Dojo Madness Review

Kung Fu wasbeer stelt teleur.

Een groot voordeel van games op zakformaat is dat ze op elk willekeurig moment speelbaar zijn. Een stevig toiletbezoek, de grauwe wachtkamer bij de huisarts of zelfs die benauwd lange rij in de supermarkt lenen zich prima voor wat snel digitaal pauzevermaak. Er is dus ook een groot aanbod aan games op de mobiele markt die voorziet in deze hapsnap behoefte van gamers. Dojo Madness houdt het ook kort en simpel maar deed mij elke keer weer intens verlangen naar de pauzes tussen het spelen door.

In Dojo Madness speel je een introverte wasbeer die op onverklaarbare wijze de woede van de bewoners van het Grote Dierenbos uit de Fabeltjeskrant op zich heeft afgeroepen. Hij wordt namelijk belaagd door een steeds groter en venijniger wordende meute beesten die het op zijn huid voorzien hebben. Temidden van zijn dojo levert hij een verbeten strijd met als enige wapens zijn stok en een klein arsenaal aan combo's en snelle aanvallen.

De opzet is eenvoudig: je verdedigt je wasbeer terwijl hij van acht verschillende kanten wordt aangevallen door middel van het touchscreen. Met een enkele aanraking van het scherm voer je een korte tegenaanval uit terwijl een dubbele tik een magische aanval op afstand oplevert. Met twee vingers haal je uit naar twee verschillende kanten en bij drie vingers raakt je wasbeer door het dolle en verslaat hij alle tegenstanders op het scherm. Aanvallen worden bekostigd met energie die zich langzaam aanvult als je de agressieve dieren neerknuppelt. Succesvolle aanvallen bouwen langzaam een combo op waarmee je jezelf kunt genezen, je wapen tijdelijk kunt boosten of de tijd kunt vertragen.

Het offensief van je tegenstanders wordt geregeld onderbroken door een zogenaamde 'circle round' waarin je in ware Kung Fu traditie omringd wordt door een groepje tegenstanders die je beurtelings aanvallen. Elke ronde komen de aanvallen sneller en harder aan totdat de naamloze wasbeer tragisch bezwijkt. Via een flauw schermpje krijg je als afsluiter een kort lijstje met prestaties als de langste combo en het aantal verslagen tegenstanders te zien en kun je een nieuwe poging wagen. In de gratis versie ben je vervolgens gedwongen om 20 lange seconden naar een reclamescherm te staren dat je op straffe wijze aanmoedigt de volledige game aan te schaffen voordat je een volgende ronde kunt spelen. Dat had iets subtieler gekund.

Het is op zich verfrissend dat er tegenwoordig ook nog games zijn waarin je een keer niet goud en experience spaart om verschillende spelsoorten, voorwerpen of vaardigheden vrij te spelen maar in Dojo Madness is er wel heel weinig te beleven. Je kunt je vastbijten in een kleine verzameling achievements en een poging doen de leaderboards te bestormen maar afgezien van een hard modus heb je dan ook wel alle opties van de game gehad. Dojo Madness is ontworpen met de Unity3D engine en ziet er fraai en kleurrijk uit maar is uiteindelijk een flauwe en saaie game waarmee je in geen enkele pauze betrapt zou willen worden.

De review van Dojo Madness doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu gratis verkrijgbaar op de App Store en de Android Marketplace!

4 / 10

Awaiting cover image