Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

PixelJunk Monsters Deluxe

Hét ultieme Tower Defence-spel!

Tower Defence spelen is ondertussen zo oud als de straat. Het voelt al bijna aan als een vertrouwd spelletje kaart spelen, maar dan in het digitale tijdperk. Er zijn wel meer gelijkenissen tussen deze beide vormen van tijdverdrijf. Bij kaarten is tactisch inzicht zeker geen overbodige luxe, en ook bij Tower Defence denk je best een paar stappen vooruit alvorens te werk te gaan. Bij een kaartspel blijft de grootste troef – haha, heb je hem? - echter de toegankelijkheid. Je pak de met cijfers gemarkeerde stukjes papier op, en je bent vertrokken. Hier stopt de vergelijking met het klassieke Tower Defence meestal...behalve wanneer je te maken hebt met PixelJunk Monsters, een spel dat het vertrouwde genre voorziet van een broodnodige facelift en een injectie aan jeugdigheid.

Want zeg nu zelf: wat klinkt er anno 2009 actueler in de oren dan kleine kindertjes beschermen van boosaardige schepsels door allerlei afweergeschut op je domein te plaatsen? Akkoord, mocht het 1996 geweest zijn was al hetgeen ik net vertelde misschien wat meer op zijn plaats, maar toch, we leven in een grauwe wereld. Maar dat is een ander verhaal. PixelJunk Monsters Deluxe dus, een Tower Defence-game dat oorspronkelijk voor de PlayStation 3 verscheen, maar zich nu een weg heeft kunnen banen tot op de PSP. En dat is meteen ook het platform waarvoor Q Games het spel meteen had moeten ontwikkelen, want lieve hemel wat is dit een verslavend iets!

Jij neemt de rol aan van Tikiman, een tribal achtige sjamaan die doorheen een veelheid aan levels zijn kroost aan kleine babies moet beschermen van hordes aan boze spinnen, vieze rotsmannen en wild flapperende vleermuizen. Dat deze aanvallers geen mietjes zijn bewijzen ze door, wat er ook mag gebeuren, hun mars richting Tikiman zijn kroost voort te zetten. Toch laat de plichtsbewuste papa zich niet zomaar van zijn stuk brengen. Als speler laat je hem namelijk allerlei torens bouwen, gaande van pijlschietende bouwwerken tot agressieve elektriciteitspilonen. Elke toren heeft zijn eigen bereik waarvan je weet krijgt wanneer je overgaat tot de constructie ervan. Dat bereik is belangrijk gezien dat zal bepalen of je torens de aanrukkende snoodaards kunnen raken, of niet.

Over die snoodaards gesproken: ze mogen dan misschien wel vastberaden zijn om je kindjes op te eten, erg slim zijn ze niet. Elke keer vallen ze in groep aan – beter bekend als een wave - en meestal maken alle leden van zo'n wave ook nog eens deel uit van dezelfde soort binnen het scala van de monsters. Ook dat is geen te onderschatten element gezien de ene toren al sterker is tegen een bepaalde soort, dan een andere. Zo ontdek je meteen dat kanonskogels niet veel uithalen tegen rondfladderende beestjes, terwijl een pijlentoren wel het werk had kunnen opknappen.

Bouwen kost geld, dat weten we allemaal, en ook in PixelJunk Monsters Deluxe moet je zuurverdiende centjes over de toonbank schuiven om nieuwe torens te kunnen aankopen. Aan dat geld kom je door monsters neer te halen, of door de omgeving te verkennen. Blijkbaar hangt er in sommige bomen binnen het universum van Titiman soms een geldbeugel rond te slingeren. Hoe sterker de toren, hoe meer geld deze zal kosten. Ook bestaande bouwwerken sterker maken is mogelijk, maar daarvoor heb je dan weer groene edelsteentjes nodig die eveneens in de buiken van monsters te vinden zijn. Deze zijn echter een stuk zeldzamer en je moet zuinig met de speciale stenen omgaan. Gelukkig doen torens ook ervaring op wanneer ze een tijdje op het speelveld te vinden zijn, en waarderen ze zichzelf daardoor op.

Je hebt twee keuzes: of je gebruikt de edelstenen om, zoals net aangegeven, reeds gebouwde torens te upgraden waardoor ze meer vuurkracht krijgen, of je gaat ermee naar de winkel en koopt nieuwe varianten aan. Zo moet je voor een Tesla Tower tien edelstenen inruilen, waarna je dit uitermate sterke bouwwerk uit de grond kan stampen. En sterk geschut zul je nodig hebben! Eens alle golven aan vijanden gepasseerd zijn komt hun leider namelijk ten tonele, een massief wezen dat lijkt te bestaan uit titanium. Je zult meermaals letterlijk alles uit de kast (van de winkel die torens verkoopt) moeten halen om deze schurk niet tot bij je huis te laten komen. PixelJunk Monsters Deluxe is dan ook geen simpel spel. Onze nagels zijn helemaal afgebeten en er staat bijna geen haar meer op ons hoofd...maar het verlies van deze twee lichamelijke onderdelen nemen we er graag bij.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

In this article

PixelJunk Monsters

PSP

Related topics
PSP
Over de auteur
Philip Cremers avatar

Philip Cremers

Contributor

Reacties