Buzz! Quiz World

En de winnaar is?

Jaarlijks trek ik met enkele maten naar een cottage in Center Parcs. Aangezien we allen gamers zijn hebben we steeds een heel gamma aan titels en consoles bij. Je kent dat wel, een viertal PSP’s zodat je zelfs van op de pot rustig kan gamen met anderen, een massa plastieken gitaren en tonnen partygames. De Wii is steeds één van onze grootste favorieten geweest met haar haast ontelbaar aantal multiplayer titels. Snelle, leuke actie die je bovendien competitief kan maken met meerdere spelers, het kan haast niet beter. Dit jaar hadden we voor de eerste maal een Buzz titel bij, goed idee zo blijkt, want iedereen wilde wel eens weten hoe het gesteld was met de kennis over Brangelina.

Nochtans brengt Buzz! Quiz World geen spectaculaire verbeteringen. De formule is dezelfde gebleven en enkel de vragen en spelmodi zijn uitgebreid. Er zitten geen diepgaande rondes in waarbij je extra puzzels of raadsels moet oplossen, zoals in andere versies wel het geval was. De game biedt echter een solide doorsnee puzzelervaring waar iedereen gemakkelijk van houdt.

Kern van dit geheel zijn de duizenden vragen die netjes passen binnen mainstream categorieën. Je kan je kennis testen over zowat elk subject gaande van wereldvragen, popcultuur, muziek en films uit jaren ’70, ’80, ’90 en het meer recente werk, maar ook sportvragen, natuur, wetenschap, subculturen en bekende gebouwen zijn van de partij. Voor elk wat wils dus en de fun en spanning zit hem in het feit dat spelers zelf frequent de categorieën mogen kiezen. Niets leuker dan als laatste staan en je favoriete categorie zien terugkomen.

Het quizverloop blijft dan ook bijzonder leuk, uitdagend en vol twists. Buzz! hoeft deze keer niet veel te vernieuwen. Doordat de kernelementen goed op elkaar inspelen en de spelers steeds tot het uiterste getest worden, blijft dit een game die grote groepen kan aanspreken. Het spel draait slechts in een beperkte mate om geluk en goed gokken, in de meeste rondes ben je beter af als je wel correct probeert te antwoorden, je tegenstander kloot en goed beseft wat de sterktes en zwaktes zijn van iedereen.

Wanneer je een quiz start, kan je kiezen uit een serieuze quiz of eentje met enkel geschifte rondes. Verder kan je een tijdlimiet instellen waardoor je 15 of 45 minuten lang kunt quizzen waarna de winnaar bekend wordt gemaakt. Als laatste bestaan er ook nog de opties om de verliezer de rondes te laten selecteren of om quizvragen te importeren van een zelfgemaakte quiz of van extra vragen die je in de toekomst via het Playstation Network zal kunnen aanschaffen.

De rondes zelf hadden gerust nog iets meer variatie kunnen gebruiken en gaan van ronduit rechtlijnige vragen beantwoorden tot compleet geschifte momenten waarbij de rest van de spelers bepalen hoeveel punten je kan verliezen als je een fout antwoord geeft. Toch zit er wat sleet op dezelfde vertrouwde volgorde na enkele sessies. Iets meer mogelijkheden om zelf het verloop van de rondes te bepalen en te customizen had mijn inziens leuker geweest, doch had het tempo waarschijnlijk danig vertraagd.

De meest memorabele zijn zonder twijfel de gekke rondes zoals Pass the Bomb, waarbij je een bom doorgeeft die afgaat na een bepaalde tijd. Kan jij geen correct antwoord geven voor ze afgaat dan verlies je punten. In andere rondes moet je als eerste een correct antwoord geven om taarten naar elkaar te smijten, naar de top te klimmen of andere spelers dichter bij een zwembad vol slijm te brengen. De pret begint helemaal wanneer je een categorie krijgt en jijzelf of andere spelers punten moeten inzetten hoeveel je denkt te weten. Geef je het juiste antwoord dan gaat je score omhoog, maar bij een fout antwoord verlies je punten.

De presentatie van de game is top notch. Wij Vlamingen beseffen hoe moeilijk het is om een goede quizmaster te vinden dankzij de dagelijkse stuiptrekkingen van Ben Crabbé. Buzz is langs de ene kant een aimabele host die de rondes vlot aan elkaar praat, anderzijds geeft hij ook geregeld commentaar op de prestaties van de spelers. Zijn repertoire is zeker niet onuitputtelijk en bepaalde zinsneden komen stelselmatig terug, maar globaal gezien is hij allesbehalve ergerlijk.

Toch hebben we nog een globale bemerking bij de quizvragen. Zonder respectloos tegenover onze Noorderburen te willen staan, zijn wij het beu dat wanneer we Nederlands als systeemtaal kiezen het aantal vragen over Marco Borsato en AC Roda plots vertienvoudigt. De lokalisatie van deze titel is niet voorzien op een Vlaamse editie en de Engelse versie is iets te Brits. Toch valt deze beter mee dan de Nederlandse die blijkbaar specifiekere en meer gerichte vragen heeft. De vragen zelf zijn gelukkig lekker doorspekt met humor en dit doet je al gauw heel wat van de eerder vermelde problemen vergeten. De beste remedie blijft steeds lachen en dat zal je doen in Buzz! Quiz World!

Buzz is misschien niet de beste quizgame die er is, maar je beleeft er hoe dan ook urenlang plezier aan. De vragen razen aan een sneltempo voorbij en hoewel je na een tijdje duplicaten herkent, wil dat niet meteen zeggen dat je ook nog het juiste antwoord weet. De rondes zitten leuk in elkaar, maar er mocht wat ons betreft nog wat meer variatie in. De vragen zijn eveneens van een hoog niveau en bevatten veel humor, zeker als je fout gokt. Dit is een geslaagde versie die ideaal is voor nieuwkomers binnen de reeks. Heb je al eerdere titels in je bezit, verwacht je dan niet aan nieuwe features, maar wel aan een solide game die het beste van zichzelf opnieuw brengt.

8 / 10

Buzz! Quiz World

PS3, PSP