Rayman Origins (hands-on)

Maakt mensen gelukkig.

Vreemd hoe die dingen werken. Toen Ubisoft in 2005 ons een nieuwe Rayman-game beloofde voor de launch van de Wii waren gamers laaiend enthousiast, maar dat matigde al snel toen bekend werd dat het om een minigame compilatie ging die weinig te maken had met de klassieke Rayman-platformers zoals we die kenden sinds onze eerste kennismaking met de ledemaatloze held in 1995. Vijf jaar, en evenveel Raving Rabbids-games later, en de konijntjes zijn één van Ubisoft's topfranchises en gebombardeerd tot onofficiële mascottes van het bedrijf.

En Rayman werd op de achtergrond geschoven. Althans, tot nu, want Ubisoft heeft (eindelijk) besloten zijn held nog eens te behandelen zoals het hoort en een nieuwe generatie te tonen waarom hij al vijftien jaar zo'n geliefd personage is! Met Rayman Origins wil Ubisoft terug naar de basis: in twee dimensies van links naar rechts lopen en alle hindernissen die gamemaker Michel Ancel op je pad legt overbruggen.

We hebben ondertussen al de eerste uren van de game mogen proeven en we kunnen zeker zeggen dat als het Ubisoft's doel is om met deze game Rayman terug op de kaart te zetten als game-icoon, deze game alles in huis heeft om daarin te slagen. De humor is al van de eerste minuut aanwezig en de artstyle ziet er gewoonweg fantastisch uit.

De eerste uren van de game kun je niet echt moeilijk noemen maar je voelt wel dat de moeilijkheidsgraad stijgt naarmate je vordert. Rayman Origins neemt ook zijn tijd met het introduceren van nieuwe moves. Zo schiet bijvoorbeeld het bekende helikopterkapsel van onze held pas in werking na een uur spelen. Het maakt deel uit van het 'makkelijk om op te pikken, moeilijk te meesteren'-mantra van de game. Rayman Origins kan door iedereen gespeeld worden. Om het spel uit te spelen, en al helemaal om ook alle geheimen uit de game te halen, zul je echter serieuze vaardigheden moeten ontwikkelen.

Een probleem is dat echter niet. De nieuwsgierigheid om te zien wat volgt is voldoende om eventuele frustratie uit de weg te ruimen. Elke wereld is prachtig vormgegeven in een 2D-tekenfilmstijl. Of het nu een prachtige jungle-omgeving is, een woestijnwereld gevuld met trommels en didgeridoos of een blinkende ijsvlakte, ze voelen allemaal aan alsof ze perfect in het Rayman-universum passen en allemaal hebben ze een eigen karakter, zijn ze gevuld boordevol leuke details en natuurlijk rijk aan verborgen wegen en geheime kamers. Dat de game uiteindelijk twaalf van die werelden zal hebben met telkens vijf levels (en nog wat extra plekken die je kunt bezoeken) is reden genoeg om te kwijlen.

Misschien is dat wel waarom Rayman Origins als zo'n uitzonderlijke game aanvoelt: het heeft een persoonlijkheid. En dat is iets dat we toch vaak moeten missen met moderne games. Militaire shooters, kale kerels in ruimtepakken die elkaar fistbumpen, zorgvuldig met hulp van marktonderzoeken tot stand gekomen platformhelden,...Buiten een paar uitzonderingen voelen ze steriel aan. In Rayman Origins vormen de artstyle, de humor, de muziek en de klassieke personages zo'n mooi geheel dat je merkt dat de game met liefde gemaakt is.

Michel Ancel himself promoot Rayman Origins.

De pret blijft behouden met meerdere spelers. Net zoals in New Super Mario Bros. Wii kun je tot en met vier spelers tegelijkertijd de levels doorlopen en ook net zoals die game slaagt Rayman Origins erin om het juiste evenwicht te bewandelen tussen elkaar helpen en elkaar saboteren. Wie geraakt wordt verandert in een ballon. Hij kan terug tot leven gebracht worden door een andere speler maar is dan wel zijn score kwijt. Is iedereen een ballon? Dan is het terug starten bij het laatste checkpoint en is iedereen zijn score kwijt. Het is dus een kwestie van de ander de dood in te jagen zonder dat je zelf gevaar ontwijkt. Het feit dat je de game zo kan spelen terwijl je gezellig met z'n allen in de sofa zit is natuurlijk cruciaal, al is het maar om de nodige elleboogstoten te kunnen uitdelen als iemand het iets té goed doet.

Het lijkt erop dat Rayman Origins een prachtige game gaat worden boordevol plezier. Het is onmogelijk om meer dan vijf minuten deze game te spelen zonder een enorme glimlach op je gezicht te hebben. Het is te hopen dat Rayman niet verloren geraakt tussen al het geweld van Battlefield, Modern Warfare, Batman, Uncharted, Zelda en andere topgames want met zo'n comeback verdient ook hij een ereplaatsje op ieders verlanglijst.

Rayman Origins ligt vanaf 25 november in de winkelrekken voor de PS3, X360 en Wii. Later zal er ook nog een versie verschijnen voor de aankomende PS Vita.

Reacties (3)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.