SBK 2011 FIM Superbike World Championship

Kleine game met groot effect.

Vroeger waren racegames met licenties vrij populair. Je plakte ergens bij wijze van spreken een Formule 1-licentie op en verkoopcijfers waren gegarandeerd. Die tijden zijn inmiddels behoorlijk veranderd. Meer algemene racegames met een breed scala aan voertuigen genieten nu het grote succes, terwijl de gespecialiseerde licentiegames tot een niche verwaterd zijn.

Dit merk je ook duidelijk aan de uitstraling van deze games. Zo ook bij de motorracegame SBK 2011. Het budget is niet zo hoog als bij de grote namen en daardoor moet men behoorlijk inleveren op de kwaliteit van de algemene presentatie. We hebben hier zeker niet te maken met een flitsende Need for Speed-titel die volgepompt is met spectaculaire effecten. Dat neemt niet weg dat dit soort titels alsnog prima gameplay af kunnen leveren. Ook dat bewijst SBK 2011.

De game is allerminst verrassend. Men checkt alle gebruikelijke game modi af, zoals Time Attack, Quick Race, Championship en Career. Eigenlijk is de Career niet veel meer dan een veredelde Championship Mode, waarbij je gedurende meerdere jaren alle circuits afgaat en letterlijk een carrière opbouwt door contracten met teams te tekenen. De teams stellen streefdoelen voor die je tijdens een seizoen na moet streven, zoals het behalen van een bepaalde plaats in het klassement.

Echt heel bijzonder is dit allemaal niet, vooral omdat je al meteen in het begin met een erg degelijk team kunt beginnen. Het voornaamste is dat je stijgt in klasse, waardoor je de beschikking krijgt over steeds snellere motorfietsen. Toch is dit niet zo spannend als een Career waarin je daadwerkelijk geld verdient en daar zaken mee aanschaft.

Dat is ook niet aan dit type game besteedt. Ontwikkelaar Black Bean doet er alles aan om de pure race-ervaring zo authentiek mogelijk over te laten komen. SBK 2011 is dan ook een behoorlijk serieuze simulatie. Zo werk je een compleet raceweekend af, inclusief oefenrondjes en een kwalificatie, ga je aan de slag met de tuning van je motor en pleeg je overleg met je monteur.

Als het uitgebreide afstellen van je motor je wat te technisch wordt, dan kun je via een eenvoudig te begrijpen dialoogstructuur aan je monteur uitleggen wat hij voor je moet doen om de afstellingen zo te krijgen als jij ze wil. Hoe beter je team is, hoe meer resultaat dit oplevert. Voor een leek maakt dit de game direct toegankelijker, zeker omdat het goed afstellen - en dan vooral op de hogere moeilijkheidsgraden - steeds crucialer wordt.

Ook met andere opties heeft Black Bean de game zo toegankelijk mogelijk proberen te maken. Wanneer je op low simulation speelt, is de motor uitstekend onder controle te houden en zul je nooit snel crashen. Doordat het gevoel van de motor zo goed is, voel je altijd prima aan hoe je op situaties moet anticiperen. Zelfs met een toetsenbord is de game heel behoorlijk te besturen, hoewel een controller zeker de voorkeur geniet. Nog meer dan met een auto, is analoge controle namelijk van groot belang om soepel door bochten te glijden.

Het is daarom best knap dat deze game zo relatief eenvoudig op te pakken is. Er zijn namelijk veel meer elementen waar je rekening mee moet houden, vergeleken met een autoracegame. Zo heb je natuurlijk een aparte voor- en achterrem en kun je ook de controle nemen over de positie van de rijder op de motor, om zo het gewicht anders te verdelen. Dit helpt je dan weer bij het correct doorkomen van bochten.

De Portimao track uit SBK 2011 uit de doeken.

Eens je een beetje gewend bent aan het gevoel van de game, zul je al snel overgaan op gemiddelde simulatie, zodat je net wat meer eigen controle krijgt over de besturing. Deze overgang verloopt prima. Dit in tegenstelling tot de moeilijkheidsgraad van je tegenstanders. Op het laagste niveau verkrijg je al snel een voorsprong van tien seconden. Als je echter de moeilijkheidsgraad maar één tikje verhoogt, wordt de game direct aanzienlijk moeilijker. Zeker omdat er een vijftal moeilijkheidsgraden zijn, is deze stap eigenlijk net wat te rigoureus.

Ben je de reguliere races even zat, dan kun je de SBK Tour mode afwerken. In deze mode werk je een hele lijst aan specifieke uitdagingen af, zoals het behalen van een bepaalde snelheid langs enkele checkpoints of het zo goed mogelijk volgen van de ideale racelijn. Door het behalen van deze uitdagingen, speel je nieuwe content vrij. Dit kan een nieuwe helm zijn, maar ook klassieke motorrijders en teams. Helaas is de geschiedenis van de SBK-klasse nog niet zo rijk als die van de MotoGP, waardoor je met de klassieke teams niet veel verder terug gaat dan de jaren '90.

Hoewel SBK 2011 een kleine, bescheiden racetitel is die zich puur focust op één bepaald segment binnen de wereld van de racerij, is dit wel echt een oerdegelijke titel. Door zich te specialiseren, heeft men het racegevoel uitstekend weten te realiseren, wat zeker fans van de SBK aan zal spreken. Ook meer algemene racefans kunnen best plezier van deze game hebben, hoewel duidelijk is dat men zich vooral richt op liefhebbers van het eerste uur.

7 / 10

Awaiting cover image

SBK 2011