Splinter Cell 3D

Een chaotische theorie.

Wie zou er winnen in een gevecht tussen Sam Fisher en Solid Snake? Als het op brute kracht aankomt zal volgens mij de door Tom Clancy bedachte Ubisoft-held het onderspit delven. Hangt de uitkomst af van pure subtiliteit, dan zal Kojima zijn digitale zoon hoogstwaarschijnlijk als zwakkere van de twee uit de boot vallen. Alhoewel...beide spellen hebben doorheen de jaren nogal een evolutie doorgaan. Terwijl je in Metal Gear Solid vaak geen andere keuze had dan sneaky te werk te gaan, is deeltje vier voor de PS3 veel meer op actie gericht. Stop je het originele Splinter Cell vandaag de dag in je Xbox, dan ga je merken dat de gameplay heel wat trager verloopt dan in het Bourne-achtige Conviction. En bij welk deel lag het keerpunt voor die laatste reeks? Bij Chaos Theory, de derde titel in de franchise die Ubisoft nu naar de 3DS brengt.

Chaos Theory kreeg zes jaar geleden te maken met lovende kritieken, al denk ik dat de puriteinen met een voorliefde voor het eerste en tweede deel zich bedrogen gevoeld moeten hebben. Het zwaartepunt lag niet langer bij sluipen, gezien de vijanden een stuk meer vergevingsgezind te werk gingen en je enkel voortbewegen in schaduwen niet langer nodig was. Je kan het zien als een noodzakelijke evolutie binnen een serie, en niemand zal ontkennen dat Chaos Theory voor zijn tijd een geniaal spel was. Maar is dit een tijdloze klassieker? En belangrijker: werkt een game als Splinter Cell wel op een handheld?

Het antwoord op die vraag is voornamelijk negatief. Hoewel de 3DS eindelijk een thumbstick huisvest waardoor het besturen van alles wat geen sidescroller is vlotter verloopt, is er nog steeds het probleem dat spellen die voor een console ontwikkeld werden moeilijk overgezet kunnen worden richting de nieuwe handheld. Splinter Cell is ontworpen om met twee thumbsticks te besturen. Eentje om Sam Fisher door levels te loodsen, de andere om de camera naar wens te positioneren.

"Werkt een game als Splinter Cell wel op een handheld? Het antwoord op die vraag is voornamelijk negatief...."

Ook op de 3DS zijn beide dingen mogelijk. Sam Fisher bestuur je zoals verwacht met de slider stick, en om de camera aan te passen gebruik je de vier knoppen aan de rechterkant die fungeren als een D-pad. Lees: een ongelofelijk trage, logge en onhandige D-pad! En laat de Splinter Cell reeks er nu net eentje zijn waarbij je redelijk vaak de camera zelf moet positioneren om vijanden te spotten. Je gezichtspunt bijstellen aan de hand van vier knoppen voelt gewoon fout aan en werkt slechts in enkele zeldzame gevallen.

Aan de andere kant is Chaos Theory - zoals ik in de inleiding al vertelde - een spel dat sneaken om je doel te bereiken niet bepaald complex maakt. Bovenaan je scherm zie je steeds een lichtmeter staan die aangeeft wanneer Sam zichtbaar voor de vijand is, en wanneer niet. In de 3DS-versie van dit spel ben je nagenoeg altijd onzichtbaar, en zelfs wanneer een vijand op enkele millimeters naast je loopt zal hij niet opmerken. Erger nog: wanneer je lichtmeter nét binnen het 'onzichtbaarheidgedeelte' ligt en je staat pal voor een terrorist, dan staart hij nog steeds schaapachtig voor zich uit. De A.I. in deze draagbare Splinter Cell is lachwekkend te noemen, maar toch is Chaos Theory op de 3DS niet bepaald een makkelijk spel. Hoe kan dat vraag je?

Door de enigmatische minimap die je moet gebruiken om al je verschillende objectieven terug te vinden! Gezien we het hier toch hebben over een spel dat uitkomt voor een apparaat van Nintendo: stel je de ingame kaart van het originele Metroid Prime voor, maar dan vijf keer zo onduidelijk. Het lukte ons nagenoeg nooit om de simplistische weergave van het level te vertalen naar bruikbare informatie, wat niet bepaald handig is wanneer je weet dat je opdrachten meestal bestaan uit meerdere objectieven. Enkel wanneer je Chaos Theory in 2005 speelde en nog weet hoe de missies opgelost moesten worden ga je zonder frustratie de door Third Echelon opgelegde taken kunnen oplossen.

Minder problemen ga je ondervinden wanneer je Sam wapens en voorwerpen uit zijn onzichtbare rugzak wil laten toveren. Alle items zijn terug te vinden op het touchscreen onder grote, duidelijke iconen. Eventjes met je vingertop tikken op een silenced pistol, en Sam heeft het nog geen seconde later in zijn handen. Daarna verloopt alles zoals je al kon verwachten minder vlot. Mikken voelt stroef aan, en doordat de 3DS-versie erg donker is zie je de helft van de tijd niet of je headshot zijn doelwit wel zal raken. Het is niet aan te raden om Splinter Cell 3D in een kamer met veel licht te spelen, want dan zie je door de overvloed aan zwarte kleuren meer dan je lief is de reflectie van je eigen gezicht op het bovenste scherm. Daarvoor gebruiken we liever een spiegel, dankjewel.

Splinter Cell: Chaos Theory

Nintendo 3DS