Animal Crossing: New Leaf review

Laat die Belletjes maar rinkelen.

Animal Crossing is één van die franchises die door heel wat gamers wordt aanbeden, maar door even veel spelers wordt veracht. Ondergetekende had nog nooit het geluk of de pech om een game in de reeks aan te raken. Een objectievere blik kon er op Animal Crossing: New Leaf, de eerste game van de serie voor de 3DS, dus haast niet worden geworpen. Vol goede moed werd er naar het digitale dierendorpje getrokken.

In Animal Crossing: New Leaf kom je in het begin van het spel aan in een klein, landelijk dorpje. Dat gehucht telt enkele antropomorfe inwoners die hun dagelijkse bezigheden onderbreken omdat er een niet-antropomorf wezen in hun regio is gesignaleerd. De dieren vertrouwen je blijkbaar erg snel, want binnen de minuut krijg je de sjerp van burgemeester aangemeten. Gekwalificeerd of niet, het dorp leiden zal je!

Dat burgemeesterschap is meteen ook de voornaamste nieuwe functionaliteit in deze game. Klassieke elementen uit voorgaande games keren ook terug, maar de macht die je over je eigen dorpje kan uitoefenen werd in geen Animal Crossing voorgedaan. Naast het opsmukken van je personage en je eigen woonst, kan je in New Leaf ook beslissen hoe het hele dorp er uit moet zien, hoe de inwoners zich gedragen en aan welke vragen van je onderdanen je al dan niet voldoet.

De haast eindeloze lijst aan opties die de vorige games in de franchise aanboden is nog stukken langer geworden.

De real-time klok zorgt ervoor dat geen enkele dag hetzelfde aanvoelt.

De haast eindeloze lijst aan opties die de vorige games in de franchise aanboden is bij deze dus nog stukken langer geworden. Zo kan je onder meer constructies plaatsen zoals banken, verlichting of kampeerplekken, maar beïnvloed je bijvoorbeeld ook of winkeliers later sluiten of net vroeger de deuren openen voor hun klanten. Niets in het leven is gratis en dat is in jouw stadje ook zo. Elke verandering kost Bells (de munteenheid in Animal Crossing) die je zelf zal mogen verzamelen.

Daar ligt ook het grootste probleem van dit spel: wie voortgang wil maken zal mogen grinden tot zijn duimen pijn doen. Geld verzamelen kan op verschillende manieren zoals vissen, schatten opgraven of insecten vangen. Het spijtige is dat al deze taakjes kinderlijk simpel en na eventjes ook doodsaai zijn. Veel meer dan op de juiste plek gaan staan en op het juiste moment op 'A' drukken, houdt New Leaf's gameplay niet in.

Daarnaast loop je na een korte speelsessie al snel tegen een muur op. Zo moet er na elke upgrade of verandering een (fysieke) dag gewacht worden tot er iets is geleverd, een papier werd ondertekend of een bepaalde inwoner klaar is met een simpel klusje dat hem of haar blijkbaar erg lang bezighoudt. Vaak word je dus bijna verplicht om het spel na een uurtje af te sluiten omdat er gewoonweg niets meer te doen valt in je dorpje tot een of ander dierenvriendje de tijd heeft gevonden om de commando's van de burgemeester op te volgen.

Ondanks de gameplay voor breindoden, is de verslavingsfactor van de game erg hoog.

Aanvankelijk zijn bijna alle winkels dicht of erg klein. Wie een koopjesimperium wil, zal eerst een paar miljoen Bells moeten investeren.

Ondanks de gameplay voor breindoden, is de verslavingsfactor van de game erg hoog. Elke dag weer is er die magische aantrekkingskracht die je jouw 3DS weer doet opstarten. Omdat dat nieuwe bouwsel eindelijk af is, omdat de winkels nieuwe, willekeurige items aanbieden, omdat een nieuwe inwoner naast je is komen wonen of omdat er een ongezien event je staat op te wachten. Er zijn redenen genoeg om je dorpje dagelijks met je aanwezigheid te sieren. Het is die factor die je het onontkoombare feit doet vergeten dat je weer aan de ergerlijke klusjes zal moeten beginnen als je je stadje verder wil ontwikkelen.

Waar geen kritiek op kan worden gegeven is het audiovisuele spektakel dat New Leaf op het scherm weet te toveren. De charmante en kleurrijke stijl lijkt aanvankelijk erg op die van de voorganger op de DS, maar het is duidelijk dat ze bij Nintendo niet stil hebben gezeten. Veel mooiere games dan dit zal je op de 3DS niet vinden. Wie de 3D-slider naar boven schuift, zal zich trouwens ook niet beklagen, alhoewel de game niets revolutionairs doet met het driedimensionale effect.

Ook je oren worden verwend door dit spel. De catchy soundtrack zal je niet snel vervelen en ook de rest van de geluiden zal je zeker als natuurlijk ervaren. Wie denkt genoeg muzikale talenten te hebben, kan zijn dorp zelfs van een zelf gecomponeerde tune voorzien.

Voor een game zonder echt doel, kan Animal Crossing: New Leaf's content je toch maanden tot zelfs jaren bezighouden.

Wie alles uit deze trailer ook in zijn eigen spel wil zien, zal eerst enkele maanden moeten spelen.

De game heeft ook een multiplayeroptie waarmee je andere spelers kan uitnodigen om zich in jouw dorp te settelen. Hun opties zijn eerder beperkt, maar je kan wel elkaars woonst vergelijken en voorwerpen en berichten uitwisselen met elkaar. Ook zijn er enkele mini-games die je tegen elkaar kan spelen.

Voor een game zonder echt doel, kan Animal Crossing: New Leaf's content je toch maanden tot zelfs jaren bezighouden. Dit gegeven geldt echter enkel voor spelers die zich volledig kunnen verliezen in de wereld en hun stadje. Zij zullen dagelijkse avonturen beleven, alleen of samen met de dieren die hun intrek hebben genomen in hun eigen, uniek landje.

Fans van Animal Crossing kunnen op hun beide oren slapen: New Leaf is de beste game die de franchise kent. De game is nog mooier, biedt nog meer opties en geeft je vooral meer van hetzelfde. Dat laatste stukje is meteen ook de reden waarom zij die de eerdere games verafschuwden ook deze titel geen aandacht moeten geven. De game teert nog steeds op zijn klassieke gameplay constructies en dat is voor deze titel zowel een zegen als een vloek. Door de simplistische gameplay en de nadruk op het grinden voor elk stukje voortgang verliest de game toch wat punten.

Wil je na het lezen van deze review graag aan de slag met Animal Crossing: New Leaf? Dan kan dat vanaf 14 juni, want dan verschijnt de game voor 3DS.

7 / 10