Ghost Trick: Phantom Detective Review

Duikt op vanuit het niets

Eén van mijn all-time favourite series is zonder twijfel Phoenix Wright op de DS. De onbezonnen advocaat wordt in een resem aan catastrofale en buitengewone situaties gepushed om moordzaken op te lossen. In zijn zoektocht naar de waarheid komt hij steeds in contact met dolkomische sidekicks. Op het einde van zijn onderzoek volgt er steevast een rechtzaak met evenveel leuke en dramatische momenten. De capriolen van Phoenix Wright zijn in Japan en de Verenigde Staten nu ook verkrijgbaar op iOS, maar hier in Europa moeten we nog even wachten. Tot die tijd komt kunnen we al even genieten van een ander spannend misdaadavontuur, Ghost Trick: Phantom Detective. Net zoals Phoenix Wright kreeg deze game eerder op de DS al een cultstatus en wordt deze nu ook voor iOS-toestellen uitgebracht.

Je kan de game gratis proberen tot het einde van hoofdstuk twee, maar dat was voldoende voor me om de 8 euro neer te leggen die gevraagd wordt voor de volgende 12 hoofdstukken. Ghost Trick: Phantom Detective pakt uit met een leuk concept waarin je als dode geest de mysteries achter je dood moet achterhalen. Je doet dit door tussen objecten te bewegen die in je nabijheid liggen en door objecten te bespoken, waardoor ze ofwel uit zichzelf bewegen ofwel andere acties triggeren.

Daarnaast zal je ook tijdens je tocht merken dat er nog slachtoffers vallen. Eén van de charmes van Ghost Trick is dat je teruggaat in de tijd en dan enkele minuten krijgt om de dood van dat personage te verijdelen. Je merkt haast altijd wel dat je iets kan wijzigen in zijn/haar situatie, maar de kunst is om dit via je ghost tricks te kunnen verwezenlijken. Eén van de eerste trucs die je gaat gebruiken is objecten manipuleren waardoor je zelf in beweging geraakt: een karretje doen bewegen, een wiel dat op en af kan rijden, de hoek van een lamp wijzigen, maar je kan ook jezelf laten transporteren. Door bijvoorbeeld de nadruk te leggen op voorwerpen die niet op hun plaats liggen, of die een specifiek lawaai maken kan je mensen nabij krijgen en zo een overstap maken naar hun lichaam. Iets later in het spel zal je iemands dood moeten verhinderen door nog verder terug te gaan en een ander slachtoffer te redden. Zo breidt de moeilijkheidsgraad langzaam aan uit.

Ghost Trick: Phantom Detective geniet tevens van een aangenaam verhaal, eentje met voldoende diepgang en luchtige personages. Je krijgt vrij snel een idee van hoe iedereen handelt en de fictieve ondertoon van het geheel zorgt ervoor dat de teksten in de juiste komische toonaard gelezen worden. Driemaal hoera ook voor de visuele ontwerpers. De personages stralen elk een gedrag uit dat volledig past bij hun karakter en zelfs de animaties, waar menige PC-titel nog iets van kan leren, versterken het geprojecteerde karakter.

De game is niet erg moeilijk en dat is zowat de enige negatieve nooit die we zo meteen kunnen bedenken. Bepaalde sprongen in het verhaal zie je aankomen en de tips over hoe je verder moet zijn iets te voor de hand liggend. Iets moeilijker maken was zeker een optie, hoewel dit naar het einde toe gelukkig wat verholpen wordt. Ergens hopen we toch dat volgende episodes of een nieuwe versie eventueel hieraan kan werken.

De puzzels zijn dan misschien niet buitengewoon, de rest behaalt deze standaard nagenoeg wel. Het geluid en ook de decors zijn van een goed niveau, je springt meermaals van scène tot scène of kamer tot kamer om de gevolgen van je acties te bekijken. De actie blijft dus ook niet beperkt tot één gebied wat zeker een mogelijke designbeslissing had kunnen zijn.

En dus eindigen we met een goede titel die toch één van de crimi-adventure hoogtepunten is op dit moment voor de iPhone en iPad. De vergelijking met de Wright-serie op de DS is terecht, maar deze reeks kan nog gerust groeien. De makers hebben de basis goed, nu is het hopen op meer kwalitatieve content en wat innovatie. Daar hebben wij alvast geen verweer tegen.

De review van Ghost Trick: Phantom Detective doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want deze iOS-versie is nu verkrijgbaar op de App Store!

8 / 10

Ghost Trick: Phantom Detective