AR-kaarten voor de 3DS

Een nieuw soort ‘speelkaart’.

Wie een beetje zijn gamegeschiedenis kent, weet misschien dat Nintendo niet altijd videogames maakte. Sterker nog: als je bedenkt dat het bedrijf opgericht werd in 1889, lijkt het creëren van nu wereldwijd bekende iconen als Mario, Donkey Kong, Gameboy en de NES een vrij recente bezigheid van het Japanse bedrijf. Van zijn oprichting in 1889 tot begin jaren 1960 produceerde Nintendo enkel zogenaamde 'hanafuda', Japanse speelkaarten vergelijkbaar (maar tegelijk ook weer totaal verschillend) met onze westerse schoppenazen en hartenkoninginnen, die gebruikt werden in allerhande gokspelletjes.

Wie voor het eerst de doos van zijn nieuw gekochte 3DS opent, zou dus wel eens kunnen denken dat Nintendo het produceren van speelkaarten terug opgenomen heeft als hobby. Het eerste wat je tegenkomt bij het openen van het deksel is namelijk een kartonnen hoesje met daarin zes kaarten. Ook 'speelkaarten' weliswaar, maar in combinatie met de 3DS krijgt het woord 'speelkaart' een geheel nieuwe betekenis.

Leg deze kaarten namelijk op een plat oppervlak en bekijk ze met de ingebouwde 'Augmented Reality'-software die in de 3DS ingebouwd zit en er gaat een hele nieuwe wereld voor je open. De 3DS gebruikt de twee buitenste camera's om een 3D-beeld weer te geven van wat je voor je ziet en voegt er allerhande minigames aan toe.

Er zijn drie games die je kunt spelen: Schietschijf, Minibiljart en Vissen. Bij Schietschijf transformeert de tafel of vloer in een shooting range en moet je pijlen afschieten op doelwitten. Heel fijn hierbij is dat de doelwitten soms ook verstopt zitten achter een hoekje en je dus zelf ook rond de kaart moet bewegen om ze allemaal te vinden. Bij Minibiljart transformeert de tafel in een berglandschap en moet je een bal in de hole zien te krijgen met een keu. En Vissen spreekt voor zichzelf: de tafel wordt plots water en met je 3DS die dienst doet als vishengel moet je zoveel mogelijk vissen zien te vangen.

Deze drie games zijn vrij kort en simpel maar zijn wel een hele fijne showcase van de mogelijkheden van de 3DS. Augmented Reality is met talloze Move- en Kinectsoftware en talloze iPhone apps zo al één van de softwarehypes van het moment en dankzij de 3D-capaciteiten van de 3DS voelt het allemaal net dat ietsje echter aan. Dat merk je ook wanneer je de 3D-slider van het apparaat helemaal naar onder schuift en enkel met een 2D-zicht op de projecties kijkt: het is meteen een stuk moeilijker om je er echt mee in te leven, ook al blijven de grafische effecten verder gelijk.

Als je goed presteert in bovenstaande minigames, speel je ook nog eens extra features vrij. Zo kun je één van de vijf bijgeleverde Personagekaarten voor de 3DS leggen en dan springt dat personage uit de kaart en kun je, na het aanpassen van de positie, pose en grootte, foto's nemen van die figuur in jouw kamer. Hetzelfde kun je doen met zelfgemaakte Mii's. Ook is er een graffiti-feature waarmee je op het touchscreen kunt tekenen en die tekeningen dan op eender welk oppervlak kunt zetten.

Er wordt ook gebruik gemaakt van de ingebouwde stappenteller van de 3DS. Als je de 3DS in slaapstand mee op wandel neemt, telt deze hoeveel stappen je zet en zet hij deze om in punten. Deze punten kun je gebruiken in de AR Mode om extra dingen mee te kopen zoals een wereldbol, een klok en meer levels voor de drie minigames.

Al bij al is de Augmented Reality-software van de 3DS best een fijn tijdverdrijf nu het apparaat pas uit is en alle features nog nieuw aanvoelen, maar de huidige set ingebouwde games is niet genoeg om als meer te dienen dan een mooie showcase voor de mogelijkheden van Nintendo's nieuwste portable. Als Nintendo niet op regelmatige basis extra kaarten meegeeft bij games of bij promoties, zal deze feature, zoals Pictochat bij de DS, snel vergeten worden. Toch neemt dat niet weg dat dit degelijke, en misschien nog belangrijker: gratis software is waar je even plezier aan kan beleven.

7 / 10