Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

In gesprek over Shift 2 Unleashed

Babbeltje rond racegames, Bizarre Creations en 3D.

Eind vorig jaar kregen we het meer dan smakelijke Need for Speed: Hot Pursuit op ons bord. EA keerde in samenwerking met ontwikkelaar Criterion (bekend van de BurnOut-serie) terug naar de roots van de reeks en bracht ons een oerdegelijke arcade racer vol achtervolgingsactie. In 2011 is het echter de beurt aan de jongens en meisjes van Slighty Mad om EA's snelste racer te updaten, en dat doen ze in de vorm van Shift 2: Unleashed.

Tijdens de voorbije EA Showcase te Amsterdam kregen wij de kans om Marcus Nilsson, een executive producer, bij het nekvel te grijpen en hem wat vragen te stellen over Shift 2. Daar gaan we!

Eurogamer België: Hallo Marcus! We hebben net Need for Speed: Shift 2 Unleashed kunnen spelen, en het is duidelijk deze racer op enkele punten van Hot Pursuit verschilt. Wat is volgens jou het voornaamste verschil tussen de twee games?

Marcus Nillson: Hallo Eurogamer! Het voornaamste verschilpunt tussen Hot Pursuit en Shift 2 is het feit dat de jongens van Criterion een erg toffe arcaderacer gemaakt hebben, terwijl ikzelf en de vele ontwikkelaars trachten om van Shift 2 een track racer te maken die meer als een simulatiesgame aanvoelt. Om dat te bekomen hebben we twee belangrijke elementen in het spel gestopt, zijnde de Helmet Cam, en de mogelijkheid om je wagens te tunen.

Eurogamer België: Tunen? Dat doet ons terugdenken aan de tijd toen Need for Speed: Underground nog heer en meester was binnen het genre. Zouden we dan kunnen stellen dat Shift 2 zo'n beetje de spirituele opvolger is voor Undergroud?

Marcus Nillson: Dat lijkt me wat kort door de bocht. Ik zal niet ontkennen dat we tijdens de productie een kijkje genomen hebben naar het het verleden van Need for Speed, maar de tuning opties in Shift 2 zijn gewoon een stuk diepgaander dan het voorbeeld dat je net aanhaalde.

In Shift 2 kun je namelijk zowel je motor, als het uiterlijk van je wagen aanpassen. Denk bij dat laatste aan stickers en nieuwe likjes verf. Hiermee willen we vooral de spelers die online gaan het gevoel geven dat ze met een eigen, unieke auto de tegenstand te lijf gaan – iets wat in mijn ogen in Hot Pursuit ontbrak.

Eurogamer België: Openlijk kritiek geven op Hot Pursuit, jullie durven! Is er een soort van rivaliteit gaande tussen Criterion en Slighty Mad, of moeten we dat anders zien?

Marcus Nillson: Helemaal niet hoor (lacht). We hebben zelfs meermaals met Criterion rond de tafel gezeten om ideeën uit te wisselen. Op het einde van de dag maken beide studio's gewoon twee totaal verschillende games, die onder de paraplu van de Need for Speed reeks vallen. Van competitie is er dus eigenlijk geen sprake.

Eurogamer België: Zonde, wij vinden onderlinge rivaliteit namelijk altijd sappig! Jijzelf bent trouwens niet werkzaam bij Slighty Mad, maar bij DICE – de ontwikkelaar die we kennen van Battlefield en de multiplayer van Medal of Honor. Wat voor functie heeft DICE binnen de ontwikkeling van Shift 2 Unleashed?

Marcus Nillson: Je moet DICE zien als een helpende hand tijdens de productie van heel wat EA-titels. In het geval van Shift 2 Unleashed vervul ikzelf een aantal verschillende taken. Ik geef raad aan de grafische mensen, doe de opvolging van allerlei interne projecten, dat soort dingen. Wist je trouwens dat het art team dat aan Hot Pursuit werkte voornamelijk bestond uit werknemers van DICE?

Eurogamer België: Neen, dat wist ik niet! Dus alle mooie achtergronden in dat spel, daar waren jullie verantwoordelijk voor?

Marcus Nillson: Voor een groot stuk toch ja!

Eurogamer België: Prachtig werk! Je vertelde me net dat Shift 2 Unleashed gezien moet worden als een simulatiespel, en dat wil zeggen dat jullie de strijd aangaan met titels als Gran Turismo en Forza Motorsport. Welke van de twee zou jij naast je eigen spel kiezen om te spelen.

Marcus Nillson: Dan moet ik volmondig Forza zeggen. Maar in één adem zeg ik dan ook dat zowel GT als Forza in mijn ogen een stuk minder realistisch zijn dan Shift 2 (grijnst). Ik heb niet het gevoel dat je na een racesessie met die twee te weten komt hoe het voelt om écht op een parcours rond te scheuren. In Shift 2 heb je dat wel door de realistische baanligging en de Helmet Cam.

Eurogamer België: Wanneer Forza 4 dit jaar uitkomt zullen de jongens bij Turn 10 dus een aardig tandje mogen bijsteken om Shift 2 te benaderen?

Marcus Nillson: Wel, ik ben er zeker van dat die ontwikkelaar Shift 2 zal gaat spelen, en dat ze lessen zullen trekken uit onze game. Waarschijnlijk zullen ze trachten om het realisme te benaderen en te evenaren.

Eurogamer België: Je haalde net de Helmet Cam aan als een belangrijke factor binnen Shift 2. Ik moet toegeven dat het prachtig is om vanuit dit standpunt te racen, en meteen kreeg ik het gevoel dat de Helmet Cam perfect zou werken op een 3D-televisiescherm. Zijn er plannen om deze optie te implementeren?

Marcus Nillson: Op dit moment niet, neen. Om een spel in 3D te laten lopen heb je een erg hoge framerate nodig. Zet je 3D aan, dan daalt de framerate aanzienlijk, en dat risico willen we gewoon niet lopen met Shift 2. Bovendien hebben nog maar weinig mensen een 3D-toestel in huis, wat mij doet denken dat er binnen de markt momenteel nog geen echte vraag naar is.

Eurogamer België: Om af te sluiten wou ik je graag vragen wat je denkt over de sluiting van Bizarre Creations. Deze studio heeft ons in het verleden de racer Project Gotham gebracht, wat waarschijnlijk ook een spel is dat jij gespeeld hebt?

Marcus Nillson: Ik vind het een erg spijtige zaak, en ik snap niet goed waarom de studio de deuren dicht heeft moeten doen. Toch denk ik dat het voor een stuk te danken is aan het feit dat er binnen het racegenre weinig tot geen innovatie meer gaande is. Bizarre Creations probeerde dat te doen met Blur, maar die game verkocht voor geen meter. Ik ben er echter zeker van dat heel wat mensen uit dat team opnieuw zullen opduiken in de industrie. Er gaat heel wat talent schuil bij Bizarre! (en gelijk had Nillson, zoals je hier kunt lezen, red)

Eurogamer België: Misschien zien we er zelfs een paar het team van Slighty Mad versterken! Mag ik je bedanken voor dit leuke interview?

Marcus Nillson: Dat mag je! Tot de volgende keer!

Need for Speed: Shift 2 Unleashed ligt vanaf 31 maart in de winkelrekken, en dat voor de PS3, X360 en PC.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article
Awaiting cover image

Shift 2: Unleashed

PS3, Xbox 360, PC

Related topics
Over de auteur
Philip Cremers avatar

Philip Cremers

Contributor

Reacties