League of Evil 2 Review

Honderd dode wetenschappers.

Een wetenschapper heeft maar zelden iets goeds in zin. Ze zijn steevast betrokken bij riskante experimenten, dodelijke virussen of de schepping van afgrijselijke mutanten. De keer dat ze dan eindelijk aan jouw kant staan zijn ze door hun irritante verstrooidheid vaak nog steeds de veroorzaker van een verschrikkelijke ramp en kun jij weer aan komen draven met je double barreled shotgun of je hippe kruisboog om de veroorzaakte rotzooi op te ruimen. Nee, het beste sla je die geniepige rotkereltjes direct tot moes. Althans, dat is de overduidelijke boodschap in de verslavende platformgame League of Evil 2.

League of Evil 2 is het vervolg van de succesvolle iOS hit die een jaar gelegen spelers tot waanzin dreef met zijn gruwelijk moeilijke gameplay en aanstekelijke 8-bit graphics. Naast een grafische overhaul is er ook weinig veranderd aan de prima opzet van het eerste deel. Zo is het achtergrondverhaal van het tweede deel vrijwel compleet hetzelfde gebleven: een op macht belust collectief met de weinig verhullende naam The League of Evil is zich weer verschrikkelijk aan het misdragen en het is aan jou om als bionische superacrobaat even flink kont te schoppen en ze een lesje te leren.

De game heeft ruim 100 levels en de opzet van elk veld is hetzelfde: ergens schuilt een kleine professor die zo snel mogelijk door middel van een welgemikte kopstoot moet worden uitgeschakeld. De gameplay en de levels steken simpel in elkaar maar toch vergt League of Evil 2 het uiterste van je platforming skills. Zo zul je flink moeten walljumpen, ontwijk je hittezoekende raketten en andere valstrikken en neem je het op tegen de hardnekkige soldaten en ninjas van de League.

Zoals gezegd ligt de moeilijkheidsgraad hoog. Gelukkig beschikt de game over een haarscherp en bijzonder responsief besturingssysteem waarop je - zelfs op het kleine scherm van de Iphone - je geheim agent met het grootste gemak de meest halsbrekende sprongen kan laten uitvoeren. De levels zijn in ware Super Meat Boy traditie bijzonder kort en kunnen soms in enkele seconden worden uitgespeeld. Hierdoor is het overwinnen van een veld vaak een kwestie van goed weten waar de hindernissen en tegenstanders geplaatst zijn en wordt de game zelden frustrerend.

Alhoewel je de campaign in een drietal uur uit kunt spelen valt er veel extra speelplezier te behalen uit het verzamelen van attache koffers die in de velden verstopt liggen. Daarnaast zijn er in elk level drie sterren te scoren als je de wetenschapper in recordtijd uitschakelt. Het behalen van deze doelen is al een enorme uitdaging op zich. Naast de reguliere levels wordt elk van de vijf episodes afgesloten met een bossbattle die vaak teleurstellend simpel in elkaar steekt.

Alles bij elkaar is League of Evil 2 een heerlijke game om te spelen en zul je je niet snel vervelen met de prima mix van snelle platformactie en prettig rechtlijnige gameplay. Het flinterdunne verhaal, de simpele graphics en de aanstekelijke soundtrack slepen je moeiteloos mee in de verbeten strijd tegen de honderd geschifte professors. En of je je nu even tussendoor in een paar levels vastbijt of de hele game in een ruk uitspeelt, League of Evil 2 is verplichte kost voor mobiele platformliefhebbers!

De review van League of Evil 2 doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar in de App Store!

8 / 10

League of Evil 2