Red Steel 2

The Good, the Bad and the Samurai.

Het was reeds lang geleden dat een titel voor de Nintendo Wii nog enige interesse kon losweken bij hardcore gamers. Deze maand ligt Red Steel 2 echter in de winkelrekken. Ondanks de abominabele besturing van Red Steel wist deze titel toch onze aandacht te trekken. Vooral omdat de ontwikkelaar nu minder onder tijdsdruk moest werken. Want als launchtitel zag je duidelijk waar het mis ging bij het eerste deel.

Jij bent een onbekende held, die terugkeert naar zijn geboortestad Caldera, in de Nevada-woestijn. Deze typische westernstad wordt gekenmerkt door Aziatische en hoogtechnologische invloeden. Jarenlang was hij in handen van de nobele Kusagari-clan. Nu is het echt het speelterrein van de Jackal-bende, de Katakara-clan en ninja's. Doorheen het spel zijn er vier grote speelvelden, met elk hun specifieke stijl.

Gelukkig lopen er in Caldera nog mensen rond die je bloed niet willen drinken. Zo is er Jian, een oude en wijze zwaardmeester met een ongeduldige en agressieve manier van handelen. Verder is er nog sheriff Steve Judd, de bloedmooie hackster Tamiko en de onbetrouwbare zakenman Songan. Deze laatste is de baas van de saloon Ace of Spades. Bij deze personages kan je terecht in een veilige omgeving waar je kan oefenen, upgrades koopt en missies kiest.

Wanneer je voor de eerste maal speelt vallen direct de schitterende cel-shaded graphics op. Er is duidelijk gekozen voor een kleurenpalet van warme kleuren met ook wat aardetinten. Deze keuze is ideaal om de sfeer van een western op te roepen. Het gebruik van de warmere kleuren dient daarbij om de cross-over van cowboy en samoerai te bekomen.

In de wereld van Red Steel 2 is er echter geen plaats voor bloed. Er is bewust gekozen om geen enkele druppeltje bloed te vergieten in de game. En eerlijk gezegd stoort deze keuze mij niet. Ten eerste zou het rode bloed niet goed uitkomen in de gehele sfeer van het verhaal en de omgeving. Ten tweede is bloed ook niet nodige om plezier te hebben in het afmaken op de meest spectaculaire manieren van tegenstanders.

Nu komen we echter aan het belangrijkste deel van deze review. Hoe zit het met de besturing? Het is ontegensprekelijk dat deze veel beter in elkaar steekt dan in het eerste deel. Je merkt duidelijk de invloed van de Wii MotionPlus. Je zwaait niet alleen accurater met je zwaard, maar mikt ook sneller met je geweer. Er is wel één nadeel voor gamers, je moet de MotionPlus bezitten. Deze is wel verkrijgbaar als een bundel met Red Steel 2.

Vechten doe je met een combinatie van je katana en vuurwapens. Het is perfect mogelijk om met maar één van beide wapens te spelen, maar dat bederft het plezier van goed gekozen combo's. Je katana beschikt ook nog over mystieke krachten die je langzaamaan ontdekt. Met een kracht gooi je vijanden in de lucht, waarna je ze uit de lucht kan knallen. Af en toe duikt er al eens een vertraging op bij het uitvoeren van een beweging, maar dit is eerder de uitzondering dan de regel.

Upgrades zijn beschikbaar bij de eerdere beschreven personages. Bij Judd zijn er drie extra vuurwapens te koop en Songan beschikt dan weer over armor en extra levenskrachten. Zowel Jian als Tamiko verkopen dan weer diverse items voor je zwaard. Als leuke extra veranderen de gravures in je wapens naar een roodgloeiende kleur naarmate je meer upgrades koopt.

Om alles te betalen ontvang je dollars voor alle vijanden die je doodt en voor de missies die je tot een goed einde brengt. Doe dit bij voorkeur op spectaculaire wijze, want combo's leveren meer geld op. Verder kun je vele voorwerpen afbreken, zijn er (makkelijke) side quests en kan je kluizen kraken. Dit laatste doe je door de Wii Remote te draaien en het slot te openen op het juiste moment.

Een trailer van Red Steel 2 waarin alles nog eens visueel zichtbaar is.

Ik ben zeer enthousiast over deze titel, maar er zijn wel enkele kleine minpunten. De missies getuigen niet van grote originaliteit en zijn redelijk repetitief. Er mochten ook wat meer verschillende soorten vijanden inzitten. Doordat de game zo fijn is om te spelen, mis ik ook wel een beetje de multiplayer-optie. Deze is er uitgelaten om geen middelmatige multiplayer te leveren, maar zou niet misstaan bij de game. Wordt Red Steel 2 een succes, dan komt de optie er wel in Red Steel 3.

Daarnaast is er ook een gemiste kans om het spel vriendelijk te maken voor linkshandigen. Je moet de Wii Remote in je rechterhand nemen, omdat anders de zwaardbewegingen niet goed overkomen. De meeste gamers zijn het waarschijnlijk gewoon om dit te doen, maar wat extra consumer awareness zou een schot in de roos zijn.

We zijn echter meer dan tevreden over deze game. Ubisoft Paris nam risico's om de reeks te terug op te pakken en koos daarbij voor een radicale stijlbreuk. Hiermee tonen ze dat ze ballen aan het lijf hebben. In mijn ogen maakt deze titel nu al kans om de beste Wii-game van 2010 te worden.

9 / 10

Red Steel 2

Nintendo Wii