MLB 13: The Show Review

Geslaagde home-run of strike out?

Hoewel het in België bijna niet gevolgd wordt, is baseball in de VS enorm. Nu krijgen we ook aan deze kant van de Atlantische Oceaan de kans om de ene home-run na de andere te slaan. Niet alleen dat, we worden ook nog eens gevolgd door "The Show", het officiële programma van de Major League. Om het kort samen te vatten is MLB 13: The Show voor honkbalfans wat de FIFA-spellen zijn voor voetbalfanaten. De vorige MLB edities kregen hevige kritiek door hun enorme leercurve en ontoegankelijkheid. Deze editie zou wel degelijk op beginners gericht zijn. Er is maar een manier om het te ontdekken... Deze review lezen!

Het spel ziet er in elk geval geweldig uit. De laadschermen zijn steevast geweldig scherpe action-shots van spelers, met feiten erbij die je onmiddellijk laten weten dat deze mannen écht indrukwekkend zijn. De muziek is een leuk detail. Liever dan op de achtergrond te blijven zorgt ze voor het gevoel van een Amerikaans tv-programma. Het voegt toe aan de sfeer, zonder af te leiden. Maar goed ook, want je kan niet veel afleiding gebruiken. Het menu staat bol van verschillende game-modes en variaties. Geen nood, hier een korte gids.

Het simpelste is de exhibitie. Kies een team om mee te spelen, kies een tegenstander. Dan kies je de positie die je wil en je speelt een vriendelijke match. Geweldig als je wat tijd wil vullen. Iets groter dan dat zijn de seizoenen die je kan spelen met een bekend team. Je speelt match na match in je favoriete positie, om eindelijk de beker in handen te krijgen. Tot hiertoe allemaal bijzonder rechtuit. Meer speciale gevallen zijn de manager-mode, waarbij je een team kiest, maar zelf niet op het veld komt. Je beheert de trainingen, de spelers, wie wat doet en waarom... Geen groot nieuws uiteindelijk, deze optie kom je overal tegen. Maar voor de fans, die al sinds jaar en dag klagen op beslissingen en de opstelling, is dit een geweldige manier om eindelijk hun gelijk te halen. Maar dan vergeten we de harde kern. De aspirant-helden. De mannen die zelf het veld op willen, die een carrière als honkballer voor ogen hebben. Dan komen we bij de modus die niet alleen het uitgebreidst is, maar ook het beste leent om de gameplay onder de loep te nemen. Laat dat nu net zijn wat ik wil doen.

Een speciale vermelding waard zijn de opties om je personage aan te passen. Als je er het geduld voor hebt, kan je zonder compromis een evenbeeld van jezelf maken.

De laatste manier van spelen is "Road to the show". Hierbij maak je een eigen speler. Een speciale vermelding waard zijn de opties om je personage aan te passen. Als je er het geduld voor hebt, kan je zonder compromis een evenbeeld van jezelf maken. Van de afstand tussen je wenkbrauwen tot de moedervlek op je knie, alles kan je aanpassen, zonder aan grafische kwaliteit in te boeten. Eens je tevreden bent over het uiterlijk van de nieuwe ster, kies je de positie die hij speelt. Vergis je niet: dit bepaalt alles. Van hoe interessant het spel is, tot wat je de hele tijd zal gaan doen.

Kies je ervoor om aan de slag te gaan, dan zal je twee dingen doen tijdens een match. Als je aan honk bent, zal je moeten proberen de bal die naar je hoofd vliegt juist in te schatten, je zwaai met de bat goed te timen om zo de bal zo ver mogelijk weg te meppen. Niet makkelijk, want je hebt over alles de controle. In "Beginner mode" zie je dat de pitcher je enkel de makkelijkste bal toewerpt, tot je het écht onder controle hebt. Dan pas komen de uitzonderingen, ballen met effect. Het mag gezegd worden, de diepte die in de controls zitten, maken het bijna een sport op zich om dit echt te kunnen. Je hebt bijna het gevoel dat je echt als complete nieuwkomer moet meespelen met een wedstrijd op topniveau. Het is enorm moeilijk, zonder meer. Voor je begint, moet je ook punten toekennen aan verschillende eigenschappen. Die kan je natuurlijk aanpassen aan je speelstijl. Wil je pure kracht, die elke keer een home-run garandeert? Of wil je elke bal kunnen vangen die jouw riching uitkomt? Ga je voor de home-runs, of wil je vooral in het veld nuttig zijn? Want de andere helft van de match sta je in het veld. Het andere team is dan aan slag, en het is aan jou om de ballen die geraakt worden, terug bij de pitcher te krijgen. Vaak is het echter de bedoeling om je tegenstanders uit te tikken, door de bal te bezorgen aan de juiste man bij de juiste honk. De controls voor het lopen en vangen zijn goed, alleen is het doorgeven van de bal enorm verwarrend. Elke honk hangt vast aan een van de vier actie-knoppen. De eerste honk is de cirkel, tweede honk de driehoek, en zo verder. Alleen verandert die indeling aan de hand van de camera, liever dan de knoppen echt aan een honk toe te delen. Dus halverwege een worp wissel je, onbedoeld, van richting. Dat zorgt voor een enorme drempel, die je de hele tijd voelt. Het duurt zelfs enkel wedstijden voor je echt nuttig bent op het veld, laat staan dat je echt goed bent.

Een heel ander verhaal is het pitchen. Als pitcher is het jouw taak om de man die aan slag is, zo'n moeilijke ballen toe te werpen dat hij er niet in slaagt om ook effectief een punt te scoren. Uiteraard zijn er regels, je moet de bal binnen een bepaalde zone werpen. Dat pitchen is een stuk makkelijker, maar toch niet minder gedetailleerd. Ook hier heb je enorm veel attributen om aan te passen. Naast je eigen kracht en uithoudingsvermogen, kan je bij elk type bal dat je werpt kiezen hoe krachtig en hoe precies die is. Enorm oog voor detail, maar daarmee voel je net dat MLB voor de kenners kiest, en de nieuwkomers zich maar moeten behelpen.

Gelukkig is het pitchen een stuk toegankelijker. Kies een type bal, kies daarna waar je wil mikken. Dan kies je voor een krachtige worp of een precisie worp en voilà. Klaar is kees. Dit is zo veel toegankelijker, dat je al snel een perfect game werpt, waarbij je tegenstanders geen enkel punt scoren. Eens je op gang komt, doet het spel dat ook. Het gevoel van immersie is enorm. Bij het begin kan je een bijnaam kiezen die de commentators gebruiken, zodat ze het ook gesproken over jou kunnen hebben. Dat is echt aan te raden, want de commentaar is geweldig uitgewerkt. Ben je goed bezig, hoor je ze vertellen over je carrière. Over je vorige match, wat ze van je verwachten, of je potentieel hebt. Allemaal dingen die exact passen bij hoe je presteert.

Die prestaties zorgen ook voor vooruitgang. Er zijn evaluatie-periodes waarin je doelen krijgt. Een gemiddeld aantal keren dat je pitches naar punten leidt, hoeveel worpen je tegenstander kunnen raken... Gemiddeldes om aan te houden, attributen om te verbeteren via training. Als je die doelen ook effectief haalt binnen de gestelde periode, is er een kans dat je een klasse omhoog gaat. Als is de kans even groot dat je gewoon overgeslagen wordt. Pijnlijk, maar het is niet anders.

Grafisch is het spel simpelweg geweldig. De details zijn genoeg om de meest kritische blikken tevreden te stellen. Ook de replays zijn enorm leuk om mee te spelen. Je kan inzoomen tot op de naad van de bal, om zo precies te zien hoe die de bat raakt. Echt cool is om opnieuw en opnieuw, in close-up, te zien hoe jouw worp de bat van je tegenstander in tweeën breekt. Het is een extraatje, maar in dit geval zo goed uitgewerkt dat je er niet naast kan kijken.

In het kort is deze game een heel goede simulator. Jammer genoeg is er weinig ruimte voor nieuwkomers . Enkel bij het pitchen heb je redelijk snel door wat er nu net aan de hand is, maar dat wordt al snel ongelooflijk eentonig. Het is een spel dat genadeloos op de fans gericht is. Gemiddelde spelers worden achtergelaten.

Als je na de recensie zin hebt MLB 13: The Show te spelen op de PS3 of PS Vita dan heb je geluk. Het spel is nu verkrijgbaar als download via het PSN.

6 / 10

MLB 13 The Show