Diablo III: Reaper of Souls review

Ik ga op reis en ik neem mee...

De demonische Diablo-reeks van Blizzard Entertainment staat bekend om loot, grinden en een duistere verhaallijn. Miljoenen spelers hebben de aktes van Diablo III meerdere malen uitgespeeld in de hoop op betere wapens en uitrustingen. Met de eerste uitbreiding slaat de ontwikkelaar een andere weg in.

In Diablo III: Reaper of Souls voert het avontuur de boventoon. De toegevoegde Adventure Modus onderscheidt zich van de aktes door geen chronologische verhaallijn aan te bieden. Je bepaalt namelijk zelf waar je naartoe gaat. Door de wereldkaart te openen, krijg je de keuze uit verscheidene Bounties. Deze uitdagingen variëren tussen het doden van bazen, het opsporen van specifieke vijanden of het beschermen van een gebied.

Wanneer je alle Bounties in een akte hebt voltooid, word je beloond met een Horadric Cache. In deze schatkist zitten verschillende voorwerpen die je reis door Sanctuary moeten vergemakkelijken. Als je echt mazzel hebt kan je een paraderen met de dodelijke Blade of Prophecy of vijanden afweren met de onheilspellend klinkende Final Witness.

Cover image for YouTube videoDiablo 3: Reaper of Souls' Adventure Mode - Let's Play - Eurogamer

In de Adventure Modus kun je tevens Nephalem Rifts openen. Deze Rifts zijn willekeurig gegenereerde omgevingen, waarin dood en verderf centraal staan. Monsters zijn ook gemixt, waardoor je unieke combinaties tegenkomt. Zo wachten bloeddorstige War Beasts, hordes aan skeletten, imponerende imps en ijskoude schaduwen je op om je een kopje kleiner te maken. Als je dit overleeft, dan verschijnt de Rift Guardian die je vaardigheden danig op de proef stelt. Deze bewaker kan een oude bekende zijn, zoals Skeleton King, Spider Queen of Butcher.

Hoewel Blizzard met de Rifts leentjebuur speelt bij Path of Exile, zorgt het wel voor extra content voor de endgame spelers. Variatie was iets wat voorheen niet in Diablo III aanwezig was. Met de uitbreiding breekt Blizzard hiermee de sleur die er in het origineel nog wel eens in wilde sluipen, aangezien je niet keer op keer de campagne hoeft te doorlopen om betere uitrusting te vinden.

De Adventure Modus gaat hand in hand met het verdwijnen van de Auction House. Waar je voorheen uitrusting voor een torenhoog bedrag kocht, word je nu gestimuleerd om jezelf te verliezen in de wereld van Sanctuary. Dat wil je, want de Adventure Modus is niet het enige wat aan Diablo III is toegevoegd.

Met de komst van Reaper of Souls schrijft Blizzard een nieuw hoofdstuk aan het verhaal van de Nephalem. In Reaper of Souls besluit de voormalige Engel der Wijsheid Malthael de Black Soulstone te stelen om daarmee de mensheid uit te roeien. De keuze om een doorgeslagen engel als bedreiging te gebruiken pakt goed uit. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor nieuwe thema's, omgevingen en vijanden.

Act V staat in schril contrast met de voorgaande aktes, waardoor je meer het gevoel krijgt juist een uitbreiding op de tweede Diablo te spelen. De warme kleuren maken plaats voor koude: de gebieden Westmarch en Pandemonium zijn donkerder, grauwer en smeriger. Deze omgevingen worden bevolkt door skeletten, Reapers en ander dodelijk gespuis. Vooral Pandemonium zorgt voor kippenvelmomenten door visuele effecten slim te gebruiken, zoals een gevecht bovenop een stormram of een ijzige wind die door een fort blaast.

Naast het hoofdverhaal zijn er enkele kleine vertakkingen toegevoegd in de vorm van evenementen. Hoewel deze in het origineel al aanwezig waren, heeft Blizzard dit keer kosten noch moeite gespaard. Waar elk gebied voorheen één of twee evenementen had, bieden Westmarch en Pandemonium meerdere korte verhaallijnen. Ook al draait het elke keer uit op het doden van x aantal vijanden, toch vormen deze korte onderbrekingen een welkome toevoeging. Je krijgt niet alleen meer te weten over de geschiedenis van Sanctuary, ook wordt het één en ander uitgelegd over de gebeurtenissen die in Westmarch en Pandemonium hebben plaatsgevonden.

Je hoeft niet met één van je bestaande personages door Act V te ploegen. Met Reaper of Souls is de Crusader aan de bestaande klassen toegevoegd. Deze nieuwe klasse overleeft door middel van magische aanvallen en krachtige beuken met zijn schild om de vijanden af te weren. Hierdoor is de Crusader een perfecte mix tussen een offensieve en defensieve klasse. Hij heeft zodoende prima bestaansrecht naast de andere klassen, want hij heeft een geschikte skillset om de vijandenmassa te beheersen.

De kers op de taart is 'Loot 2.0', dat al sinds vorig jaar in de console-versie van Diablo III te vinden is. Vijanden en objecten laten nu betere en specifiekere loot voor je klasse vallen, waardoor je voortdurend het gevoel hebt dat je vooruitgang boekt. Is het toch te makkelijk of te moeilijk voor je, dan heb je nog altijd de keuze om de moeilijkheidsgraad aan te passen. Hierdoor loop je niet meer tegen onzichtbare barrières, waardoor frustrerende momenten verleden tijd zijn.

Twee jaar geleden werd de fundering voor Diablo III gelegd, maar deze bleek na enkele weken al scheuren te vertonen. Met Diablo III: Reaper of Souls voelt het zoeken naar nieuwe wapens en uitrustingen minder als een herhalingsoefening, waardoor je meer geniet van de endgame content. Voor de ervaren speler is dit zeker te vinden in de komst van de Adventure Modus en de Rifts. De uitbreiding draait volledig om het uitstippelen van je eigen avontuur, precies zoals Diablo nodig had.

Diablo III: Reaper of Souls is verkrijgbaar voor de pc en Mac.

8 / 10

Diablo III: Reaper of Souls