Jetpack Joyride Review

Op de vlucht.

Jetpack Joyride is een gratis platformer, eentje van het type waar snelheid troef is zoals indertijd Sega's blauwe egel. Je zit in een sidescrolling omgeving en dient mechanische hindernissen te vermijden terwijl je steeds sneller beweegt. Ondertussen pik je munten op die je kan inwisselen voor boosts en cosmetische upgrades. Jetpack Joyride is een game die enorm veelbelovend start. Het doet alles juist en zit tonvol leuke verrassingen. Jammer dat het die trend niet kan aanhouden eenmaal je een uurtje in het spel zit

De levels zitten vol pijnlijke scenario's waarin je dood kan gaan. Barrières over de grond of in de lucht, missiles die je richting uitvliegen, laserstralen die een tijdje een bepaald gebied ontoegankelijk maken. Aan het begin van het spel krijg je enkele opdrachten die je moet trachten te voltooien tijdens je run. Wanneer je dit succesvol doet stijgt je rank en krijg je extra geld.

Na enkele keren krijg je echter door dat er slechts één level is dat eindeloos ver doorgaat, je blijft dus steeds hetzelfde level opnieuw en opnieuw doorvliegen. Bijkomend nadeel is dat je ondanks je betere skills en meer oefening toch niet heel ver kan geraken. Er zitten enkele pijnlijke momenten in het spel waardoor je niet voldoende snel kan bijsturen vooraleer je ergens tegen vliegt. Deze negatieve manier om de speler te behandelen zorgt ervoor dat het spelplezier er ook deels aan moet geloven.

Je kan nog wel eindeloos munten verzamelen, items kopen die je een zetje geven als je sterft bijvoorbeeld en magneten hangen aan de tuigen die je kan besturen, maar een groots einddoel en manier om er te geraken is er niet in dit spel. Dan doet de Solomon's reeks het beter bijvoorbeeld. In de meeste titels krijg je toch de tools om moeilijkere gebieden te doorkruisen wanneer je het nodig hebt.

Ik had het al kort over voertuigen. Om de zoveel meter kom je namelijk een upgrade tegen die je jetpack omtovert in één van de coole gadgets die er te vinden zijn. Er is een teleporter die op de druk van je duim teleporteert naar een nieuwe locatie, een vogel die maar moeilijk springt maar wel erg snel kan vallen, een erg snelle brommer uitgerust met vlammenwerper tegen vervelende objecten op de grond,... Allemaal erg coole gadgets en zij brengen gelukkig nog wel wat leven in de brouwerij.

Jetpack Joyride begon goed, bestuurt enorm makkelijk, maar mist bij de balancing en het design toch kritieke zaken. Zorg dat spelers makkelijker zelf beter kunnen worden, biedt nuttige upgrades en skills aan voor je geld en breng voldoende variatie in het level (beter nog, bouw er meer)...dan zou deze titel echt aan te raden zijn. Nu is het er één die nipt boven de middenmoot uitsteekt en vergeten is na enkele weken.

De review van Jetpack Joyride doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want hij is nu verkrijgbaar op de App Store!

6 / 10

Jetpack Joyride