Resident Evil: Revelations Review

Natte droom?

Er zijn al onnoemelijk veel Resident Evil games verschenen, maar Resident Evil: Revelations is de allereerste voor de 3DS. Toen ik het spel opstartte moest ik onmiddellijk denken aan Resident Evil: Dead Aim, die in 2003 uitkwam voor de Playstation 2. Revelations speelt zich namelijk, net als Dead Aim, voor een groot deel af op een cruiseschip.

Revelations speelt zich af in 2005, tussen Resident Evil 4 en 5 in. In de intro vertelt men over een drijvende stad genaamd Terragrigia die in 2004 door een bio-aanval van terroristenorganisatie Veltro werd vernietigd. In 2005 is de stad nog steeds onbegaanbaar. Vervolgens begin je met Jill Valentine en haar nieuwe partner Parker Luciani die beiden voor de BSAA (Bioterrorism Security Assessment Alliance) werken. Zij gaan aan boord van een luxe cruiseschip genaamd The Queen Zenobia om daar Chris Redfield - die andere welbekende Resident Evil held - te zoeken. Niets is echter wat het lijkt en Jill en Parker blijken in een val te lopen. Het resultaat: Chris, zijn nieuwe partner en nog wat andere BSAA-collega's mogen hen gaan redden. En daarnaast natuurlijk de wereld beschermen tegen een nieuwe biologische dreiging.

Ik reken mijzelf toch wel tot de Resident Evil fanbase en heb veel Resident Evil games gespeeld waaronder alle genummerde delen, het briljante Code Veronica en de eerste Umbrella Chronicles game. In geen enkel van die games ben ik de terroristengroep Veltro tegengekomen. En dit terwijl er in het spel vrolijk geclaimd wordt dat deze groep in het verleden al de das werd omgedaan door de BSAA. Dit blijkt natuurlijk niet waar te zijn en Veltro is vastberaden de wereld te infecteren met een nieuwe variant van het T-virus.

Allemaal leuk, lief en aardig, maar wie zijn in vredesnaam Veltro? De game is niet echt scheutig met informatie hierover terwijl de helden dus wel al lang en breed bekend zijn met deze groepering. Dit plus het hoge sci-fi gehalte van de intro zorgen er een beetje voor dat je het gevoel krijgt middenin een film te belanden waarin je belangrijke plot-elementen gemist hebt.

Het ietwat verwarrende verhaal in beeld.

De single-player campaign van Revelations wordt verteld in 4 hoofdstukken die in totaal zijn onderverdeeld in 12 episoden. Per episode ben je - als je het voor de eerste keer speelt - ongeveer anderhalf uur bezig. Een kleine rekensom levert dus op dat je zo'n 18 uur zoet kan zijn met deze campagne. Aan de andere kant hangt dit natuurlijk ook af van hoeveel zaken je onderzoekt, de gekozen moeilijkheidsgraad (ik heb gespeeld op normal) en hoe snel je de besturing van de game onder de knie hebt. Tof is dat het spel als een serie verteld wordt waarbij je per episode een 'Previously on Resident Evil: Revelations' filmpje te zien krijgt. Tevens speel je meer dan één karakter in de game. Jill wordt met enige regelmaat afgewisseld door twee andere BSAA-teams waaronder dat van Chris Redfield.

Over het algemeen ben je altijd met z'n tweeën, maar je hoeft je gelukkig niet druk te maken over de acties en inventaris van je partner zoals in Resident Evil 5. Je partner draagt niets voor je en heeft zijn of haar eigen geweer met kogels. De intelligentie ligt niet bijster hoog, maar je partners zijn tenminste niet zo stupide als Sheva in Resident Evil 5. Dat is een opluchting. Wel is het jammer dat de campaign niet in co-op te spelen is. Alleen de zogenaamde 'Raid'-onderdelen kun je samen met een andere speler ondernemen.

Raid is een modus die we ook zagen in Resident Evil 5. Je kiest één van de karakters en gaat op pad in één van de vele levels waarin je het einde moet halen en onderweg zoveel mogelijk monsters moet afknallen. Dit kun je alleen doen, maar ook samen met een vriend via een lokale netwerkverbinding. Geen vrienden met een 3DS en Resident Evil in de buurt? Geen probleem, online vind je andere spelers waarmee je de verschillende maps kunt betreden. Op zich stelt Raid qua levels en doelen niet heel veel voor en je voltooit zo'n level snel. Echter is het wel leuk dat je in level kunt stijgen (net als in een RPG) en steeds betere wapens vindt. Op die manier heeft Raid iets verslavends, in het bijzonder voor mensen die zich graag met upgrades bezighouden. Hierdoor is Raid een leuke extra voor wanneer je het spel hebt uitgespeeld, maar je eigenlijk nog geen genoeg hebt van Resident Evil.

Zoals gezegd ben ik een grote fan van de reeks en hoewel ik genoten heb van Resident Evil 5, maakte ik mij zorgen om de richting die de reeks was ingeslagen. Resident Evil 4 introduceerde een nieuwe besturing die fantastisch werkte. Deel 5 zette deze trend door, maar leunde zoveel op vuurgevechten dat het meer een Survival Shooter was dan een Survival Horror game. Revelations kent grotendeels dezelfde besturing, hoewel je overschakelt naar een eerste persoonsperspectief wanneer je je wapen richt (ironisch genoeg net zoals bij het eerder genoemde Dead Aim).

Echter heeft Capcom er gelukkig voor gekozen om weer meer de horror-kant op te gaan met Revelations. Qua sfeer is het dan ook weer echt Resident Evil. Er zijn minder monsters - die wel angstaanjagender en sterker zijn - en de suspense is groot. Ik ben zelfs een paar keer serieus geschrokken tijdens het gamen. Kudos voor Capcom!

Maar dat betekent niet dat de game perfect is. Revelations is namelijk in twee versies te koop: één met de Circle Pad Pro en één zonder deze toevoeging. Helaas heb ik de game zonder moeten spelen en jammer genoeg moet ik concluderen dat de reguliere 3DS-besturing niet fijn is. Echter is dit meer te wijten aan de beperkingen van de 3DS dan aan de game zelf. Capcom heeft namelijk duidelijk zijn best gedaan om de besturing zo compleet en gemakkelijk mogelijk te maken. In de meeste gevallen bereik je met één druk op de knop de optie die je wilt hebben, of dat nu van wapen wisselen, een handgranaat gooien of jezelf genezen is.

Toch mag het niet allemaal baten. Je beweegt net iets te traag wat vooral bij richten lastig is en af en toe registreert de game het indrukken van een toets niet. Met name het herladen en genezen - wat overigens in elke situatie kan - heeft hier last van. Ook kent de game situaties waarin je als een idioot op de Y-knop moet rammen, maar de 3DS is niet echt een handheld die zich voor dit soort praktijken leent.

Verder is het trage tempo van je karakter een probleem. Rennen kan alleen als je je stick maximaal naar voren duwt wat betekent dat je eerst een paar stappen traag loopt voordat je begint met rennen, of beter gezegd joggen. Dat is vervelend wanneer je wilt ontsnappen uit benarde situaties, waar er overigens plenty van zijn. Ook kun je in de game aanvallen ontwijken door op tijd je stick te bewegen en de B-knop in te drukken. In de praktijk is dit meer een kwestie van geluk en in mijn ogen faalt dit 'dodge-systeem' compleet. Misschien werkt het lekkerder op een Circle Pad Pro.

Dit gore filmpje kreeg enorm veel aandacht en bleek reclame voor het 3DS-spel te zijn.

Een ander besturingselement dat niet goed is uitgewerkt is het zwemmen. Ik weet niet waar Jill haar zwemdiploma heeft gehaald, maar het is een hele opgave om haar simpelweg naar boven te laten zwemmen zodat ze naar zuurstof kan happen. De camerabesturing is onlogisch en werkt je continu tegen tijdens het zwemmen. De zwemgedeeltes zijn dan ook één van de meest frustrerende onderdelen van deze game.

Maar goed, genoeg negativiteit. Een supergave toevoeging is de zogenaamde Genesisgun. Dit is een scanner waarmee je vijanden kunt analyseren en verborgen items kan vinden. Geanalyseerde vijanden - al dan niet dood - laten een meter vollopen en bij 100% krijg je een genezend item als beloning. Handig! Maar van het zoeken naar verborgen items word je nog blijer. Regelmatig zal je ammunitie aan de lage kant zijn, en naarstig zal je op zoek zijn naar verborgen items die de scanner naar voren zal halen. Iedere keer is het weer een feest als je een verborgen item vindt. Wat vind je deze keer? Eindelijk ammo voor je machinegeweer? Of misschien extra onderdelen om je wapens mee te upgraden? Genesis voegt echt wat toe aan de gameplay van Resident Evil.

Resident Evil Revelations werkt alleen maar met checkpoints en niet meer met de welbekende inktlinten uit de vorige delen. Dit betekent dat je niet zelf kan bepalen wanneer je de game op wil slaan. De savepunten zijn gelukkig zeer zorgvuldig neergezet. De afstanden zijn net groot genoeg om de spanning erin te houden of je het volgend checkpoint wel zult halen, zonder dat je gefrustreerd raakt omdat je hele grote stukken opnieuw zou moeten spelen.

De game is teruggegaan naar zijn roots en mag zichzelf weer volwaardig survival horror noemen. Daar ben ik erg blij om. De spanning is groot en het verhaal is, ondanks zijn wat verwarrende begin, erg gaaf. Alleen de besturing gooit roet in het eten. Eigenlijk verdient Revelations een betere console dan de 3DS. Als ik collega Jasper mag geloven, is de Circle Pad Pro een verademing en ik raad je dan ook aan de game inclusief deze accessoire te kopen. Wellicht dat de game dan beter tot zijn recht komt. Feit is wel: ben je Resident Evil liefhebber en heb je een 3DS, dan mag je Revelations niet missen.

De review van Resident Evil: Revelations doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu beschikbaar voor de Nintendo 3DS!

8 / 10

Resident Evil: Revelations