Fruit Ninja Kinect

Stijlvol fruitsla maken.

Al sinds jaar en dag vechten ninja's en piraten het uit over wie van beiden nu eigenlijk het sterkst is. Duizenden ingebeelde vechtscenario's en verhitte forumdiscussies later weten we het antwoord nog steeds niet, maar wie weet maakt het ook helemaal niets uit. Want stel je nu maar eens voor dat de voornaamste tegenstander van een ninja helemaal geen piraat, maar een banaan is? Mocht dit een confrontatie zijn waarbinnen jij graag de beslissende rol zou willen spelen, dan is Fruit Ninja Kinect je op het lijf geschreven!

Apple-fanaten kennen Fruit Ninja als een van de leukste apps voor iDevices uit 2010. Het spel werd populair doordat ontwikkelaar Halfbrick Studios een uitermate simpel concept combineerde met verslavende gameplay en kleurrijke graphics. Want zeg nu zelf: hoe ingewikkeld kan het zijn om allerhande soorten opvliegend fruit met je vinger in stukjes te hakken?

Best pittig, zo bleek. Hoewel de premisse van Fruit Ninja voor alle leeftijden weggelegd was, had je er een hele kluif aan om je naam bovenaan de leaderboards te laten verschijnen. De drang om een zo hoog mogelijk score te behalen zorgt er nu nog steeds voor dat iPod/iPhone/iPad-gebruikers steeds weer terugkeren naar deze fruitige App. Nu het spel ook via Xbox Live Markerplace te verkrijgen is kan je je verslaving ook nog eens exporteren richting je televisiescherm...tenminste, als je beschikt over een Kinect-sensor.

Gelukkig is het werkelijk een match made in heaven om Fruit Ninja met behulp van de X360-bewegingssensor te spelen. In plaats van met je vingertoppen over het scherm van je draagbare apparaat te wrijven om zo fruit in twee te snijden, doe je dat nu door wild met je handen in het rond te zwiepen. Het effect is nog steeds hetzelfde - fruit spat in stukken uit elkaar - maar wanneer je als een achterlijke voor je Kinect staat te zwaaien voel je je meer dan ooit tevoren een ninja die na z'n uren fruitsla maakt voor de lokale supermarkt.

In Fruit Ninja Kinect krijg je een aantal spelmodi op je bord die nagenoeg allemaal draaien rond het behalen van een zo hoog mogelijke score. Hoewel de ontwikkelaar het spel onder andere opsplitst in de Arcade Mode, de Zen Mode en de Classic Mode doe je voor negentig procent hetzelfde: fruit in stukken kappen met je handen. Het is dan ook maar goed dat er enkele bijkomende factoren zijn waarmee je rekening moet houden om in de online leaderboards als ultieme ninja door het leven te gaan.

Zo creatief mogelijk fruit snijden zorgt namelijk voor meer punten. Wanneer je er bijvoorbeeld in slaagt om twee kiwi's, een kokosnoot en een mango tegelijk in twee helften te kappen, dan krijg je extra punten. Weet je op precies het juiste moment je slag te slaan, dan verdubbel je de initiële score. Bommen ontwijken doe je best ook, want deze neerhalen zorgt er oftewel voor dat je spel meteen afgelopen is, of dat er kostbare seconden van de streng aftellende klok verdwijnen. De leukste bijkomende elementen zijn echter de gloeiende bananen. Wanneer je een blauwe variant in beeld krijgt en deze weet te doorklieven vliegen alle vruchten in slow-motion voorbij - bullet time ninja's FTW! - , terwijl een pulserende banaan doormidden delen een tijdelijke verdubbelaar voor je score inzet.

Onze excuses voor fruitresten die op je scherm kleven na het bekijken van deze trailer.

Dit alles zorgt ervoor dat er genoeg variabelen zijn om het spelen van Fruit Ninja Kinect interessant te houden, in hoeverre dat kan gezien we hier over een snij-het-fruit-in-stukken-game spreken. Het valt niet te ontkennen dat deze game vooral goed uit de verf komt tijdens het eerste uur dat je speelt, of om de mogelijkheden van de Kinect aan vrienden te laten zien. Over vrienden gesproken: een van de modi die wél afwijkend is van de rest is de Party Mode, waarin je samen of tegen elkaar voor de Kinect de mentaal gestoorde mag uithangen.

De meest uitdagende spelmodus is echter de Challenge Mode, waarin je specifieke doelen krijgt om te vervullen. Klief binnen anderhalve minuut vijftig stukken fruit doormidden, of zorg ervoor dat je twee minuten lang kan blijven overleven zonder een bom te raken. De uitdagingen zijn uitermate pittig en vergen vaak zeer precieze bewegingen van de speler, wat mits wat oefening geen probleem is gezien de Kinect opvallend accuraat je handbewegingen weet te vertalen. Tenminste, op enkele uitzonderingen na, maar Fruit Ninja Kinect is naast het sublieme Dance Central alvast een van de meest bestuurbare en genietbare titels tot nu toe voor de bewegingssensor.

Fruit Ninja Kinect is een vermakelijk spel dat ideaal is om een avondje met vrienden op een niet al te serieuze manier van start te laten gaan. Het in stukjes hakken van fruit werkt voor het grootste deel als een fluitje en een cent, en de visuele presentatie is - hoewel wat rudimentair - passend bij de gameplay. Er zijn eveneens genoeg spelmodi om je mee bezig te houden, maar spijtig genoeg is zeventig procent ervan nagenoeg identiek aan elkaar. En natuurlijk rest ook nog de vraag hoelang het stukhakken van fruit precies interessant blijft. Het prijskaartje maakt de aankoop echter doenbaar voor hetgeen je in de plaats krijgt, wat van Fruit Ninja Kinect een verrassend leuke downloadbare titel voor de wat slabakkende Kinect maakt

Fruit Ninja Kinect is vanaf nu beschikbaar via Xbox Live Marketplace, en dat voor 800 Ms Points. Om het spel te spelen heb je een Kinect-sensor nodig.

8 / 10

Fruit Ninja Kinect