Assassin's Creed 3: The Tyranny of King Washington: The Infamy Review

Hail to the king, baby!

The Tyranny of King Washington is de eerste singleplayer DLC voor Assassin's Creed 3. De uitbreiding is volgens Ubisoft zo belangrijk dat de uitgever deze in drie stukjes heeft gehakt, die over evenveel maanden worden uitgebracht. Hieronder lees je het verdict over het eerste deel, The Infamy (De Schuld in het Nederlands).

Deze uitbreiding gooit je bijna letterlijk in een alternatieve realiteit waar de grote George Washington één van de 'Pieces of Eden' heeft bemachtigd, een extreem krachtig wapen dat een mens in staat stelt om zo goed als iedereen te controleren en indien de drager dat wenst, van zijn of haar leven te ontdoen. Deze macht heeft Washington omgevormd tot een tiran die met ijzeren vuist regeert over het vers gestichte Amerika. Hij is de koning over het continent en wie niet luisteren wil, zal voelen.

Natuurlijk is er ook nog de held uit het originele spel, Connor. Deze man heeft echter een heel ander leven geleid in deze door Washington gedomineerde realiteit. De half-Indiaan heeft nooit de opleiding tot Assassijn gevolgd en heeft dus ook nooit een rol gespeeld in alle belangrijke veldslagen en evenementen die tot de onafhankelijkheid van de VS leidden. Toch herinnert Connor zich alles wat er is gebeurd in de werkelijke realiteit. Hij probeert dan ook te begrijpen wat er zich precies heeft voorgedaan en tracht al snel een einde te maken aan de waanzin.

De onzichtbaarheid is ondanks de negatieve effecten veel te krachtig.

Washington lijkt een veel grotere dreiging dan de vijanden uit het origineel.

Meer van het verhaal vertellen zou de beleving van de vrij korte uitbreiding teniet doen. Tijdens de zes verhaalmissies die The Infamy bevat speel je niet met de Connor die je gewoon bent uit het originele spel. Deze nieuwe jongen heeft nooit zijn iconische blauw-witte gewaden ontvangen en huppelt nu rond in een typisch Indiaanse outfit die is opgetrokken uit huiden van gevelde dieren. Waar zijn kap vroeger symbool stond voor een adelaar, hangt er nu het hoofd van een wolf.

De jongeman speelt echter nog steeds hetzelfde als je van hem gewoon bent. Brute kills met bijl, pistool of boog zijn weer van de partij en na een tijdje mag je ook weer aan de slag met je hidden blades. Alleen de specifieke Assassin-vaardigheden behoren niet langer tot je arsenaal. Dat wordt echter meer dan ruimschoots gecompenseerd door enkele nieuwe mogelijkheden die je halverwege de DLC ontdekt. Met de eerste van de twee nieuwe opties kan je een trio wolven oproepen die de drie dichtstbijzijnde vijanden meteen omleggen. Handig om een grote groep meteen al een beetje uit te dunnen of vanuit een verstopplek wat verwarring te zaaien in een bende tegenstanders.

De tweede mogelijkheid die je nieuwe kracht biedt, laat je toe om volledig onzichtbaar te worden. Hoe langer je echter Frodo met de Ring naspeelt, hoe meer gezondheid je verliest. Ondanks de negatieve effecten is deze kracht veel te krachtig. Het is gewoon te simpel om vanuit een beschutte plek je onzichtbaarheid te activeren, ongezien enkele vijanden om te leggen en snel weer weg te lopen naar een andere verbergplaats om na een korte pauze het hele scenario opnieuw af te spelen. Enkel waakhonden kunnen hier roet in het eten gooien, maar deze diertjes zijn erg dun gezaaid.

Er is gewoon te weinig te doen voor de prijs die Ubisoft voor deze uitbreiding vraagt.

De volgende uitbreidingen beloven nog enkele extra krachten. Hopelijk zijn deze wat minder sterk.

Je zit na zo'n twee uur al door de nieuwe missies die deze uitbreiding aanbiedt. Die levels zijn niet slecht, maar echt spectaculair of vernieuwend kan je ze ook moeilijk noemen. Connor's nieuwe krachten zijn lollig voor eventjes, maar aangezien je ze pas krijgt rond de helft van The Infamy, kan je ze niet vaak gebruiken. Wie alle nieuwe content van deze DLC wilt spelen, kan zich wagen aan enkele zijopdrachten, maar ook deze speelde je waarschijnlijk al in het originele spel. Ook de spelwereld is beperkt. Boston, New York en de Homestead kan je niet bezoeken. Missies op zee zijn er door een gebrek aan een schip ook niet en zelfs de Frontier is niet helemaal toegankelijk. Er is gewoon te weinig te doen voor de prijs (800 Microsoft Points of 9.99 euro) die Ubisoft voor deze uitbreiding vraagt.

De volledig opnieuw aangeklede spelwereld verdient wel een pluim. De rustige Frontier is omgetoverd tot een plek waar tientallen onschuldige inwoners per vierkante kilometer werden geëxecuteerd door de kogel of de strop, waar gesneuvelde soldaten en paarden bevroren langs de kant van de weg liggen en waar de Amerikaanse pioniers gedwongen worden tot slavenarbeid door de krankzinnige volgelingen van de nieuwe koning van de VS. Waar eens veelbelovende neerzettingen stonden, resten er nu enkel wat uitgebrande en door kanonskogels verwoeste karkassen van huizen.

Of je dit eerste deel van The Tyranny of King Washington de moeite waard zal vinden, hangt volledig af van je kijk op het nogal hoge prijskaartje dat je betaalt voor de maximaal vijf uren dat je uit The Infamy haalt. De spelwereld is mooi en het is leuk om te jagen op de good guys uit het origineel, maar het voelt allemaal erg beperkt aan. Daarnaast is het verhaal in deze uitbreiding niet canon en maken de nieuwe krachten het je allemaal wat te gemakkelijk. Een aanrader voor fans van de reeks met een dikke portemonnee of een Season Pass voor het spel. Een oké maar kort begin voor een DLC-trilogie met potentieel.

Als je na de recensie zin hebt om Assassin's Creed 3: The Tyranny of King Washington: The Infamy te spelen, dan kan dat! De game is nu verkrijgbaar op Steam, Xbox Live Arcade en PlaStation Network. De Wii U-versie volgt later.

6 / 10