Legend of Dungeon review

Frustrerende krankzinnigheid.

2013 is het jaar van van de roguelike. Denk bijvoorbeeld aan het onlangs verschenen Rogue Legacy en Don't Starve. Deze worden gekenmerkt door permanente dood en willekeurige levels en schatten. Legend of Dungeon combineert deze elementen met die van een beat-'em-up en een dungeoncrawler. Het doel van het spel is om met één leven 26 willekeurige verdiepingen te doorkruisen, gevuld met gevaarlijke monsters en vallen. Onderweg verzamel je uitrusting en ervaring, die beide cruciaal zijn om het einde van de kerker te bereiken. De game combineert veel verschillende genres, maar het resultaat is niet altijd even succesvol.

Legend of Dungeon speelt als een oude arcade brawler, zoals bijvoorbeeld Golden Axe of Double Dragon. De speelbare karakters worden willekeurig gecreëerd en beschikken allemaal slechts over één simpele aanval. Aanvankelijk komt deze simpele opzet het speelgemak ten goede, maar het gebrek aan diepgang verveelt al snel. Bovendien is het vaak onduidelijk wanneer vijanden zich binnen het bereik van je aanvallen bevinden of wanneer je zelf kwetsbaar bent. Hierdoor is het lastig om de gevechten op een tactische manier aan te pakken en verglijdt het vechten al snel in chaotisch knoppen rammen. De mogelijkheid om aanvallen af te weren had al een welkome afwisseling geweest.

Cover image for YouTube videoLegend of Dungeon Trailer

Legend of Dungeon weet je ondanks zijn simpele vechtsysteem wel te charmeren op andere manieren. Net zoals elk succesvol spel in dit genre speelt de game constant in op je nieuwsgierigheid. Elke nieuwe kamer belooft nieuwe monsters en loot om te ontdekken. Uit de verschillende wapens en uitrustingen (in de vorm van hoedjes) blijkt al snel dat het spel zichzelf niet te serieus neemt. Ooit al willen rondlopen met een kat op je hoofd of met een vis die projectielen afschiet? Dan zit je bij Legend of Dungeon gebeiteld. Het is allemaal behoorlijk maf en het is duidelijk dat plezier primeert op diepgang. Toch biedt het willekeurige loot-systeem voldoende ambitie om steeds opzoek te blijven naar een krachtiger en maffer wapen of hoedje. Nieuwe uitrusting vinden blijft daardoor steeds spannend.

Een klungelig inventarissysteem ondermijnt echter het plezier van het vinden en gebruiken van deze aparte uitrustingen. Aan de onderkant van het speelscherm is weliswaar steeds te zien over hoeveel aanvalskracht en bepantsering je beschikt, maar het is erg verwarrend hoe de uitrusting dit precies beïnvloedt. Hierdoor ben je nooit helemaal zeker of je nu echt de best mogelijke bewapening draagt of de verwarrende statistieken niet juist interpreteert. In een spel waar je slechts één kans krijgt en je mogelijkheid om te overleven sterk afhankelijk is van je gevonden uitrusting, is onduidelijke informatie erg frustrerend.

Daarbovenop bevindt elk deel van je opgeraapte loot zich in één horizontaal scrollend menu. Denk bijvoorbeeld aan een inventarissysteem gelijkaardig aan de oude Zelda games, maar een pak onoverzichtelijk. Hierdoor kom je vaak in situaties waarbij het wisselen tussen verschillende wapens of magische drankjes te traag en onbeholpen verloopt, met meermaals de dood tot gevolg. Zo krijg je vaak het gevoel dat het spel je geen eerlijke kans geeft. Een hoge moeilijkheidsgraad is eigen aan het roguelike genre, maar de uitdaging hoort niet te komen uit de onhandigheid van de controls.

Deze oneerlijkheid kan je tegenwerken door met meerdere spelers te spelen. In de lokale multiplayermodus komt Legend of Dungeon het beste tot zijn recht. De chaos en gekheid leiden vaak tot hilarische momenten die leuker zijn als je ze met een vriend kan delen. Bovendien kun je gestorven kameraden terug tot leven wekken, waardoor de oneerlijkheid van het vecht- en lootsysteem minder hard aankomt. Er is zeker een bepaalde charme en suspense gekoppeld aan het samen afdalen van de kerker met een maximum aan vier lokale vrienden. De afwezigheid van een online multiplayermodus is dan wel weer een gemiste kans.

Het meest charmante deel aspect van Legend of Dungeon is duidelijk de grafische stijl. Hoewel HD-pixelgraphics al lang geen nieuw idee meer zijn, is de uitvoering hier goed gelukt. De artistieke keuzes worden naar een hoger niveau getild door prachtige lichteffecten en leuk animatiewerk. Dit is ook nodig want de spelomgeving veranderd nauwelijks doorheen heel het spel. Een kerker is een saaie omgeving, maar de invulling is erg geslaagd dankzij een goede variatie aan vijanden en kleurrijke particle effects. Hierdoor is het spel erg leuk om naar te kijken. Het is zeker jammer dat kijken vaak leuker is dan effectief spelen.

Ondanks een geslaagde audiovisuele stijl en ambitieuze mix van verschillende spelgenres met roguelike elementen, is het eindresultaat niet succesvol. Legend of Dungeon mist een duidelijke richting en wil te veel te gelijk zijn. Hierdoor is geen enkel spelelement voldoende uitgewerkt. Voor wie zich enkele uurtjes wil amuseren met een simplistische maar maffe beat-'em-up met vrienden, is Legend of Dungeon perfect. De meerwaardezoeker zoekt beter elders.

Legend of Dungeon is nu te downloaden voor pc, bijvoorbeeld via Steam of Good Old Games.

6 / 10

Legend of Dungeon