Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Rock of Ages

De nieuwe Rolling Stones.

Vorige nacht, toen ik van de badkamer kwam en op weg was naar mijn knusse slaapplek, werd het me plots allemaal duidelijk. Voor het eerst voelde ik dat mijn leven echt iets betekende. De volgende ochtend downloadde ik als een gek het Belgische octrooiaanvraagformulier. Mijn uitvinding? Een vanop afstand bestuurbare, grote bolvormige steen. Een gebruiksvoorwerp dat de wereld voorgoed zou veranderen. Zeg maar gedag tegen die afgrijselijke files. De steen walst auto's die voor je staan plat in een mum van tijd. Niet alleen jij, maar ook de ozonlaag zal dit enorm op prijs stellen! Afbraakwerken? Hobbelige wegen? Je aartsvijand een lesje te leren? De steen wordt je trouwste metgezel, zowel in goede als in kwade dagen.

… En toen kreeg ik Rock of Ages in handen. Verdorie! Iemand was me te snel af geweest. Vrij lang geleden zelfs al, want die iemand heette Sisyphus. Omdat hij de Goden keer op keer weer uitdaagde, moest hij onder toezicht van Kronos een rotsblok op een heuvel dragen. Maar telkens wanneer hij de top bijna had bereikt prikte één van Kronos z'n handlangers in zijn achterwerk, waardoor de rotsbal naar beneden rolde en hij weer helemaal opnieuw kon beginnen. Uiteindelijk kreeg hij - uit pure frustratie - een idee. Hij duwde de stenen bal zelf van de heuvel, om niet alleen die vervelende handlangers plat te walsen, maar ook om de villa van Kronos met de grond gelijk te maken. Et voila, Rock of Ages was geboren.

Deze trailer voor Rock of Ages spot met retrogames...op een goede manier!

Sisyphus, die je speelt in Rock of Ages, had de smaak te pakken en maakte een reis doorheen de tijd om het tegen maar liefst 23 historische of mythische figuren op te nemen. Jouw villa staat aan de ene kant van de heuvel, de villa van de vijand aan de andere. Wie er het eerst in slaagt de voordeur van z'n tegenstander te vernielen door er voldoende ballen tegenaan te knallen is de winnaar. De steen moet je zelf besturen, hetgeen verrassend leuk is en vlot verloopt. Quasi alles op je pad kan je platwalsen en er zijn een aantal sleutels die je kunt verzamelen. Deze vind je meestal op moeilijk te bereiken locaties zodat ze een uitdaging met zich meebrengen. Om ervoor te zorgen dat het spel niet wordt herleid tot een simpele race duurt het echter even vooraleer een raceklare ronde steen voor je gefabriceerd wordt.

In de tussentijd bekijk je het parcours van de tegenstander vanuit vogelperspectief, en is het aan jou om aan de hand van zoveel mogelijk obstakels het spel voor je vijand zo moeilijk mogelijk te maken. Rock of Ages switcht dus voortdurend tussen een tower defence game en een downhill racer. Wanneer je in de laatste levels alle obstakels hebt vrijgespeeld, kan je torens, dieren, katapulten, bommen en blaasbalgen neerpoten op de berg om je verblijfplaats te beschermen. Als de vijand aan het rollen is terwijl jouw bal nog gecreëerd wordt, kan je eveneens gebruik maken van luchtaanvallen om de tegenstander van de baan te krijgen. Je kunt zelfs machines bouwen die binnen een bepaald terrein automatisch ballen met dergelijke luchtaanvallen bestoken. Hoewel dit allemaal leuke bezigheidstherapie was, keek ik toch stiekem steeds weer uit naar wanneer ik weer met een bal zou kunnen gaan rollen.

Elk wapen kost uiteraard geld, en dit verdien je door succesvol ballen tegen de voordeur van de vijand te knallen. Je moet heel strategisch met die zuurverdiende centjes omspringen. Ieder obstakel heeft namelijk niet alleen drie verschillende prijsklassen waaruit je kunt kiezen, het is tevens mogelijk om de bal waarmee je gaat rollen extra sterk te maken door een beetje cash neer te tellen. Ik heb persoonlijk nooit echt de drang gehad om dit laatste te doen en investeerde steeds mijn geld in beveiliging, aangezien die stenen verdorie heel moeilijk kapot te krijgen zijn. De uitdrukking 'steenhard' moet toch van ergens komen, nietwaar?

Elke steen heeft een levensbalkje, en hoeveel daar nog van overblijft wanneer je tegen de deur van de vijand ramt bepaalt hoeveel schade je aanricht. Het is bij mij geen enkele keer voorgekomen dat mijn steen volledig kapot ging voor ik de deur kon bereiken. Eigenlijk niet zo verwonderlijk aangezien de steen zelfs geen schade oploopt wanneer hij van het traject vliegt en de dieperik in rolt. Hij respawnt enkele seconden later gewoon weer op de berg. Ook obstakels krijgen de steen niet zo gemakkelijk kapot en je kunt ze meestal met gemak omzeilen door bijvoorbeeld te springen.