Freakyforms Deluxe Review

Overbodige luxe.

Remakes zijn er in alle soorten en maten. Je hebt de cultgame die nu wél goed werd ontvangen, bijvoorbeeld Beyond Good and Evil. De oude klassiekertjes in een bundel zoals Ico en Shadow of the Colossus. Een verjaardagsuitgave als Halo Combat Evolved. En zo kunnen we nog even doorgaan. Op de 3DS hebben we onlangs een vrij bijzondere remake voor onze kiezen gekregen. Een game van nog geen jaar oud die op hetzelfde platform verscheen als download only-titel. Freakyforms Deluxe is een vreemde eend in de bijt.

Zoals gezegd is deze game dus al een tijdje te vinden in de e-Shop op de Nintendo 3DS. Maar de heren bij het Japanse bedrijf vonden het blijkbaar nu al tijd voor een heruitgave. Het spel wijkt dan ook amper af van het origineel. De naam verraadt dan ook dat we hier slechts met een Deluxe uitgave van Freakyforms te maken hebben. Maar wat is de game nu eigenlijk? Freakyforms Deluxe draagt de tagline 'Your creations alive' en dat geeft de belangrijkste drijfveer van de game weer. Met een handige toolset heb je vrij veel mogelijkheden om je eigen personage in elkaar te knutselen, een Formee. Er is zeker naarmate je verder komt in de game genoeg keuze om jouw personage vorm te geven. Zo koos ik er bijvoorbeeld voor om poppetjes te maken die lijken op legendarische video game characters. Binnen de kortste keren liepen Gordon Freeman, de robotjes uit Portal 2 en Rayman over mijn scherm.

Wanneer je alle verschillende vormen, hoofden, benen, wielen, vleugels, ogen, enzovoort hebt toegewezen aan je personage, trek je met hem een 2D wereld in. Hierin is eigenlijk niet zo gek veel te doen. De gameplay bestaat vooral uit het rondlopen en met een beetje platformactie proberen zoveel mogelijk muntjes te verzamelen. Verder ga je op zoek naar eten waardoor je eieren legt, die op hun beurt ook weer geld opleveren. Daarmee kun je vervolgens nieuwe lichaamsonderdelen aanschaffen en zo steeds een beetje bezig blijven. De touchscreen-only besturing hierbij is even wennen, maar werkt aardig.

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

In de kleurrijke wereld lopen een aantal andere Formees rond die jou zo af en toe om hulp vragen. Deze 'quests' bestaan uit het standaard ophalen of afleveren van items of het kapot maken van een paar blokjes. Nieuw in de Deluxe remake van Freakyforms is de toevoeging van dungeons. Dit klinkt als een hele nieuwe dimensie, maar in werkelijkheid voegt het niet zo heel veel toe. Los van een paar kleine puzzeltjes per dungeon zijn er nu ook gevechten. Elke formee waar je tegenaan loopt in zo'n kerker wil wel een potje knokken. Ook dit klinkt beter dan dat het is uitgewerkt. De gevechten voltrekken zich compleet automatisch en zijn slechts een kwestie van jouw cijfertjes tegen de statistiekjes van de tegenstander, plus een kleine geluksfactor. Je hebt er geen enkele invloed op. Heb je een Formee uit de weg geruimd, dan wordt dat beloond met muntjes om zo weer nieuwe personages te kunnen knippen en plakken.

Zo probeert Freakyforms Deluxe een lichte RPG-tint aan het geheel mee te geven. Dit uit zich ook in de spelwereld, die overigens ook aan jouw persoonlijke smaak is aan te passen. Naarmate je meer Formees baart, groeit je planeet en zijn er dus weer meer gebieden te ontdekken. In combinatie met het uitbreiden van je toolset is het uiteindelijk een vorm van bezigheidstherapie. Je doet vanalles, maar eigenlijk heb je geen benul waarom eigenlijk. Alsof je wacht op een ontwikkeling in de game die de gameplay en spelwereld naar een hoger niveau tilt, maar die ontwikkeling komt niet. Daar veranderen de dungeons en wat nieuwe lichaamsdelen die deze remake moeten rechtvaardigen niets aan.

'De gameplay wordt helaas nooit naar een hoger niveau getild'

Audiovisueel is de game ook al niets speciaals. Het geheel ziet er wel oké uit, misschien ietwat kinderlijk voor onze smaak, maar weet niet te overtuigen. De deuntjes zijn eerder irritant dan aanstekelijk. Toen ik een uurtje bezig was op mijn 3DS dacht ik: "Laat ik het 3D-effect trouwens eens open gooien", maar dat bleek al de hele tijd aan te staan. Dat zegt waarschijnlijk wel genoeg, dat effect is minimaal.

Toch ben je best een tijdje bezig met Freakyforms Deluxe en dat is lastig te verklaren. Niets aan de game is echt noemenswaardig goed, uitgezonderd van het creëren van je Formees. Dat ontstijgt de middelmaat enigszins en werkt soepeltjes. De gameplay is niet zo interessant en ook de toevoeging van dungeons en gevechten zijn niet lekker uitgewerkt. Het stukje wat ik maar zal omschrijven als de aaibaarheidsfactor van de game kan de speelduur nog even oprekken voordat je de game aan de kant zult leggen. Het is best grappig om jouw creaties te zien rondlopen, maar uiteindelijk is dit een remake uit de categorie "Moest dit nou?".

De review van Freakyforms Deluxe doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op de 3DS!

5 / 10