Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Dear Esther krijgt full release dit jaar

Valve was onder de indruk.

Dear Esther, een mod voor Half Life 2 die in 2008 best wat furore maakte, wordt omgetoverd tot een commerciële game. Dan Pinchbeck, de ontwikkelaar van de mod, werkt momenteel samen met Rober Briscoe, die je misschien wel kent van het Mirror's Edge level-design, aan een remake van Dear Esther met nieuwe omgevingen, een uitgebreider verhaal en nieuwe muziek. Het streefdoel is Dear Esther tegen de zomer op Steam te zien verschijnen.

Ze zeggen zelf de limieten van de Source-engine te willen verleggen en hoe pompeus dat ook mag klinken, na het zien van deze twee video's, zou je ze nog gaan geloven ook. Niet moeilijk dat Valve onder de indruk was toen ze hun project mochten gaan voorstellen en hen prompt een licentie op de Source-engine gaf zodat ze hun mod als een commercieel product kunnen uitbrengen.

Dear Esther is niet je traditionele FPS-mod met wat nieuwe vijanden en weet ik veel wat. Nee, Dear Esther speelt zich af op een verlaten eiland waar je gestrand bent met niets dan je herinneringen. Maar wat heb je aan die herinneringen als je niet weet waar je bent of waarom je er überhaupt bent. En wie is Esther? Heel wat vragen die hopelijk beantwoord worden naarmate je het eiland leert kennen.

Een unieke opzet en de ambitie is dan ook groot. "We willen het verhaal dat we vertellen naar nieuwe hoogtes stuwen en één van de beste indie-ervaringen van het jaar afleveren. De vraag of games kunst kunnen zijn, zal in 2011 als het van ons afhangt voor eens en voor altijd beantwoord worden".

Meer info en sfeervolle screenshots vind je respectievelijk hier en hier.

Read this next