Lips: I Love the '80s

Met een lauwe cola in een kraakpand!

Laten we bij het begin van deze review nog eens een qoute aanhalen van Hans Teeuwen omtrent zijn ervaringen met de jaren tachtig: “Wat een verschrikkelijk decennium was dat. Zat ik daar in een of ander kraakpand, met een dun jasje vol met principiële buttons, zat je daar lauwe cola te drinken, en te genieten van de schitterende muziek van de jaren 80: "Shout, shout, let it all out, these are the things I can do without...........come on!". We zijn het eens met Hans dat het een op z'n minst gezegd speciaal decennium was vol met in restropect geziene foute muziek, maar dat belet Microsoft in samenwerking met ontwikkelaar iNiS niet om met de allernieuwste editie van de karaokegame Lips een hommage te brengen aan deze unieke periode binnen de recente geschiedenis.

Lips: I Love the '80s heeft, net zoals Nummer 1 Hits en Party Classics, veertig nummers aan boord die met elkaar verbonden zijn door een centraal thema. Jij krijgt de kans om in je eentje of met maximaal vier vrienden je longen uit je lijf te zingen met behulp van je draadloze microfoon. De hardware solide aan en Lips: I Love the '80s heeft een logische interface die navigeren makkelijk maakt, maar alle negatieve punten uit de voorgaande edities plakken nog steeds vast aan deze editie, wat onvergeeflijk blijft.

De moeilijkheidsgraad is nog steeds niet aanpasbaar en er zijn geen opties om online te gaan zingen met mensen van over heel de wereld. We halen deze negatieve punten al sinds het origineel aan, en ze zorgen er nog steeds voor dat de gehele Lips reeks niet kan tippen aan de qua functies superieure SingStar reeks van Sony. Gelukkig bevat Lips: I Love the '80s wel een van de beste muziekcompilaties die we ooit hebben mogen aanschouwen rond de muziek uit deze periode. We halen even wat muzikale hoogtepunten aan die op het spelschijfje te vinden zijn:

'Alive And Kicking' van Simple Mind, 'Bad Reputation' van Joan Jet and The Blackhearts, 'Celebration' van Kool & The Gang, 'Do You Really Want To Hurt Me' van Culture Club, 'Don't Go' van Yazoo, 'Gold' van Spandau Ballet, 'Forever Young' van Alphaville, 'Let's Dance' van David Bowie, 'Relax' van Frankie Goes to Hollywood,...Er komt met andere woorden geen einde aan de klassiekers die in I Love the '80s terug te vinden zijn, al weten we best wel dat smaken verschillen. Het valt echter niet te ontkennen dat - of je nu een fan van de stijl bent of niet - iNiS daadwerkelijk het beste uit de jaren tachtig samen in één bundel gesmeten heeft, op enkele uitzondering na.

Zo kunnen wij niet begrijpen waarom men ervoor gekozen heeft om het eerder onbekende 'Dreaming' van Blondie toe te voegen, om vervolgens eighties hits als 'Atomic' en 'The Tide is High' te negeren. De aanwezigheid van Duran Duran deed ons hart sneller slaan, maar toen we ontdekten dat men niet voor 'Girls on Film' of 'Reflex', maar 'Rio' gekozen had daalde onze interesse dusdanig. Andere missers zijn 'A Little Respect' van Erasure (wie?), 'Mickey' van Toni Basil (wat?) en 'Mirror In The Bathroom van English Beat (waarom?). Toch weten deze mindere nummers het totale pakket niet naar beneden te trekken, gezien je nog altijd vijfendertig ultieme klassiekers voor de kiezen krijgt.

De gekozen tijdsperiode doet vermoeden dat enkel de wat oudere gamers - zoals dat bij Party Classics opvallend genoeg het geval was - kunnen genieten van deze editie van Lips, maar dat lijkt ons deze keer twijfelachtig. Je hoort alle nummers regelmatig op de radio en zelfs de jongere generatie zal op z'n minst de helft van alle tracks vaag herkennen, soms zelfs doordat ze door eerder hedendaagse artiesten in de voorbije jaren in een nieuw jasje gestoken werden. Aanwezige schoolvoorbeelden daarvan zijn 'The Riddle' van Nik Kershaw dat in de jaren negentig opnieuw succes kende door Gigi D'Agostino, en 'Tainted Love' van Soft Cell dat zeker een belletje zal doen rinkelen doordat randgeval Marilyn Manson het begin deze eeuw onder handen nam. In Lips: I Love the '80s mag je deze nummers nog eens in hun originele vorm aanschouwen, en dat voelt goed aan.

Lips: I Love the '80s is met andere woorden een karaokegame die een opvallend geslaagde hommage weet te brengen aan de jaren tachtig. Met slechts vijf missers aan boord binnen de tracklist weet iNiS de beste stand-alone uitbreiding voor het origineel tot nu toe uit te brengen, al plakken de bekende minpunten nog steeds vast aan het spel. Toch weet de ontwikkelaar door de prachtige muziekkeuze de score met één puntje naar omhoog te krikken in vergelijking met de voorgaande versies, al zullen eighties haters het daar natuurlijk niet mee eens zijn.

7 / 10

Lips: I Love the '80s

Xbox 360