The Last of Us Preview

Gruwel, realisme en overleving.

Na drie geweldige Uncharted-games zou er geen twijfel meer over mogen bestaan: developer Naughty Dog heeft zich het genre van de cinematische game meester gemaakt. Dat werd nog maar eens duidelijk op de persconferentie van Sony op de E3 van 2012 toen Naughty Dog een demo voor het publiek speelde van zijn nieuwe, veelbelovende IP: The Last of Us.

Een eerste trailer van de game kregen we te zien op de Video Game Awards eind 2011 maar voor de mensen die al enkele maanden onder een rots leven en dus het enorme enthousiasme dat gamers tonen voor The Last of Us gemist hebben, hier nog even een korte kennismaking: The Last of Us speelt vijfentwintig jaren na een niet nader-genoemde apocalyptische ramp. Joel, een echte overlever in deze nieuwe, harde wereld, reist samen met het veertienjarige meisje Ellie op zoek naar een veilige plek om te wonen. Een plek die niet alleen vrij is van andere overlevenden die hun morele kompas kwijt zijn, maar ook vrij is van de Infected, mensen die geïnfecteerd zijn met een virus dat hen transformeert in hondsdolle zombies.

Veel wil Naughty Dog nog niet kwijt over het verhaal maar toen we samen met de game designer van The Last of Us de demo nog eens mochten in detail bekijken kwamen er toch weer een aantal dingen aan het licht.

De geweldige gameplaydemo tijdens de persconferentie van Sony.

Op het eerste zicht geeft The Last of Us een onmiskenbare Uncharted-vibe. Je klimt en schiet je weg door vervallen omgevingen met Nathan Drake's oudere broer terwijl er vrolijk wat heen en weer gepraat wordt met een sidekick. Toch zijn er een aantal wezenlijke verschillen die de gameplay dramatisch anders maken. Zo is The Last of Us in tegenstelling tot Uncharted geen avontuur maar een harde survival game waarin elke kogel die je afvuurt waardevol is. Ammo is schaars en het opnemen tegen een groep van twee of meer overlevenden kan al een hele opgave zijn voor Joel en Ellie.

Dit komt vooral omdat Naughty Dog er werk van maakt om de A.I. realistisch te laten reageren op hoe jij je gedraagt. Zo zagen we in de demo, waarvan we verzekerd werden door de game designer dat het niet scripted was, hoe het groepje overlevenden waartegen Joel het opneemt plots hun cover verlaten en in de frontale aanval gaan wanneer ze het geklik van de lege kogelkamer van je pistool horen. In theorie kun je dus, als je het aantal kogels dat in je revolver zit goed bijhoudt, je lege ammoclips een geheim houden voor de tegenstander en jezelf wat tijd kopen in de confrontatie.

Hetzelfde geldt gelukkig voor Joel en Ellie. Ellie zal realistisch reageren op de situatie waarin jij je bevindt. Zo zien we haar in de demo een steen oprapen wanneer een vijand in de buurt is en gebruikt ze hem wanneer je in levensgevaar bent. Ook dit zou allemaal spontaan gebeuren volgens Naughty Dog. Een ideale gelegenheid voor een co-op mode zou je denken maar dat zit er niet in. Wel zal de game een competitieve multiplayer hebben, maar daar wil Naughty Dog verder nog niets over kwijt.

De allereerste trailer van The Last of Us die we te zien kregen.

Gevechten zijn ook een stuk harder en fysieker dan wat we van Naughty Dog gewend zijn. In de demo zien we Joel de gezichten van tegenstanders verminken en shotguns point blank legen maar het wordt ook doorgevoerd op een subtielere manier. Een stealth takedown waarin Joel een vijand in een choke hold vasthoudt duurt bijvoorbeeld een stuk langer dan wat we gewend zijn van games. Je slachtoffer klauwt wanhopig naar Joel in een poging om te ontsnappen maar verliest langzaam zijn kracht en bezwijkt. Een heel verschil met de drie-seconden animatie die we in andere games zien.

Tijdens gevechten zal de speler ook de omgeving als wapen kunnen gebruiken. Zo zien we Joel het hoofd van een andere overlevende brutaal tegen een tafel knallen, maar volgens Naughty Dog zullen we in de uiteindelijke game constant dergelijke moves kunnen maken.

Het moment dat het hardst aankwam was wanneer de speler een molotov cocktail samenstelt met onderdelen die hij overal in het spel gevonden heeft en op een vijand gooit. De aanvaller geeft een verschrikkelijke schreeuw en valt pas neer na enkele seconden, de houten vloer onder hem ook in brand stekend. Naughty Dog kon ons vertellen dat het crafting systeem uitgebreid en diep is, vooral door de schaarsheid van items. De zakdoek waarmee je je Molotov cocktail in brand steekt kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden als verband om je health te herstellen.

Helaas hebben we niet zelf kunnen spelen maar van wat we mogen aanschouwen hebben en van wat Naughty Dog ons kon vertellen lijkt The Last of Us één van de toppers te worden voor de PlayStation 3. The Last of Us verschijnt in 2013.