Allods Online

Against all odds?

Gratis MMO's zijn tegenwoordig al meer frequent dan pedofiele priesters of burgermeisjes die het tot prinses schoppen. Het genre kende een doorbraak toen bleek dat deze titels best winstgevend konden zijn, zelfs meer zo dan titels die gebruik maken van een monthly subscription model. Daarbij kwam ook nog eens dat heel wat gamers bereid waren om meer te spenderen aan de game dan een typisch maandelijks abonnement. Geen wonder dat ook bestaande titels flirten met zo'n Free2Play optie...deze journalist ziet zelfs zijn geliefkoosde topper World of Warcraft in de nabije toekomst evolueren naar dit model. Nu goed, het pad lijkt dus geëffend voor een nieuwe titel, maar kan deze zich onderscheiden van de rest of valt Allods Online in de middelmatigheid der dingen?

In een vorig leven schreven we dat Allods best potentieel had ware het niet dat de balancing en de levelcurve nog wat werk konden gebruiken. Een jaar later dan gepland komt de titel op ons af wat alvast betekent dat er heel wat veranderd is. Een officiële release is altijd wat spannend want van dan af moet het kind winstgevend worden. Het is ook een moment waarop wij beslissen om al dan niet onze centen en vooral ook onze tijd te spenderen aan een nieuwe game.

Nieuwe vrienden, nieuwe vijanden, nieuwe ervaringen en hopelijk een tijd om nooit meer te vergeten. Dit wordt natuurlijk door iedereen op een andere manier gepercipieerd dus een volledig objectief oordeel kan je hier nooit vellen. Ik heb fantastische en doodsbedreigende intense momenten meegemaakt in EVE Online met een groep vrienden, maar speel je alleen en was je toevallig één van onze doelwitten dan is jouw ervaring volledig anders.

Gameplay rechtstreeks uit Allods Online.

Allods Online is één uit een dozijn Tolkieneske fantasy titels, met elfen, mensen, orks en al dat soort stereotype wezens. Ziet het er rood uit dan gebruikt het waarschijnlijk veel vuurkrachten, hetzelfde geldt voor de omgevingen waarin we ons bevinden. Toch wijkt uitgever gPotato af en toe af van de bekende clichés en brengt het eigen versies van monsters en classes (zoals de drieling Gibberlings waardoor je eigenlijk met drie personages speelt).

Het eerste dat typerend is voor Allods is de community of het gemis ervan. Begrijp me niet verkeerd, de wereld is zeker niet leeg en er zijn voldoende spelers, maar niet om groepen te vinden waar en wanneer jij dat wenst. Grouping tools hadden dit zeker kunnen vergemakkelijken, maar sowieso is er vanuit de community niet veel geluid te horen, ingame dan toch. Het is geen Orgrimmar (For the Horde!) waar je elke 30 seconden wel een vraag, uitnodiging of verhaal voorgeschoteld krijgt. Het is stil aan de overkant, hier en daar merk je uiteraard wel andere spelers maar de interactie is gelimiteerd.

Dit volgt uit enkele design-beslissingen, de twee voornaamste bespreken we hier kort. De game is nog steeds in beta. Uiteraard zijn er nog niet veel spelers aangezien iedereen namelijk zit te wachten op onze recensie (stel je niet zo aan man), of omdat nog onvoldoende spelers de game hebben ontdekt. Ten tweede ligt het ook wel aan de uitgebreide wereld die Allods Online voorschotelt. Er zijn enorm veel gebieden om doorheen te trekken, zones van lage levels herbergen schijnbaar meer spelers dan die van hoge levels. Toch is het resultaat dat je op dit moment weinig guilds of groepen kan vinden om je in thuis te voelen, maar het potentieel is er alvast wel. We geloven dat er op dit moment een korte stilte voor de storm komt vlak voor de release, probeer echter zeker enkele vrienden mee te nemen naar Allods zodat je altijd partners naast je hebt. De makers maken gelukkig ook werk van sociale interactie en bieden allerlei redenen aan (zoals guild rewards, group quests, extra gevechten) om de spelers aan te zetten om samen te hokken, de uitgebreide groep spelers op de fora lusten het alvast wel.

Eén van de punten van kritiek die we een jaar geleden nog hadden was de balancing, bepaalde skills en classes waren veel sterker dan andere waardoor je wel eens eentonige gevechten kreeg. Dit euvel is ondertussen verbeterd en als speler zal je af en toe (maar nog niet al te veel) tussen skills moeten switchen om het hoofd te bieden aan abilities die je vijand plots gebruikt. De variatie aan skills zit goed, maar je moet wel heel wat tijd doorbrengen met de game vooraleer je wat nieuws aangeboden krijgt. Skills zorgen ook voor kleine bonussen als je herhaaldelijk hetzelfde type gebruikt zoals een random effect waarbij je mana, health of damage bijkrijgt (of verliest).

De coole lanceringstrailer van Allods Online.

De levelprogressie is nog steeds hard en lichtjes onaangenaam, een snellere progressie kan enkel door items te kopen uit de Allods Boutique wat natuurlijk een goedkope manier is om munt te slaan uit een basic gameplay ervaring, voor deze truc zijn we allesbehalve te vinden.

Eén van de beste punten van het spel echter is onze onmogelijkheid om alles te beschrijven. Allods is namelijk enorm uitgebreid geworden. Steden zijn groots, gebieden bevatten veel opdrachten (ook al zijn er heel wat die je kan blijven herhalen), de lore en het verhaal is enorm uitgebreid...kortom, je vervelen wordt moeilijker met de dag. Daarnaast is het team ontwikkelaars toch bezig met heel wat variatie te brengen via nieuwe features zoals competitieve sporten, arena's en ook een enorm knappe mode genaamd de Astral Space. Je kan namelijk op een hoog level beginnen bouwen aan je eigen schip, dit schip dient om de wereld buiten je normale areas te gaan verkennen. Dit doe je samen met andere spelers die allerlei functies kunnen aannemen op je schip. Op je tocht kom je andere schepen, monsters, PvP en ook allerlei nieuwe zones tegen.

Al bij al zijn we best tevreden met Allods Online, dit is een MMO die een Free 2 Play concept probeert en ook een goede game aflevert. De ontwikkelaars verdienen hier heel wat lof voor want het zijn zij die een simpele fantasy standaard namen en het uiteindelijk hebben uitgebreid tot een groter en ronduit leuk geheel. De basis is een MMO zoals je er al zoveel hebt gezien met quests, reputations, reward tokens, dungeons en raids enzovoorts. Daaronder ligt een diepere game met veel customization, een wereld die goed in elkaar steekt en tal van leuke extra's. Meteen bij de lancering is dit een erg volledige MMO die haast alles bevat wat dezer dagen de gangbare norm is. Sterk!

8 / 10

Allods Online

Video Game