Everybody's Tennis

Wimbledon't?

Everybody's Tennis boert verder op de succesvolle Everybody reeks. Deze cartoony reeks tracht via eenvoudige gameplay te scoren bij de fans. De sport zelf is gedetailleerd uitgewerkt, maar de gameplay is basic en gemakkelijk te vatten. Een quick-win heet dat dan. Hopelijk scoort de nieuwste telg even goed op de PSP dan haar voorganger op de PS2.

First things first, zo'n game dient te scoren op de vlakken die de PSP zo uniek maken. Korte matches dus om het draagbare karakter tegemoet te komen en gameplay die je snel kan starten en bewaren waar je wenst. Aan het eerste aspect voldoet deze game meteen. De matches duren nooit erg lang (het merendeel bestaat uit één set van vier spelletjes) en enkel de boss battles nemen terecht meer tijd in. De gameplay snel starten is echter minder optimaal. Gemiddeld duurt het toch een tweetal minuten vooraleer je echt aan je eerste opslag kan beginnen nadat je hebt gekozen om een match te spelen. Je dient namelijk eerst je personage te kiezen, zijn/haar outfit, een racket, het geheel te laden, de tegenstander te bekijken, de arena te laden, de munt op te werpen om te zien wie er start en het matchscherm te laden. Dit wordt iets beter als je 300MB aan extra data op je memory-kaartje installeert. Leuk, tenzij je andere zaken hebt geïnstalleerd!

Nu goed, dit kleine euvel neemt niet weg dat de gameplay van Everybody's Tennis wel goed zit. Het mooie aan de game is dat ze heel mooi de impact van je racket op de bal weergeeft. De hoek waarmee je slaagt zorgt voor een spin-effect en de hoogte op dewelke je de bal raakt bepaalt of je hard kan terugslaan of niet. Sla je de bal terug terwijl hij net achter je lichaam is dan zet je meer kracht, sla je hem vroeger terug dan kan je er effecten of vertraging aan meegeven. Het zijn heel wat opties, maar in tennis heb je niet meer nodig voor een boeiende game. Wanneer je het spel kan bepalen zal je merken dat de keuze voor je shots meteen een effect heeft op je succes. Listige balletjes, lobs, verre slagen naar de hoeken van het veld en smashes behoren allemaal tot het repertoire van je avatars.

Je leest het goed, avatars...Everybody's Tennis pakt namelijk uit met een hele schare aan personages. Je reist de wereld rond om aan iedereen het plezier van tennis te tonen en zo zal je extra personages verdienen. Leuk, zeker als je weet dat iedereen een eigen stijl heeft en unieke stats. Sommige spelers zijn snel en hebben veel stamina om de bal vlug heen en weer te kunnen spelen, anderen focusen meer op kracht en slaan verre, harde ballen richting de achterlijn of kunnen net veel precisie zetten op hun racket waardoor de bal de ideale touch meekrijgt om hem netjes op de zijlijn te landen, buiten het bereik van je tegenstander.

Wat tegenstanders betreft verdient de game een memorabele vermelding. Nooit eerder zagen we zoveel verschillende speelstijlen en personages verschijnen. Elke speler gedraagt zich anders op het veld en geen twee spelletjes zijn dezelfde. Sterk, want zo krijg je meteen het gevoelen dat de keuze voor jouw avatar een belangrijk verschil kan uitmaken.

De trailer voor Everybody's Tennis op de PSP

De AI van je tegenstanders is soms zo goed, voornamelijk dan bij bazen, dat je meermaals luidvloekend de game wil neerleggen. Ze kunnen meedogenloos zijn, sterke of snelle ballen spelen en zijn zowel op hun eigen opslag als de jouwe een constante bedreiging. De tennissers spelen bovendien fair en maken geen gebruik van een steeds wederkerende tactiek om punten te halen, die heb je zelf trouwens ook niet. Wanneer je de game dan ook neerlegt is het puur uit onvermogen van je eigen skills...en dan merkten we dat we geneigd zijn om de PSP even later terug op te pikken en proberen beter te doen.

De game bevat bovendien nog heel wat extra's. Zo kan je op elk moment terug een potje tennis spelen tegen jouw ideale tegenstander of kan je een dubbelspel starten. Ook hier verdient de AI een pluim door de sterke afwerking. De dubbelspellen zijn uitdagend en staan bol van de variatie. Je kan je personage ook in een andere outfit steken. Niet veel bijzonders, behalve dan dat je er statbonussen bijkrijgt, de kleerkasten zijn gelukkig ook vrij humoristisch dus het kan wat ons betreft allemaal. Er zit multiplayer in die exact hetzelfde doet als de singleplayer. Kers op de taart zijn de terreinen die ook elk unieke eigenschappen hebben...en dan hebben we het niet enkel over loopsnelheid.

Makkelijk om te leren, moeilijk om te beheersen. Everybody's Tennis laat je alle hoeken van het tennisterrein zien dankzij de uitmuntende AI. De makers koppelen er bovendien nog een leuke verhaallijn aan en voldoende personages om het geheel op te vrolijken. De cartoony stijl zorgt ervoor dat je de game niet al te serieus neemt wat ideaal is, want de getoonde diepgang is van topniveau. Een spel waarin je je kort en snel kan amuseren, maar waar je ook langzaam aan de ware tennisskills in jezelf voelt bovenkomen, knap gedaan!

8 / 10

Awaiting cover image

Everybody's Tennis