inFamous: Second Son preview

Superheldensimulator in wording.

In elk opzicht is Delsin Rowe een tweede zoon. Niet alleen is hij jonger en meer onbezonnen dan zijn broer Reggie, hij is ook de tweede zoon die de inFamous reeks voortbrengt. Na de sombere en gefrustreerde Cole McGrath uit de eerste twee games besluit ontwikkelaar Sucker Punch het roer radicaal om te gooien. Dit keer geen angst en spijt over superkrachten, maar een protagonist die ten volste geniet van zijn nieuwe vaardigheden. De gamestudio uit Seattle wil boven alles dat de speler begrijpt hoe het voelt om een superheld te zijn.

inFamous: Second Son speelt zich zeven jaar na inFamous 2 af. De ramp in New Marais zet de Amerikaanse overheid er toe aan om het Department of Unified Protection (DUP) op te richten. Het doel van de organisatie is het bestrijden van het zogenaamde bio-terrorisme, oftewel het gebruik van superkrachten. Geen enkele stad blijft van hun aanwezigheid gespaard. Ook niet Seattle, waar de game zich afspeelt. Zwaar bewapende DUP-leden patrouilleren de straten en her en der zijn zelfs controlepunten met grote torens en zoeklichten geïnstalleerd.

Enter Delsin Rowe. Deze jonge snaak vult zijn dagen met niksen en lijkt wel vergroeid met zijn hipstermuts. Hij staat in schril contrast met zijn oudere broer Reggie, die zijn job als politieagent heel serieus neemt. In een stad die onder de knoet wordt gehouden door het agressieve DUP is dit niet vanzelfsprekend. Na een ongeval ontdekt hoofdpersonage Delsin echter dat hij zelf een bio-terrorist is. Dit stemt hem allesbehalve triest. Hij geniet volop van zijn krachten en benut ze zoveel hij kan.

Maar wanneer blijkt dat de DUP Delsins geliefden omwille van zijn krachten bedreigt, wordt hij gaandeweg meer volwassen en verantwoordelijk. Deze emotionele groei belooft Sucker Punch over te brengen via gedetailleerde motion capture die de kracht van de PlayStation 4 volop benut. In mijn tijd met de preview domineert gameplay echter boven verhaal. De uiteindelijke game moet uitwijzen of Sucker Punch met dit verhaal weet te raken.

Dit zou geen inFamous-game zijn zonder de mogelijkheid om tussen goed en kwaad te kiezen en zo je karma te beïnvloeden. Mijn preview opent alvast met een moeilijke keuze. Breng ik een andere superheld op het goede pad of loods ik haar naar de donkere zijde om mijn tegenstanders te helpen vernietigen? De preview verschaft me de tijd om beide mogelijkheden uit te proberen. Waar de positieve keuze me naar een kleine haven leidt om enkele boten van drugdealers op te blazen, laat de negatieve keuze me een burgerbetoging gewelddadig uiteen drijven. De morele keuzes lijken vooralsnog een groot verschil te maken.

Ondanks het serieuze verhaal blijft de sfeer toch luchtig. De game speelt zich volledig af in Seattle en de buurten die ik te zien krijg, tonen een hippe, levendige stad met talloze vreemde en grappige winkeltjes. Ook vind ik enkele verwijzingen naar de vorige games van Sucker Punch; graffiti op de muur van een speelplein dat de hoofdrolspelers van de Sly Raccoon-reeks toont en een elektronicawinkel die Cole McGrath's Electronics heet zijn er enkele voorbeelden van.

Ook zijn er gevarieerde weereffecten aanwezig met een mooie impact op de spelwereld. Zo laat de motregen kleine plasjes achter op het trottoir, die de vele verlichtingsbronnen allemaal afzonderlijk weerkaatsen. Sucker Punch lijkt vooral veel aandacht te besteden aan de speciale effecten: lichteffecten, vuur, rook, neon en aarde zijn allemaal gedetailleerd weergegeven. En dit heeft meer dan gewoon een impact op de visuele kant van de game.

Cover image for YouTube videoinFAMOUS Second Son - E3 Trailer (PS4) | E3 2013

inFamous: Second Son gebruikt deze elementen immers als basis voor de superkrachten van Delsin. In de preview beschikt hij over twee krachten: Neon en Smoke. De keuze van krachten heeft meer invloed dan enkel het visueel effect dat je ziet als je je vijanden bekampt. Zo leg je met Neon enorm snel afstanden af en loop je op de zijkanten van gebouwen. Smoke laat je dan weer toe om heel snel via ventilatieschachten in de spelwereld rond te reizen. Volgens de PR-verantwoordelijke van Sony zijn er nog twee krachten vrij te spelen, maar deze blijven voorlopig geheim.

Het wisselen van krachten doe je door bronnen te zoeken van een bepaald element. Wil je van Smoke naar Neon gaan? Zoek dan een winkel met neonverlichting, ga er dichtbij staan en druk op de touchpad van je DualShock 4. Zo absorbeert Delsin de energiebron om er gebruik van te maken. Dat is trouwens niet het enige gebruik van de touchpad. Zo open je dozen en deuren door op de touchpad te wrijven.

Sucker Punch heeft ook gesleuteld aan het vechten. Je houdt niet langer een knop ingedrukt om een richtkruis op je scherm te toveren en de mogelijkheid tot het zoeken van dekking is verdwenen. Vijanden compenseren hun gebrek aan intelligentie met hun gigantische aantallen. Een heleboel objecten uit de omgevingen vliegen daarbij aan flarden om een indrukwekkende chaos te creëren. Ervaringspunten vallen er in de preview niet te verdienen en ik zie ook nergens een mogelijkheid om je vaardigheden te upgraden. De PR-verantwoordelijke van Sony ontkent noch bekrachtigt voorlopig of dit überhaupt kan.

inFamous: Second Son lijkt vooralsnog een luchtigere sfeer te hebben dan zijn voorgangers, terwijl alle typische elementen van de reeks toch behouden blijven voor de nieuwe console. inFamous: Second Son komt uit op 21 maart 2014, exclusief voor de PlayStation 4.