Legend of Grimrock Review

Juweeltje voor de fans.

Legend of Grimrock is een RPG voor hen die al games speelden vóórdat gamen in was. Toen gamen nog gezien werd als een loser-achtige bezigheid die pokdalige brildragende sociale paria's van de straat afhielden. Legend of Grimrock is old school, hardcore en moeilijk, zoals gamen vroeger ook was. Net als Legend of Grimrock is deze review voor hen die toen al wisten wat heel de wereld sinds vijf jaar pas weet: gamen is cool.

Legend of Grimrock vertelt het verhaal over de Grimrock-kerker die diep in Mount Grimrock gebouwd is. Criminelen worden aan de top van deze berg de dungeon ingesmeten en moeten zich een weg naar beneden banen. Wie de gevaren van Grimrock overleeft, is vergeven van al zijn zonden en is weer een vrij man. Echter zit Grimrock vol met vallen, monsters en puzzels waardoor de kansen op overleven erg gering zijn. Gelukkig is er zoiets als 'save game' waardoor jouw groep helden een goede kans maakt.

Legend of Grimrock is een keiharde old school RPG die gebaseerd is op de glorieuze dungeon crawlers van vroeger. Ik noem een Eye of the Beholder, Dungeon Master en Ultima Underworld. Vooral Eye of the Beholder is een grote inspiratiebron geweest want de gelijkenis met deze titel is groot. Zo loop je in 3D door de dungeon vanuit een eerste persoonsperspectief, zijn er vier helden die zich in een formatie van twee bij twee voortbewegen, zien we hitpoints, magiepunten en kunnen de achterste helden alleen met afstandwapens aanvallen. Naast hitpoints en magie is er ook een hongermeter aanwezig, waarmee je kan zien of je helden eten nodig hebben of niet. Geen eten hebben, betekent niet kunnen genezen tijdens het rusten. Het is dus belangrijk om al het voedsel dat je vindt mee te nemen, want rusten zal je veel.

Overigens is voedsel niet het enige wat je veel moet meenemen. Grimrock bevat namelijk heel veel puzzels met drukplaaten, schakelaars en teleports, en regelmatig zul je dus iets achter moeten laten om een bepaalde drukplaat ingedrukt te houden. Zo'n schild wat voor de rest niemand gebruikt is dan reuze handig! De puzzels zitten erg knap in elkaar en soms ben je een flinke tijd aan het uitzoeken hoe je nu een bepaalde deur moet openen.

De hints die Grimrock geeft zijn minimaal en je moet dus heel goed opletten op je omgeving. Zo kun je geheime ruimtes vinden of speciale deuren openen door op afwijkende steentjes in de muur te drukken of door een combinatie van hendels over te halen en knoppen in te drukken. Soms is het weer heel iets anders, zoals bijvoorbeeld een bepaalde tijd op één plaats stil te blijven staan. In dat laatste geval vind je meestal wel een hint in de vorm van een stukje tekst wat op de muur of op een stukje perkament geschreven is. Het gebrek aan duidelijke hints zorgt ervoor dat je grijze massa flink aan het werk wordt gezet. De puzzels zijn ondanks de minimale hints wel op te lossen en juist het gebrek aan hints geeft je een enorm goed gevoel als je vervolgens een nieuwe geheime ruimte vindt of een speciale deur opent doordat je een puzzel hebt opgelost.

Bij een old school RPG hoort ook old school karakters bouwen en dat is ook zeker het geval bij Legend of Grimrock. Je kan er ook voor kiezen op avontuur te gaan met een standaardgroep karakters, maar dat is natuurlijk minder interessant. Helemaal omdat de standaard karakters allemaal mensen zijn. Legend of Grimrock kent vier rassen en drie beroepen. Qua rassen heb je de mens, de minotaurus, de lizardman en de insectoid. Minotaurussen zijn sterke vechters, lizardmen zijn prima dieven en instectoids zijn uitstekende magiërs. De mens is, zoals gebruikelijk, een allrounder en dus voor elk beroep prima te gebruiken.

Grimrock kent helaas maar drie beroepen: Fighter, Rogue en Mage. Elke klasse heeft zijn eigen skillset en eigenschappen. De attributen en skill-beschrijvingen zijn erg duidelijk zodat je ook precies weet welke statistiek de juiste voordelen geeft die voor jou van belang zijn. Van mij hadden er wel iets meer klassen in het spel mogen zitten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een cleric, een paladin of een ranger. Legend of Grimrock kent geen geld. Logisch aangezien niemand met gezond verstand een winkel zal beginnen in een plaats waar veroordeelde criminelen gedumpt worden. Geld is zinloos dus, hoewel je wel schatten kan verzamelen. Leuk voor je score statistieken, maar echt blij word je pas van een fatsoenlijk pantser of een nieuw wapen, aangezien je het spel met niks begint.

De gevechten in Legend of Grimrock spelen zich in 'real time' af en zijn dus niet turnbased. Dit zorgt voor de nodige spanning tijdens de gevechten. Je moet namelijk met je muis aanklikken wie aanvalt. Bij de strijders is dat geen enkel probleem, maar bij de magiër is dat anders. De verschillende spreuken moet je namelijk uitvoeren door telkens weer opnieuw de juiste runes aan te klikken en deze combinatie vervolgens te executeren. Dat betekent dat het uitvoeren van een toverspreuk langer duurt dan een gemiddelde aanval plus dat het door de 'realtime stress' ook nog eens fout kan gaan. Dat had wel iets efficiënter gemogen. Bijvoorbeeld één of twee standaard spreuken die met één druk op de knop 'gecast' kunnen worden.

Een karakter dat in de achterhoede vecht met afstandwapens kan redelijk zijn steentje bijdragen, maar afstandwapens raken wel op waardoor soms tussentijds wisselen van wapens noodzakelijk is. Ook dat kost tijd en de battle gaat onverminderd door. Dit geldt ook als je met je helden iets anders wil doen dan aanvallen, zoals bijvoorbeeld een healing potion drinken. Je moet het juiste karakterscherm oproepen, en vervolgens het te gebruiken item aanklikken. Ondertussen heb je al meerdere aanvallen te verduren gekregen. Heel bezwaarlijk is dit overigens niet, want het geeft de game wel iets van realisme mee.

Legend of Grimrock kent geen genade en zodra je wat dieper de kerkers ingaat zul je meerdere malen ter plekke afgemaakt worden door verrassingsaanvallen en gruwelijk sterke monsters. Gewoon op één plek blijven staan en domweg blijven aanvallen zit er bij sterkere monsters echt niet in. Je zal moeten blijven bewegen, dodelijke spreuken moeten gebruiken, afstand creëren en schieten en soms gewoonweg rennen voor je leven. Dit geeft de game een zeer strategisch element mee, waarbij ik blij ben dat je op elk gewenst moment je spel kan opslaan.

Alle monsters zijn op zich te doden, maar sommige zijn echt veel sterker dan jouw groepje helden, en dan kun je beter later terugkomen. Legend of Grimrock werkt namelijk met XP en met elk level dat je karakters stijgen krijgen zij vier skillpoints waarmee zij zichzelf sterker kunnen maken. Deze kunnen geïnvesteerd worden in de diverse skills die op hun beurt weer attributen zoals Strength en Dexterity verhogen en extra mogelijkheden geven zoals bijvoorbeeld nieuwe toverspreuken of zonder penalties bepaalde type pantsers kunnen dragen.

Bijzonder is dat Grimrock elk karakter individuele XP geeft die afhangt van de participatie van de karakters in de vele battles. Zo kan je tovenaar, mits hij vaak genoeg zijn dodelijke magie aanwendt, sneller stijgen dan de twee powerhouse warriors voor hem. Ook zit hier een addertje onder het gras en wel bij de karaktercreatie. Als je je magiër namelijk geen spreuk meegeeft in zijn skills, dan is zijn participatie in het begin minimaal. Dit betekent dus ook dat hij heel langzaam stijgt in level waardoor je een lange tijd eigenlijk niks aan hem hebt. Dat zijn dus allemaal zaken om rekening mee te houden. Verder is het leuk om te vermelden dat Legend of Grimrock ook een 'hardcore-modus' heeft. Dit heeft niets te maken met de moeilijkheidsgraad, maar schakelt wel de automap feature uit. Dit betekent dat je, net als vroeger, zelf met pen en papier aan de slag zal moeten gaan.

Legend of Grimrock is in één woord fantastisch. Het spel is wel moeilijk en ik denk wel dat je een RPG-gamer van de oude stempel moet zijn, wil je de gameplay van Legend of Grimrock kunnen waarderen. Maar zoals ik al zei, Legend of Grimrock is ook voor deze groep spelers gemaakt en mijn review is ook op deze groep mensen gericht. Hoewel ik zeker wel enige kritiekpunten heb op de game, weet Legend of Grimrock wel dat oprechte oldschool gevoel op te roepen die mij met ongenadige overgave in de game trekt. De puzzels zitten echt heel knap in elkaar en grafisch is dit de mooiste old school dungeon crawler die je ooit gezien hebt. Ik kan dan ook niet om de dikke tien heen.

De review van Legend of Grimrock doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op PC!

10 / 10

Legend of Grimrock