Pikmin 3 Preview

EINDELIJK.

Acht jaar mochten de fans ongeduldig wachten op de terugkeer van de strategietopper Pikmin. Het was al sinds de dagen van de Gamecube geleden dat we nog mochten spelen met de kleurrijke diertjes/plantjes, buiten een port van Pikmin 1 & 2 met Wiimote-ondersteuning werd de Wii zelfs volledig overgeslagen in deze franchise. Maar de tijd van treuren is voorbij. Pikmin 3 werd speciaal voor de Wii U onthuld tijdens de Nintendo persconferentie tot groot jolijt van het publiek.

Enkele uren later had ik de Wii U controller al in de hand om met volle goesting een level uit te proberen en een eindbaas te trotseren. Hoewel het na al die jaren toch even wennen was - zowel aan de gameplay als het vasthouden van de Wii U controller - voelde het toch snel terug vertrouwelijk aan. Het oproepen en gooien van de Pikmin, de aanvallen, het geluid, ... Het cliché spreekt van "een beetje thuiskomen".

De eerste videobeelden van Pikmin 3.

Ook bij deze wordt de besturing specifiek toegespitst op de nieuwe mogelijkheden van de Wii U. De locatie voor het oproepen van de Pikmin wordt nu bestuurd door het heen en weer bewegen van de Gamepad. Op het scherm van die controller krijg je ook een overzichtsmap van het level te zien. Telkens met enkele belangrijke locaties en waar specifieke items zich bevinden. Het geeft je ook een strategisch overzicht van waar je Pikmin zich op dat moment bevinden. Zo kun je verschillende groepen Pikmin aan het werk zetten en snel tussen de groepen wisselen via het touchscreen. Het biedt een extra tactische laag. Gamers die de nieuwe stijl niet zien zitten, hebben altijd de mogelijkheid om het spel eenvoudigweg met de Wiimote en Nunchuck te spelen.

Naast de klassieke rode, blauwe en gele Pikmin werd ook een nieuwe soort voorgesteld, namelijk de Rock Pikmin. Deze harde soort kan gebruikt worden om glas en andere hardere objecten te breken. In het level waarbij we een eindbaas voorgeschoteld kregen, was deze soort ideaal om het harde pantser van de vijand te verbrijzelen om daarna de blootgelegde zwakke plaats te kunnen aanvallen.

Er wordt ook de mogelijkheid geboden om het spel met vier spelers te spelen. Drie nieuwe personages worden hiervoor geïntroduceerd. Enkel kapitein Olimar is afwezig, maar daar is volgens Nintendo een goede maar nu nog geheime reden voor. We verwachten alvast een plot-gebonden uitleg.

Ongetwijfeld wordt dit een systeemverkoper. We wachten al lang op een vervolg van de succesvolle reeks en de Wii U biedt alvast ideale omstandigheden voor een scherp, kleurrijk, gevarieerd, strategisch en - voor zover we nu al kunnen aanvoelen - prachtige spelervaring.