Forza Horizon Preview

Het beste van twee werelden?

De alom geprezen Forza-franchise draaide altijd om het realistische racegevoel. De feel van je bolide, de perfecte afstelling, het perfecte rondje rijden. In maart werd er een nieuw deel aangekondigd in de serie, eentje zonder nummertje, maar met de subtitel Horizon. Een nog geen minuut durende teaser riep veel vragen op. Hadden we te maken met een echt nieuw deel, of meer een spin-off? En gaat Forza echt naar een arcaderacer in een open wereld? Drie maanden later weten we gelukkig al een stuk beter waar we aan toe zijn.

Horizon is de naam van een fictief festival dat steunt op snelle bolides, lifestyle en muziek. Dat zijn dan ook de drie hoofingrediënten van de nieuwe Forza. Het festival vind plaats in het uiterst diverse Colorado. Besneeuwde bergen of juist uitgestrekte wegen langs diepe ravijnen op zowel verharde, als onverharde ondergrond, Colorado biedt het allemaal. Maar Horizon gaat verder dan gezellig met zijn allen je auto showen. Er gaat uiteraard het nodige geracet worden. En dat doe je op een prestigieus evenement als Horizon niet met je Hyundai Atos. Voor het gemak heeft ontwikkelaar Playground Games de saaiere auto's uit de game gelaten en in de garage enkel de snelste en mooiste scheurijzers gezet.

Forza Horizon - Teaser

Met die asfaltvreters kun je drie verschillende speltypen spelen. De eerste, Festival Race, is niets nieuws onder de zon. Je rijdt op een afgezette weg van start naar finish. Ook de tweede modus is niet nieuw, maar wel gewaagd om te implementeren in Forza. Die modus draait namelijk om straatraces waarin je voor niets of niemand ontzag hoeft te tonen. Niet voor je tegenstanders, niet voor afbakeningen van de weg en niet voor snelheidslimieten.

Nog verrassender zijn de races bij de Showcase Events. Die bestaan namelijk uit uitdagingen om het toegestroomde publiek te entertainen. Vooralsnog weten we nog maar een voorbeeld van een dergelijke uitdaging: een race tussen een Ford Mustand en een helikopter. Juist, een helikopter. En hier snijden we een heikel punt aan voor Forza-fans. Wat we tot nu toe hebben gezien, doet ons toch wel vermoeden dat we met een arcadetitel te maken hebben. Dat is niet noodzakelijk een slecht gegeven, maar wel iets wat liefhebbers van de simulatieracer die Forza normaal is tegen het zere been schopt.

De ontwikkelaar daarentegen zei onlangs dat we ons daar niet teveel zorgen over hoeven te maken. De game is qua setting misschien wel wat brutaler, maar de besturing is nog steeds zoals we dat gewend zijn. Elke auto heeft zijn eigen rijgedrag en ook tunen en het modificeren van je bolide is nog steeds aanwezig.

Waar we ons ook niet druk om maken, is het technische aspect van de game. Forza Motorsport 4 was al een schitterende game en Horizon gaat dat nog eens dunnetjes over doen. Niet opvallend overigens, want de game maakt gebruik van hetzelfde chassis. De engine die gebruikt werd voor Forza 4 is enkel geoptimaliseerd voor off-road races, maar is verder amper aangepast. Hierdoor kunnen we dezelfde grafische pracht verwachten en misschien zelfs nog meer. Het grafische team van de ontwikkelaar kon door het hergebruik van de engine al snel aan de slag met de diverse omgevingen in Colorado. De screenshots van de game ogen dan ook schitterend. De zon die achter de Rockies van Colorado ondergaat bijvoorbeeld, want in dit deel van Forza is het voor het eerst in de serie mogelijk om het 's nachts tegen je rivalen op te nemen.

Lekker racen in de sfeer van een festival voor autoliefhebbers dus. Daar moet ook een leuk stukje muziek onder zitten om de boel compleet te maken. In een poging om ook dat te bewerkstelligen is een echte dj bij Forza Horizon betrokken. De beste man is tevens een van de organisatoren van het jaarlijkse Bestival evenement, dat jaarlijks wordt gehouden in Engeland. Hij verzorgt de muziek van de game. Hij is aan de slag gegaan om drie radiostations te creëren met voor ieder wat wils. Zo zal op de eerste elektronische muziek te horen zijn, inclusief wat dubstep. Onafhankelijke indie-bandjes zijn te horen op zender twee en voor de stevigere rock en metal komt ook een aparte radiozender.

Forza Horizon - E3 trailer

Kortom lijkt Forza Horizon genoeg in zich te hebben om een prima spin-off van een gelauwerde serie te worden. De game lijkt zelfs de beste elementen van simulatie- en arcaderacers te pakken en te combineren in een racer met open omgevingen. Hoe open het daadwerkelijk wordt is nog even afwachten, net als hoe de stap richting de brutalere speltypen gaat uitpakken. Het definitieve antwoord daarop volgt eind oktober, wanneer de game in de schappen ligt. Vooralsnog zien wij zeker de potentie van deze titel.

Forza Horizon

Xbox 360