Bioshock Infinite review

In de zevende hemel.

BioShock 2 wist zijn hooggespannen verwachtingen na het uiterst succesvolle BioShock 1 niet in te vullen. Het claustrofobische gevoel en de Little Sisters en Big Daddies die ons in het eerste deel wisten te overmeesteren en intrigeren, waren wel nog aanwezig in het tweede deel, maar het voelde aan als gewoon meer van hetzelfde. We waren klaar met Rapture en Irrational heeft ons dan ook uit de onderwaterwereld weggerukt en voor dit derde deel andere, meer luchtigere oorden kozen.

Het mag geen geheim meer zijn dat de overvloed aan shooters het moeilijk maakt om op te vallen. Wat het eerste deel uit de reeks wist te doen en waar het tweede deel in faalde, weten ze in Bioshock Infinite terug om te zetten in een verrassende en adembenemende tocht door sfeervolle en kleurrijke hemellandschappen, een diepe verhaallijn en uitstekende gunplay.

Vanwaar het lyrische vraagt u zich af? Wel, we bevinden ons in BioShock Infinite in de beginjaren van de 20ste eeuw. Booker DeWitt is een met schulden overladen detective en oorlogsveteraan die de onaangename opdracht krijgt om in het zwevende Columbia op zoek te gaan naar een jong meisje genaamd Elizabeth. Zij wordt gevangen gehouden door Comstock, de profeet die dankzij zijn religieuze volgelingen een ijzeren greep heeft op de stad.

Het moge duidelijk zijn dat Elizabeth terug naar begane grond brengen niet van een leien dakje zal gaan. Al redelijk snel na het betreden van Columbiaanse grond zul je als indringer betrapt worden en je je door gorden van de plaatselijke politie belaagd voelen.

Doorheen Columbia ligt een stevig arsenaal aan vuurwapens en munitie verspreid. Nieuw is de beperking dat je maximum twee verschillende vuurwapens met je mee kunt dragen. Daarnaast is er ook Salt te vinden. Vergelijkbaar met Adam in de eerste twee Bioshock-games, voeden deze je mogelijkheid om speciale krachten te gebruiken. Dankzij Vigors (lees: Plasmids) kan Booker die speciale anvalskrachten in zich oproepen. Zo beschik je over de mogelijkheid om vuurballen te gooien, kun je kraaien op je vijanden afsturen ter afleiding en kan je het elektriciteitsnet manipuleren. Deze krachten kan je nu ook opzetten als vallen om vijanden te verrassen, wat een extra dimensie geeft aan de combat.

De vereniging van Elizabeth gebeurt al vrij vroeg in het spel en vanaf dat ogenblik wordt zij 'ta copine en route'. Ze is voorzien van een stevige AI waardoor ze je waar en wanneer ze kan zal bijstaan in gevechten. Dit doet ze door steeds op de goede momenten je ammo, salt of geld toe te werpen. Een eenvoudig proces maar het gebeurt zelden in videogames dat je dankbaar bent om een partner met artificiële intelligentie. Elizabeth's rol tijdens combat breidt ook nog uit naarmate het verhaal vordert maar daar verder over uitweiden zou spoilers met zich mee brengen.

Aangezien ons avontuur zich op grote hoogte afspeelt, is er ook een alternatief vervoersmiddel voorzien. Doorheen de uitgestrekte stadsdelen loopt een achtbaan. Met de Sky-Hook - dat ook als aanvalswapen kan dienen - kun je je vastmaken aan die rails en je zo op een stevig tempo van eiland tot eiland begeven. Ook tijdens gevechten zal het gebruik van de Sky-Hook aan de rails je vaak ten goede komen. Soms als vluchtmiddel, maar evenzeer tijdens de iets uitgebreidere gevechten. Zelden werd verticaliteit in een game zo goed gebruikt als in Bioshock Infinite. Dankzij de Sky Hook kan je enorme afstanden en hoogtes in luttele seconden overbruggen en zodoende snel vijanden vanuit een andere hoek aanvallen en overmeesteren vanuit de lucht. De gebieden waarin deze gevechten gebeuren zijn zodanig groot dat je weet dat dit niet in vorige generaties hardware mogelijk was.

Ook nieuw is de toevoeging van gear. Dit is een extra RPG-element waarbij je tot vier kledingstukken kunt aandoen die je bijkomende voordelen geven. Gaande van een betere gezondheid en meer schade toebrengen tot de mogelijkheid dat de verslagen vijanden extraatjes voor je achterlaten. Dankzij deze gear kun je jouw Booker beter bestand maken tegen specifieke situaties.

Qua look en feel wordt er rijkelijk gebruik gemaakt uit een uitgebreid en fleurig kleurenpallet. Wat op zich al in schril contrast staat met de overgrote meerderheid aan shooters op de markt. We zitten natuurlijk aan het einde en de bijbehorende limieten van deze generatie consoles, maar de makers wisten alles uit de machines te persen. Die fleurigheid maakt niet alleen de look af, maar daardoor staan de donkere momenten net nog meer in contrast. Dit maakt de belevenis net nog dieper. En ook de sound en het geluid is volledig geënt op hoe 1912 hoort te klinken. Dus ook daar geen kinken in de kabel.

Qua lengte is Bioshock Infinite wat minder. Na enkele avonden een kortere nachtrust dan normaal zie je voor de eerste keer de eindcredits. Hoewel er geen multiplayer is om je langer door Columbia te laten zwerven, zul je toch snel opnieuw dezelfde uitdagingen van je eerste poging willen ondernemen. Het overigens geniale verhaal geeft je daarvoor niet alleen de nodige impuls, maar eens het spel succesvol beëindigd kun je het opnieuw herspelen in 1999 Mode. Deze mode moet de speelstijl van videogames uit 1999 emuleren en zorgt dus voor het nodige tandenknarsen.

En voor wie dan toch andere avonturen in den hoge wil aanvangen, geven we graag mee dat er drie nieuwe singleplayer uitbreidingen hun opwachting zullen maken via DLC. Er is hier echter nog geen datum voor voorzien dus hopelijk is de geloofwaardigheid van die drie uitbreidingen niet te vergelijken met de PS Vita-versie van BioShock, die plots van de aardbol verdwenen lijkt te zijn.

De conclusie is dan ook dat BioShock Infinite een spel is die niet zomaar elke shooterfan en BioShock-fan moet hebben maar een aanrader is voor elke fan van het meer stijlvollere gamewerk. Het spel voelt vertrouwd maar toch fris genoeg aan. Het oogt en klinkt kleurrijk en het verhaal zal je meezuigen in een wereld die je nog dagen na het uitspelen van de game zal achtervolgen. De Big Daddies en Little Sisters hebben we alvast niet gemist. De game kent zijn minpuntjes natuurlijk. De AI van NPC's kan al eens beter en we merken op consoles ook zeker dat de technologische grenzen bereikt zijn. Maar dat zien we voor deze geweldige ervaring graag door de vingers.

Als je na de recensie zin hebt Bioshock Infinite te spelen dan kan dit. Het spel is nu verkrijgbaar op PC, PS3 en Xbox 360.

9 / 10

BioShock Infinite