Survivor Squad review

Strategisch zombiejagen.

Het ontwikkelen van je eigen game vereist meer dan een gezonde dosis ambitie en visie. Hugo Cardoso, de man achter Endless Loop Studios, beschikt over beide eigenschappen. In zijn eerste commerciële game Survivor Squad wil de onafhankelijke ontwikkelaar een ambitieus lijstje features samenvoegen tot wat hij zelf een “top down 2D squad survivor game” noemt.

In Survivor Squad belandt je in een post-apocalyptische wereld waar een mysterieus virus de mensheid in een legertje zombies heeft veranderd. Hoewel dit thema niet bijster origineel meer is, geeft Cardoso er zijn eigen draai aan door het vanuit een RTS-standpunt te benaderen. Het zorgvuldig plannen van tactische bewegingen zijn noodzakelijk om te overleven, snelle reflexen zijn bijzaak.

De besturing van maximaal vier teamleden gebeurt dan ook vanuit een tweedimensionaal top down standpunt. Elk lid van je team beschikt over zijn eigen gezichtsveld, dat zich dynamisch aan de omgeving aanpast. Alles wat zich buiten deze gezichtsvelden bevindt, is echter onbekend en herbergt dus een potentiële dreiging. Je leert al snel om alle hoeken rond je squad te allen tijden gedekt te houden. Meermaals wordt je team besprongen vanuit een hoek die je als veilig beschouwde. De constante dreiging houdt je op het puntje van je stoel.

Sorry Victor. Sorry.

De illusie wordt echter na een handvol speluren doorprikt. Een gebrek aan variatie blijkt dan het grootste probleem van de game. De spelwereld die je in de campagne doorkruist is willekeurig gegenereerd, toch zijn de levels erg repetitief en snel voorspelbaar. De wereld wordt door een slechts een paar verschillende zombiesoorten bevolkt, die zich in steeds dezelfde gebouwen schuilhouden. Zo ondergraaft Survivor Squad zijn eigen sterke punten.

Wat daarbij tevens niet helpt, is de presentatie van de game. Deze overstijgt nauwelijks het niveau van een gemiddelde flashgame. De manier waarop de gezichtsvelden van je overlevenden zich aan de omgeving aanpassen, is de enige blikvanger in een voor de rest erg saaie en ongeïnspireerde visuele stijl. De interface doet amateuristisch aan, waardoor het uitvoeren van simpele acties zoals het uitrusten van je teamleden onnodig verwarrend en frustrerend wordt

Cover image for YouTube videoSurvivor Squad - Trailer

Toch heeft Cardoso leuke en complexe ideeën over hoe een strategisch zombiespel er uit kan zien. Zo is de wereld non-lineair en heeft elke plaats zijn eigen unieke uitdaging, gaande van het vinden van overlevenden tot het onschadelijk maken van een bom. Ook beheer je resources en basissen, die verdedigd moeten worden. Benzine, voedsel, schroot en hout zijn niet alleen noodzakelijk om je team in leven te houden, je hebt ze ook nodig om je uitrusting te verbeteren. De enige manier om recepten voor betere wapens en gadgets te vinden, is door je leven op het spel te zetten. Voorraden zijn beperkt en je wordt tot enkele interessante keuzes gedwongen. Begeef je jezelf in gevaarlijk gebied met de hoop veel spullen te vinden, of kies je voor de minder lucratieve, maar veiliger route?

Uiteindelijk is frustratie de overheersende emotie bij het spelen van Survivor Squad. Dit komt niet alleen door de repetitieve gameplay, ondermaatse visuele stijl of klungelige interface, maar vooral door de duidelijke verkwanseling van potentieel. De vele verschillende elementen zijn solide op zichzelf maar tillen elkaar gezamenlijk niet naar een hoger niveau. Survivor Squad is daardoor niet meer dan de som van zijn eigen delen. Cardoso's eerste commerciële game is een slachtoffer van zijn eigen ongebreidelde ambitie.

Survivor Squad is nu beschikbaar op Steam voor pc, Mac en Linux.

5 / 10

Survivor Squad