DJ Hero

Waar zijn die handjes?

Nog voordat ik bij mij thuis een console kan aanzetten zit ik al middenin een platformgame. Op de grond liggen allerlei plastieken accessoires die op de een of andere manier gebruikt moeten worden om bepaalde spellen te spelen. Eerst moet ik me tussen twee zwarte gitaren met felgekleurde drukknoppen heen wringen, om daarna een scherpe bocht naar rechts te nemen om dat verdomde drumstel toch maar niet om te lopen. Als lianen hangen er vervolgens drie microfoons aan de muur die bij de minste aanraking naar beneden vallen. Mocht ik onderweg een probleem krijgen, dan kan ik nog altijd mijn Wii Zapper gebruiken om mogelijke hindernissen naar de verdoemenis te knallen. Mijn hoofd begint al pijn te doen wanneer ik nadenk waar ik de turntable van DJ Hero ga stockeren...alhoewel, het ding mag van mij best een centrale plaats in de kamer krijgen, recht voor mijn zetel.

DJ Hero is namelijk een verslavend spel dat je vanaf de eerste minuut bij de keel grijpt. Al meteen wanneer je het hele boeltje uitpakt krijg je datzelfde gevoel dat je als kind had wanneer je pakjes van onder de kerstboom mocht grabbelen. Eens je de solide draaitafel in je handen hebt weet je onmiddellijk dat er leuke tijden in het verschiet zijn. Snel geef je een duw tegen de draaischijf om te kijken hoe vlot dit werkt. De replica van een vinylplaat draait soepeltjes om zijn as, en de glimmende afwerking aan de zijkant speelt mooi met het licht tijdens de rotatie. Je oog springt daarna al snel naar het tweede gedeelte van het deejayspeeltje: de crossfader. Even van links naar rechts bewegen, dat voelt lekker aan. Handig dat er in het midden een klein stukje is dat gevoelsmatig aangeeft waar je je met de slider bevindt.

Boven de crossfader zitten nóg twee knoppen, en je vraagt je stilaan af hoe je al die dingen ooit tegelijk gaat kunnen gebruiken. Helemaal bovenaan de turntable controller zitten als kers op de taart ook nog eens de normale knoppen die je op een standaard controller zou vinden, al worden deze toetsen makkelijk afgedekt door een zwart klepje. Nu al waan je je een echte Regi of DJ Tiësto, en je gooit dan ook snel de disc van DJ Hero in je console om aan de slag te gaan. Meteen weten uitgever Activion en ontwikkelaar FreeStyle Games de toon te zetten met een subliem introfilmpje. Het kippenvel staat nog vers op je armen wanneer het tijd is om met de tutorial aan de slag te gaan, en niemand minder dan Grand Master Flash – de vader van de turntable - staat je daarin bij.

De levende legende geeft je tips hoe je best als deejay je ding kunt doen. Hij leert je stapsgewijs scratchen, crossfaden, effecten gebruiken en legt je uit wat voor een beest Euphoria is – waarover later meer. De tutorail is erg goed opgezet en weet zelfs mensen zonder enig gevoel voor ritme warm te krijgen om met het echte werk van start te gaan. De vocals van Freddy Mercury uit Queen en de catchy beats van Daft Punk doen verder ook perfect dienst om je tijdens het aanleren in de sfeer te brengen. Eens je de tutorial achter de rug hebt opent DJ Hero zichzelf en mag je aan de slag gaan als de meester van de draaitafel.

De nummers die in DJ Hero te vinden zijn speel je tijdens de campagne nooit in hun eentje. Meestal worden drie tot soms zelfs acht (dat zijn er dus eigenlijk zes tot zestien) tracks samen gesmeten in een lange DJ-set. Soms hebben deze sets zelfs een thema, gaande van nummers waar scratchen een belangrijke rol speelt tot venues die volledig draaien rond het werk van één enkele artiest. De speelsessies in DJ Hero duren dan ook wat langer dan in pakweg Guitar Hero waar je telkens één nummer speelt. Dit is logisch gezien echte deejays ook lange uren draaien en het net de uitdaging is om een consistent en kwalitatief geheel van muziekstukken aan elkaar te plakken.

Toch schort er wat aan deze opzet binnen DJ Hero. Wanneer het door elkaar mixen van twee nummers tot een einde komt, stopt de muziek volledig en ontstaat er een vervelende stilte voor enkele seconden. Het was leuker geweest mocht de ontwikkelaar een manier gevonden hebben om binnen de setlists alle nummers ook daadwerkelijk aan elkaar te breien. Door het gemis hiervan is DJ Hero bijvoorbeeld moeilijk inzetbaar tijdens fuifjes bij je thuis, en dat is best wel een gemiste kans gezien het spel barst van de feest- en dansnummers.

DJ Hero

PS3, Xbox 360, PS2, Nintendo Wii