Tiny Tower Review

Vele kleintjes maken één toren.

Tiny Tower is een unieke game die zeer snel start maar achteraf eerder bedoeld is om elke dag op enkele korte momenten telkens 2-3 minuten tijd in te steken. Reden hiervoor is de vreemde tijdprogressie die de game hanteert. Het doel van de game is een toren te bouwen met winkels en appartementen in, geld te verdienen en meer te bouwen...ok, niet meteen wereldschokkend en inderdaad, het grote probleem met deze is het gebrek aan een duidelijk doel. Het is een zandbak, maar zelfs daar gebeurt er weinig interactief zodat alle actie vanuit jezelf moet komen.

Je bouwt een toren, één toren slechts en elk verdiep dat je bijmaakt kost geld. Om geld te verdienen dien je diensten en appartementen in je toren te plaatsen. Diensten vallen in een aantal categorieën, van eten en entertainment tot prullaria kopen. Per domein heb je een heel aantal mogelijke winkels. Nu, iedere persoon die in je toren woont wenst ook graag in hetzelfde gebouw te werken, je kan ze dus meteen in een bepaalde dienst aan het werk zetten. Ze hebben wel elk preferenties en skills binnen die sectoren dus een goede allocatie is onontbeerlijk.

Elke winkel maakt gebruik van resources die je inkoopt, en je moet dit ook telkens doen vooraleer je kan gaan verkopen. Een vreemd mechanisme waardoor soms je winkels dicht zijn omdat je nog inkopen bent gaan doen. Als je weet dat elke winkel drie types goederen kan verkopen, betekent dit heel wat klikwerk. Daarnaast word er je soms ook gevraagd de lift zelf te bedienen om bezoekers naar bepaalde verdiepen te brengen. Dit is leuk in het begin wanneer alles nog vrij snel gaat, maar eenmaal je zit te wachten op goederen voor het volgende uur en je je enkel kan bezighouden met de lift, is de pret er snel af.

Op hogere niveau's kan het nog best uitdagend worden om genoeg fonds bijeen te schrapen voor nieuwe blokken te plaatsen en je bewoners optimaal te plaatsen, het nadeel is dat heel het middenstuk niet boeiend genoeg is. Je moet namelijk veel te lang wachten op nieuwe verdiepingen en goederen en de impact van zwakke beslissingen voel je niet echt. Bijkomend nadeel dat de angel uit het spel haalt is dat je geld kan blijven verdienen, ook als het spel uitstaat. Wanneer je terug inlogt zullen enkele goederen op zijn wat het spel herleidt tot enkele clicks (de ene keer bijbestellen wat een uur duurt, de andere keer winkel openen waardoor je supply na een uur op is) om eindeloos veel geld te verdienen.

Tiny Tower is als concept zeer geslaagd en uniek. Het past heel mooi op een iPhone, maar de uitwerking had gerust boeiender gemogen. Het is onze hoop dat anderen deze basis nemen, om er meer mee te doen. De iPhone kan goede building-simgames goed gebruiken.

De review van Tiny Tower doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want hij is exclusief verkrijgbaar op de App Store!

6 / 10

Tiny Tower