Ghost Recon: Future Soldier Review

Modern oorlogje voeren zoals het moet.

Er hoeven niet veel woorden aan vuil gemaakt te worden om uit te leggen waarom prive milities, of particuliere militaire beveiligingsfirma's, er niet bepaald een goede reputatie op nahouden. Bedrijven als Academi (het vroegere Blackwater USA), Dyncorp of de Carlyle Group maken zich dagdagelijks schuldig aan oorlogsmisdaden om hun winst veilig te stellen, terwijl ze aan geen enkel democratisch orgaan of internationale wetgeving verantwoording moeten afleggen. Onlangs doken nog nieuwe beelden op van een konvooi onder leiding van Academi, die in Irak gewone burgers omverreed. Tom Clancy heeft dit al langer in het snuitje, want steeds vaker zijn deze PMC's de slechterikken in de met zijn naam bestempelde games van uitgever Ubisoft. De nieuwe Ghost Recon: Future Soldier is hierop geen uitzondering.

Wanneer een Ghost team (codename Predator) omkomt tijdens wat op een standaard missie lijkt, zint Ghost Command op vergelding. Jij speelt als Kozak, één van de vier leden van Ghost Team Hunter. De Ghosts zijn niet zomaar soldaten, maar volledig met alle laatste technologische snufjes uitgeruste special forces. Vergelijkbaar met het kaliber van "bad assery" van Sam Fisher uit Splinter Cell. Na de aanslag op Team Predator wordt Team Hunter er dus op uitgestuurd om de daders op te sporen.

Tenminste, dat zou toch de reden moeten zijn voor de missies die je samen met je team aangaat. Maar het verloop van het redelijk korte verhaal is ietwat slordig aan elkaar gekleefd. We moesten ons echt afvragen bij alle missies tussen de eerste en de paar laatste hoe dit ons precies dichter bracht bij diegene die de aanslag pleegden. Uiteindelijk blijkt de bad guy de PMC Raven's Rock, die een staatsgreep pleegt in Rusland… Want een staatgreep plegen in één van de zwaarst bewapende landen te wereld, maar eerst de superelite eenheid van die andere militaire wereldmacht, klinkt altijd als een bijzonder goed idee natuurlijk. Naast zijn ietwat absurde plot getuigt het verhaal ook dat iedere missie door een ander team binnen de ontwikkelstudio is gemaakt. Althans zou dat de onsamenhangendheid ietwat verklaren.

Niettegenstaande de vreemde verhaalstructuur draait het in Ghost Recon: Future Soldier volledig rond het etaleren van alle futuristische gadgets waarmee je aan de slag kunt gaan. Allereerst heeft iedere Ghost een Augmented Reality HUD. Door een speciale bril krijgen de Ghosts in real time informatie te zien over de hoeveelheid patronen in hun wapen, missieobjectieven, informatie over de uitrusting van hun vijanden, etc. Visueel doet dit wat denken aan de HUD bekend uit Dead Space, en het doet ons nog meer verlangen naar die Google Eye.

De soldaten van Team Hunter in volle actie.

Maar daar blijft het niet bij natuurlijk. Ook heeft iedere Ghost een Active Camouflage, die automatisch activeert wanneer je je bukt. Hiermee worden de Ghosts, zolang ze traag genoeg bewegen, volledig transparant. Let wel, transparant, niet onzichtbaar. Je moet nog altijd opletten dat een vijand de contouren van je lichaam niet opmerkt en het vuur opent. Maar zolang je niet gedetecteerd bent, kun je in alle discretie de vijand uitschakelen. "Maar hoe doe je dit dan wanneer je meer dan één vijand tegen komt?" Door gebruikt te maken van al dat leuke speelgoed die je tot je beschikking hebt.

Zo kun eerst met een kleine UAV drone (unmanned aerial vehicle) vier vijanden aanduiden om in stilte uit te schakelen. Daarna zal je team onopgemerkt een ideale schietpositie innemen en zie je via je Augmented Reality HUD een laserstraal naar het slachtoffer die iedere Ghost uitgekozen heeft. Wanneer iedereen zijn doelwit vastligt, kan je het bevel geven om tegelijkertijd te schieten. Met heel zorgvuldig te plannen, kun je dus relatief gemakkelijk de vijandige troepen uitdunnen. Maar natuurlijk kan niet alles altijd als gesmeerd lopen. Wanneer een lichaam ontdekt wordt, of je wordt opgemerkt door een vijand, zal het Stealth gedeelte van de game plaats ruimen voor het Third Person Shooter gedeelte.

Het shootergedeelde is vooral gebaseerd op het zoeken van dekking, flankeren van vijanden en dan genadeloos toeslaan. Vergelijkbaar met Gears of War. Wel leuk is het effect die je te zien krijgt wanneer je zwaar onder vuur komt te staan wanneer je in dekking zit. Dan zal het cameraperspectief heel dicht komen te staan bij je personage en heel spastisch beginnen schudden, om het gevoel van de "suppressive fire" voor te stellen.

Natuurlijk moet Team Hunter niet onderdoen als het aankomt op vuurkracht. Voor iedere missie kun je jouw hele wapenuitrusting tot in het kleinste detail samenstellen. Met de Gunsmith kun je ieder wapen tot op het trekkermechanisme afstellen. Tijdens het aanpassen van je wapen krijg je een "exploded view" (voor mensen die vertrouwd zijn met digitale tekenprogramma's als Solid Edge wel bekend) van desbetreffend werktuig des doods. Daarop zijn alle schroefje en scharniertjes te zien, en kun je onderdeel per onderdeel naar gelang aanpassen. Vind je dit alles te omslachtig, dan kun je ook at random je wapen laten samenstellen, of je wapen optimaliseren naar gelang je speelstijl. Zeer leuke feature, die op de Xbox 360 ook gebruikt maar van de Kinect camera.

Grafisch moeten we toch enkele zaken opmerken. Allereerst ziet de game er heel mooi uit. De verschillende sneeuw-, woestijn- en stadsomgevingen hebben mooi vorm gekregen, zoals we gewend zijn van de Ghost Recon reeks. Maar datzelfde kan niet gezegd worden van verschillende personages, zoals bijvoorbeeld burgers die rondlopen. Zij hebben namelijk vaak last van wat wij het '04 syndroom. Hiermee bedoelen we dat de afwerking en textures op die personages eruit zien als een game van voor het jaar 2004 (voor de Xbox 360 en PS3 uit waren). Ook enkele cutscenes worden hiermee geplaagd. Echt erg is dit niet, doch het des te meer opvalt in vergelijking met de rest van de game, die er wel gelikt uit ziet.

Naar de singleplayer, waarbij je ook drie vrienden kunt uitnodigen om samen het verhaal te doorkruisen, heeft de game traditiegetrouw natuurlijk een uitgebreid multiplayer luik. Allereerst is er de Guerilla mode, de Ghost Recon versie van Horde mode, zoals we die kennen uit Gears of War. Hierin is het de bedoeling om je hoofdkwartier te beschermen van golf na golf vijandig gespuis. Hierbij krijg je na een bepaald aantal golven luchtsteun en andere gadgets ter je beschikking, om het numeriek overwicht te compenseren. Naast de coöperatieve modes heb je het competitieve zijde. Alle gamemodes, Conflict, Decoy, Saboteur en Siege zijn gebaseerd op objectieven. Hiermee bedoelen we dat modes als Team Deathmatch niet aanwezig zijn, maar dat het vooral te doen is rond King of the Hill-achtige toestanden. Conflict is hier een mooi voorbeeld van. In deze mode veranderd het doel telkens wanneer een vorig voltooid is. het ene ogenblik kan je met je team een bevoorradingscontainer beveiligen en verdedigen, het andere ogenblik moet je één specifieke vijand uitschakelen voordat deze erin slaagt informatie te uploaden. Ook hier is de Gunsmith van de partij, maar ook de mogelijkheid om wapens te kiezen die tijdelijk de vijand verlammen zoals een tazer. Wanneer je hierin slaagt, kun je vervolgens de Augmented Reality HUD van het vijandige team hacken, waardoor hen locatie voor beperkte tijd bekend gemaakt wordt.

Online valt er ook veel plezier te beleven.

Teamwork is altijd belangrijk online, en dit wordt gemakkelijker gemaakt door een bevelensysteem. Door met je crosshair ergens naar te richten en vervolgens op die bevelknop te drukken, markeer je op de map een plaats van interesse voor je team. Zo kun je gemakkelijker je weg vinden op een map of spelers helpen die niet goed weten wat ze doen. Maar enkele andere mechanieken in de game werken, waarschijnlijk onbewust, deze teamworkmechanieken tegen.

Allereerst zijn er enkele speciale gadgets die campen nogal in de hand werken. Zo heeft de sniperklasse ook de mogelijkheid om Active Camouflage te benutten, die enkel werkt wanneer hij stilstaat op neerligt. De engineer kan een turret die automatisch mensen neerschiet op de map plaatsen en de rifleman heeft een munitiekist ter beschikking. Deze laatste klinkt alvast niet spectaculair, totdat je mensen hoort afspreken om ergens verdoken zo'n kistje te plaatsen, om zo oneindig veel granaten te kunnen spammen op een bepaalde plaats. Niet echt teamgeestbevorderend. Daarbij komt nog eens dat je extra punten krijgen wanneer je iemand neerschiet vanuit cover. Dus als je een goed plekje gevonden hebt, kun je gemakkelijk veel punten verzamelen.

Deze zaken zijn allemaal snel te patchen natuurlijk, maar momenteel durven mensen zich nogal snel overgeven aan de veiligheidbehoefte die campen vervuld. Maar dat maakt de game natuurlijk niet minder leuk. Zeker wanneer je - en dit is zowat de regel bij online ervaringen - met mensen speelt die je kent en waarmee je vlot samenwerkt, is de online ervaring die Ghost Recon: Future Soldier te bieden heeft een echte aanrader.

Ghost Recon: Future Soldier lijkt op het eerst zicht als een gepolijste parel, maar hier en daar zijn toch nog wat oneffenheden te zien. Grafische praal die niet altijd even opgeblonken is en een multiplayer die enkele kleine attitudeproblemen in de hand werkt. Verder valt hier echt veel plezier te beleven. Het tactische plannen van aanvallen in zowel single- als multiplayer met de vele gadgets die je ter beschikking hebt, voelt zeer bevredigend aan. Een waardige opvolger voor de nog steeds geniale Ghost Recon: Advanced Warfighter 2.

De review van Ghost Recon: Future Soldier doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op PlayStation 3, Xbox 360 en PC!

8 / 10

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier