God of War Collection

Twee voor de prijs van een half!

We weten allemaal dat God of War III een van de beste PS3-spellen van het moment is. De gameplay is tip top in orde, grafisch kent de game nagenoeg geen gelijke en alle losse eindjes binnen het verhaal rond kale bikkel Kratos worden aan elkaar geknoopt. Maar wat nu mocht je de voorgaande twee delen nog nooit gespeeld hebben? Of je bent ondertussen al vergeten welke helse weg onze held heeft moeten afleggen om uiteindelijk aan de voet van Mount Olympus te belanden in het laatste hoofdstuk van deze mythische trilogie? Trek alvast je loopschoenen aan, want beide benarde situaties kunnen opgelost worden door de God of War Collection als de bliksem in huis te halen!

In de God of War Collection zitten namelijk zowel het originele God of War als God of War II verpakt, en dat op één enkel Blu-ray schijfje. Vanuit een centraal menu moet je kiezen met welk deel je eerst aan de slag wilt gaan, al zal die keuze logischerwijs richting de game gaan waarmee het allemaal van start ging. Sony Computer Entertainment Amerika bracht God of War I & II uit voor de PlayStation 2 en had meteen twee hits in handen. Terecht ook gezien de ontwikkelaar de snelle gameplay uit klassieker Devil May Cry wist te combineren met een snuifje Prince of Persia, overgoten met een saus waarvan de ingrediënten bestaan uit mythologie, bloed en darmen.

Gamers werden meteen verliefd op de God of War reeks, en het duo vloog dan ook wereldwijd maar liefst acht miljoen keer over de toonbank. Erg veel gezien God of War en diens opvolger slechts op één enkel platform – de PlayStation 2 – verschenen. Of tenminste, totdat Santa Monica Studios besloot om de games opnieuw uit brengen in de God of War Collection.

Maar wat er is nu precies nieuw aan die oude PS2-games? Wel, het gaat voornamelijk om een grondige visuele update waardoor Kratos schittert als nooit tevoren. De textures zijn er door het opkrikken van de resolutie richting 720p serieus op vooruit gegaan, terwijl alles aan een zalige zestig frames per seconde op je beeldscherm tevoorschijn komt. Heel wat technisch gewauwel om eigenlijk gewoon te zeggen dat zowel God of War als het tweede deel er in vergelijking met de originele versies fenomenaal goed uitzien. Uiteraard mag je niet verwachten dat het visuele spektakel uit het meest recente avontuur van Kratos geëvenaard wordt, maar op geen enkel moment zul je het gevoel hebben dat je simpelweg een luie conversie van de PS2-titels speelt. Alle content in de God of War Collection ziet er fris genoeg uit om de term 'HD-remake' te verantwoorden.

Maar wat nu mocht je beide games reeds in je bezit hebben samen met een nog werkende PlayStation 2 of een backwards compatible PlayStation 3? De aankoop valt in zo'n geval wat moeilijker aan te raden omdat er geen greintje nieuwe speelbare content te vinden is dat je nog niet eerder zag in beide games. Wel is het zo dat je tijdens het spelen 71 trophies kunt verdienen: 36 in God of War I en 25 in God of War II. DIt iszeker interessant is voor mensen wiens digitale penis nog enkele centimeters kan gebruiken.

Ontdek zelf wat voor visuele verbeteringen de twee klassieke PS2-games aan boord hebben op de PS3 in deze trailer van de God of War Collection.

Aan de andere kant kan de aanwezigheid van trophies gezien worden als een doel om de God of War Collection na de eerste speelsessie – die je toch makkelijk zo'n 16 uur zoet zal houden – opnieuw in je PS3 te stoppen. Je krijgt met andere woorden meer dan ooit een beloning voor je moeite wanneer je beide titels op de moeilijkste stand uitspeelt, wat op de PlayStation 2 uiteraard niet het geval was. Ook verdien je tijdens bepaalde erg pittige confrontaties nu trophies, waardoor je je net een tikkeltje beter gaat voelen wanneer je de uitdaging uiteindelijk dan toch tot een goed einde brengt.

Akkoord, het is spijtig dat Santa Monica Studios niet getracht heeft om nieuwe omgevingen, wapens of vijanden in het spel te stoppen, maar je moet er ook rekening mee houden dat de God of War Collection voor nog geen dertig euro in de betere speciaalzaak te vinden is. Je haalt voor die zeer scherpe prijs dus twee regelrechte toppers in huis die voorzien zijn van HD-graphics, een stabiele framerate – wat uiteindelijk zorgt voor een meer soepele gameplay - én trophy support. Bovendien zullen luie gamers nooit meer uit hun zetel moeten komen om na het uitspelen van God of War het schijfje van deeltje twee in hun console te stoppen. Er blijft met andere woorden weinig stof over om te klagen, waardoor we de God of War Collection aan zowat iedereen met goede smaak kunnen aanraden. Je zult het je niet beklagen, zelfs al ken je de twee eerste delen uit de God of War trilogie nog steeds van voor naar achter sinds je het duo speelde op je PlayStation 2.

9 / 10

The God of War Collection

PS3, PlayStation Vita