Dead Space 3 Preview

De ijzingwekkende demo nader bekeken.

Isaac Clarke hangt ondersteboven in het wrak van een neergestorte shuttle. De gruwelen uit het vorige deel liggen nog vers in zijn geheugen en Ellie is nergens te vinden. De vorst kleurt zijn wenkbrauwen wit. Isaac blijkt neergestort op de planeet Tau Votalis, een besneeuwde wereld die doet denken aan de eerste Lost Planet-game. Hoe je vervolgens de sneeuwstorm trotseert, en met een gewonde Isaac door de sneeuw ploetert, doen dan weer denken aan de opening van Uncharted 2.

De intro van de Dead Space 3-demo wint geen originaliteitsprijs, maar zet snel de juiste toon. Je ziet geen hand voor ogen, alles is wit. Het dikke pak sneeuw maakt het moeilijk om snelheid te maken. Wanneer plots een monsterlijk gekrijs klinkt, zonder dat je daadwerkelijk een tegenstander ziet, wordt de sfeer alsmaar beklemmender. En als het moment dan daar is, dat de eerste necromorph uit de mist tevoorschijn springt, dan is dat ouderwets schrikken.

Necromorphs blijven fantastische tegenstanders. De strategische manier waarmee je ze langzaam maar zeker uit elkaar schiet, is nog steeds erg bevredigend. De tentakels die uit halve torso's barsten zijn heerlijk smerig, net zoals een nieuwe necromorph die in de lichamen van dode soldaten kruipt. Het is dan ook jammer dat het tweede deel van de demo 'gewone' soldaten introduceert, menselijke tegenstanders die aanhangers blijken van de Unitology religie. Ineens verandert de game in een behoorlijk standaard cover shooter, waarbij de kogels en de granaten je om de oren vliegen. Horror maakt plaats voor saaie shootouts die maar weinig indruk maken.

De rest van de demo is de standaard Dead Space formule: bombastische QTE-events breken paniekerige momenten op waarbij hordes tegenstanders uit muren en plafonds tevoorschijn komen, en puzzels waarbij je 'stasis' moet gebruiken om de tijd te vertragen zorgen voor een korte adempauze. En dat is helemaal niet zo'n slechte combinatie, maar wel een beetje voorspelbaar.

Wel nieuw is het uitgebreidere systeem waarmee je wapens kan upgraden. Op je reis vind je resources waarmee je de verschillende eigenschappen van je wapen sterker kan maken, maar je kunt ze ook aanpassen met onderdelen die je vindt. Zo kun je de standaard Plasma Cutter uitbreiden, zodat deze meer kogels achter elkaar kan schieten; als een machinegeweer. Maar je kunt wapens ook helemaal zelf bouwen, beginnende met een frame. Of wapens combineren, zoals onderdelen van een vlammenwerper gebruiken om je Plasma Cutter mee te laten vuurspuwen.

De resources die je nodig hebt zijn tevens te koop voor 'echt' geld door middel van microtransacties. In de volledige game moet blijken in hoeverre dat nodig is om de game fatsoenlijk te doorlopen, hoewel de ontwikkelaar wel heeft gezegd dat microtransacties volledig optioneel zijn.

De single-player demo toont een game met twee gezichten. De worsteling die de 'grote' horrorspellen ondervinden met de combinatie van actie en horror is duidelijk aanwezig. Met de horror zit het wel snor, maar zodra de game te veel leunt op menselijke tegenstanders, valt de boel uit elkaar. Grote vraag blijft voor nu of de volledige game een betere balans weet te vinden.

Naast de single-player is de co-op campagne ook een onderdeel van de demo. Dat is geen verbazing, het is de eerste keer dat een Dead Space game in multiplayer is te spelen en de aparte co-op campagne is hét paradepaardje van de game.

Wél verbazingwekkend is het feit dat deze alleen online speelbaar is. Het ontbreken van splitscreen is, hoe je het ook wendt of keert, een groot gemis. Dat je daarnaast een aparte Origin-account nodig hebt om deze te spelen - zelfs op de console - is bizar. Kijk je uit om met een vriend Dead Space 3 te doorlopen, houd er dan rekening mee dat je beide een Origin-account nodig hebt, beide een headset, beide een versie van de game en als je voor de Xbox 360-versie gaat, ook beide over Xbox Live Gold beschikt.

Toch lijkt het doorspringen van al die hoepels wel de moeite waard. De co-op is niet simpelweg de single-player met een tweede persoon, maar een ervaring met enkele subtiele veranderingen. De tweede persoon speelt John Carver, een mede-overlever die met Isaac uit de shuttle stapt. Hoewel je hetzelfde level doorloopt, zijn er meer tegenstanders op verrassende nieuwe plaatsen. Ook zijn er nieuwe tussenfilmpjes en een-tweetjes tussen de Carver en Isaac die het verhaal meer vorm geven dan wanneer je de game alleen zou spelen. Als je de juiste persoon kan vinden om mee samen te spelen dan lijkt de co-op een hele vette ervaring te worden.

De demo van Dead Space 3 overtuigt slechts deels. Op sommige momenten is de game lekker creepy en spannend, op andere voorspelbaar en weinig indrukwekkend. En hoe vet de co-op ook is, het ontbreken van een splitscreen feature zal een gemiste kans blijven. Dead Space 3 komt op 8 februari uit op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. Verwacht tegen die tijd een volwaardig oordeel!