De Sims Middeleeuwen

Ye Olde Life Sim.

Al meer dan tien jaar vergapen we ons aan de alledaagse levens van de Simoleans. We hebben gezien hoe ze een carrière opbouwden, de liefde van hun levens vonden en verdronken in zwembaden zonder trap. Allemaal met de door ons geboden begeleiding, natuurlijk. Tientallen uitbreidingen en twee sequels later neemt ontwikkelaar Maxis ons mee naar het verleden met De Sims Middeleeuwen. De eerste Sims-game sinds het gefaalde Sims Online die het totaal anders doet.

De Sims Middeleeuwen lijkt op het eerste gezicht op niet meer dan een thematisch andere game dan zijn voorgangers, maar is in essentie een totaal ander beestje. De queesten geven spelers een direct doel om te behalen en het opbouwen van je eigen leventje speelt enkel nog een bijrol. Veel belangrijker is het heersen over je immer groeiende koninkrijk. De keuzes en resultaten die je nieuwe rol als heerser met zich meebrengen zijn veelvuldig en geven een gevoel van vrijheid. Fable III kan hier van leren.

Weg is het micromanagement waar The Sims zich berucht mee hebben gemaakt. Hoewel je Sims nog wel dingen als slaap en concentratie nodig hebben, is het aantal balkjes om in de gaten te houden grandioos teruggedraaid. Twee blijven over: vermoeidheid en honger, die eigenlijk alleen effect hebben op het concentratievermogen van je Sim. Een aparte verandering, gezien het beheersen van een groot aantal behoeftes juist een van de hoofdelementen was binnen de Sims-serie. Al is het fijn om quests in te duiken zonder je constant druk te maken over je volgende toiletbezoek.

Ja, quests. Als een ware World of Warcraft-speler krijg je de opdracht om materialen te verzamelen, struikrovers te verslaan en op reis te gaan naar nabijgelegen dorpen. Het maakt De Sims Middeleeuwen een stuk meer lineair en voorspelbaarder, maar maakt het spel ook meteen heel wat toegankelijker voor iedere speler die niet creatief genoeg is om een levensplan voor zijn Sim te te dokteren. Het wordt echter al snel een nodeloze verplichting voor spelers die gewoon hun leven willen leiden, gezien het negeren van een quest leidt tot het gearresteerd worden door je boze onderdanen.

"De keuzes en resultaten die je nieuwe rol als heerser met zich meebrengen zijn veelvuldig en geven een gevoel van vrijheid. Fable III kan hier van leren..."

Ook het tweede klassieke Sims-element, het bouwen, is flink anders. Gezien je een koninkrijk in plaats van enkel een huis onder je muisvinger hebt moet je aandacht opeens bij een stuk meer locaties liggen. Om dit voor spelers toegankelijk te maken heb je echter weinig invloed op de precieze details van de gebouwen die je neerzet - om verdrinken in details te voorkomen. Het plaatsen van interieurstukken is in zekere mate mogelijk, maar een muur neerzetten of afbreken gaat niet gebeuren. Je bent vooral bezig met wat je bouwt, in plaats van hoe het er uit gaat zien. Een goede stap voor de Sim City-fans, maar ook een die de Sims-feel ter gronde brengt. En een rare, gezien je - ondanks je status van alleenheerser - er vaak genoeg op uit moet om zelf het hout bij elkaar te sprokkelen en de stenen te hakken voor je nieuwe kasteeltje. Heersen doe je blijkbaar niet over de arbeidersklasse.

Gelukkig is de dialoogcirkel intact gebleven, samen met het luchtige gebrabbel dat je ermee produceert. Je danst, flirt en ruziet nog steeds met omstanders die zich er voor openstellen. Het herinnert ons er aan dat we, hoezeer de basiselementen zijn verandert, toch echt wel een Sims-game aan het spelen zijn. Ook kun je een Simolean nu uitdagen tot een duel, waarvan de uitkomst wordt gebaseerd op de ervaring en concentratie van je Sim.

Een heus steekspel ter ere van The Sims Medieval.

Camera's waren zelden zo frustrerend. Scroll teveel en je vliegt al snel van de locatie van je Sims naar een overzicht van je gehele koninkrijk. Gepaard met de nodige laadprocessen om dit in beeld te brengen, waardoor de wat mindere game-PC's vertragingen ervaren. Kiezen voor een camera die (als in een RTS) hoog genoeg hangt om je Sim van een afstand te zien lopen door een groot gebied kan ook niet. Of je bekijkt het koninkrijk van absurde hoogte, of je blijft op klassieke Sim-hoogte van je held hangen.

Het is nog maar de vraag of Sims-fans lang zullen blijven hangen bij Medieval. Een verandering van thema is na al die jaren fijn, maar de vrijheid van The Sims 3 biedt meer reden om deze te blijven spelen - al is het maar omdat het toevoegen van mods meer opties geeft dankzij deze vrijheid. Het maken van een game die in essentie anders is dan zijn voorgangers is desalniettemin een dappere zet van Maxis, maar niet een die uitpakt zoals je zou hopen. Het versimpelen van de basiselementen is vervelend en de toegevoegde elementen voegen niet de uitdaging toe om dit te compenseren. Quests zijn daardoor ook niet heel veel meer dan een excuus om de speler bezig te houden. Misschien dat een tweede poging ons meer weet te plezieren.

De review van The Sims Medieval doorgenomen, maar je wil nog meer te weten komen over het spel? Neem dan zeker de bijhorende gamepage door voor meer trailers, screenshots en artikels!

6 / 10

The Sims Medieval