Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

In gesprek over Call of Juarez: The Cartel

Over cowboys, The Shield en drugs!

Dankzij jarenlange training in Red Dead Redemption en Call Of Juarez kan ik lassowerpen als de beste en wist dan ook zonder problemen Aymeric Evennon van Ubisoft te strikken voor een interview. De arme man wist niet wat hem overkwam maar lag algauw gekneveld tegen de vloer. Ik beloofde hem terug los te laten in het wild, indien hij op mijn vragen wilde antwoorden. Bij gebrek aan andere opties ging hij akkoord.

Eurogamer België: Kan je jezelf kort even voorstellen aan onze lezers?

Aymeric Evennon: Mijn functie is International Product Manager voor Call Of Juarez: The Cartel, net zoals ik dat was voor zijn twee voorgangers. Dit betekent dat ik een waakzaam oog hou op de franchise zodat deze trouw blijft aan zichzelf en het niet de verkeerde richting uitgaat. We slaan met The Cartel natuurlijk een andere weg in, maar toch mogen we in zekere zin niet vergeten wat Call Of Juarez betekent en waar het bekend voor staat. Het is mijn job om daarop toe te zien.

Eurogamer België: Call Of Juarez 1 & 2 waren beiden pure Western-games en hadden bijna een monopolie in het genre. Waarom hebben jullie dat monopolie in het schaars bevolkte Western-genre achter jullie gelaten voor iets wat eigenlijk meer mainstream is, een Modern Day Shooter. Weliswaar met Western-invloeden, maar toch komen jullie nu in een veel drukker vaarwater terecht.

Aymeric Evennon: Je hebt gelijk dat je dit in vraag stelt. Het is echter zo dat we er inderdaad al twee Western-games hebben opzitten en dat een derde pure Western-game in de reeks misschien niet dezelfde aandacht zou krijgen als de voorgangers. Het team is daarom op zoek gegaan naar nieuwe elementen die ze konden toevoegen.

Aymeric Evennon bij ons op de foto.

Nieuwe zaken die de aandacht van de speler bij de reeks houden zonder dat we aan de kern raken van wat Call Of Juarez eigenlijk is. Zo merkten we al snel dat we, indien we het spel lieten afspelen in de huidige tijd, we toch nog steeds konden opteren voor een Wild West-sfeer en zodoende een mooi evenwicht konden behouden tussen vernieuwing en de geprezen elementen van de voorgangers. Dankzij die moderne Wild West-sfeer zijn we ook nog altijd te onderscheiden van alle science fiction- en oorlogs-shooters waar het gros van de markt nog altijd uit bestaat. We zijn, volgens mij, nu nog unieker dan voorheen.

Eurogamer België: Daar kan je gelijk in hebben want niet zo lang geleden is Red Dead Redemption ook een deel van de Western-markt komen opeisen en waren jullie het monopolie grotendeels kwijt.

Aymeric Evennon: (Lacht) Zeer juist. Red Dead Redemption toonde zeer mooi aan dat het Wilde Westen nog steeds zeer aantrekkelijk lijkt voor een breed publiek. Een veel breder publiek dan wij ooit hadden verwacht en dit betekent eigenlijk goed nieuws voor ons. Het betekent dat er nog steeds grote interesse is naar deze soort games en oké, The Cartel speelt zich misschien heden ten dage af, het blijft echter wel een Wild West-game in hart en nieren. Laten we daar vooral duidelijk over zijn.

Eurogamer België: Betekent dit dat we vanaf nu alle Call Of Juarez-games in de moderne tijd mogen verwachten?

Aymeric Evennon: Niet noodzakelijk. Het staat helemaal nog niet vast hoe we vanaf hieruit zullen verdergaan. Niets houdt ons tegen om een vierde opvolger terug te laten afspelen in de vroegere Wild West maar voor hetzelfde geld blijven we gewoon de reeks voortzetten in de huidige tijd. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Eurogamer België: Even over de muziek. Ik hoorde in de demo enkele melodieën die rechtstreeks leken weggelopen te zijn uit Once Upon A Time In The West en The Good, The Bad & The Ugly. Mogen we een soundtrack verwachten in de stijl van Ennio Morricone?

Aymeric Evennon: Wel, we hebben een zeer duidelijk beeld over wat Wild West precies is voor ons. De vrijheid, de wetteloosheid, de locaties, echte helden en een donkere, volwassen toon. Al deze elementen zijn dan ook in de spelervaring van The Cartel verwerkt. Daarnaast, zoals je hebt gemerkt, zijn we echter ook bezig met de afwerking op punt te zetten, met name de muziek, de stemmen, de algemene sfeer, zodat deze perfect past in de Wild West-game die wij voor ogen hebben. We vragen onszelf constant af wat klopt en wat niet klopt en we zoeken constant naar zaken waar het hart van een echte Western-liefhebber naar uitgaat.

Hij pompt je vol met lood! De shotgun dan toch...

Eurogamer België: U lijkt alleszins op de goede weg want u haalde in de presentatie immers No Country For Old Men aan als belangrijke inspiratiebron. Zijn er nog andere grote films of series waaruit het team inspiratie kon putten?

Aymeric Evennon: Om eerlijk te zijn, overal wel een beetje. We blijven constant zoeken en limiteren onszelf ook niet tot de gebruikelijke media. Wij vinden bijvoorbeeld dat The Shield ook zeker enkele kenmerken bezit van het Wilde Westen. Moderne cowboys die het opnemen tegen bandieten in de onderbuik van Los Angeles, die toch wel als het moderne Wilde Westen mag bestempeld worden. Dat was een grote inspiratiebron voor ons aangezien we deze keer ook het verhaal van de agenten vertellen. Daarnaast kan ik ook Sons Of Anarchy aanhalen aangezien daar ook een zeer mooi beeld wordt geschetst van vogelvrije schurken en de onmetelijke vrijheid die je ook in Westerns terugvindt. Zoals ik al zei, we vinden overal wel iets.

Eurogamer België: Jullie gaan er ook prat op dat The Cartel een ongelofelijke, actievolle rollercoasterrit wordt. Is dit niet erg gevaarlijk voor het verhaal? Wanneer de focus immers teveel op de actie ligt, blijft het verhaal meestal achterwege en hoewel veel gamers een pak actie verwachten, was het verhaal toch altijd een belangrijk punt in Call Of Juarez. Blijft de balans in evenwicht?

Aymeric Evennon: (Grijnst) Ik ben blij dat je die vraag stelt! Hoewel je maar een fractie van het spel gezien hebt in deze demo zal je toch opgemerkt hebben dat we vaak werken met cutscene's en dat het stemmenwerk werkelijk van de bovenste plank is. Om je een idee te geven, er zit ongeveer twee keer meer video in The Cartel dan in Bound Of Blood. We gaan dan ook nog steeds voluit voor een verhaal gedreven ervaring. Dit verhaal omvat een helse road trip, met drie agenten die van zich af moeten bijten in de wetteloze wereld tussen Los Angeles en Juarez. Zo krijg je eigenlijk een perfecte mix van de twee, namelijk een spannend verhaal met een heleboel twists en plotwendingen en een echte rollercoasterrit.