Aan het einde krijg je nog een grappig stukje te zien over wat er kan gebeuren met een tijdsmachine en na de aftiteling verschijnen de veelzeggende woorden: "To Be Continued". En daar kijken wij als fan van zowel de films als het spel met veel belangstelling naar uit. De laatste episode is met 4 à 5 uur een stuk langer qua speelduur. De fan die vanaf nu het totaalpakket aankoopt, zal zich toch een goeie 20 uur in een geweldige en nostalgische BttF-sfeer kunnen onderdompelen.

8 / 10

Awaiting cover image

Back to the Future: OUTATIME