Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem

Multitasking in puzzelvorm.

De rivaliteit tussen Mario en Donkey Kong is al gaande sinds 1981, het jaar waarin Mubarak eveneens de vierde president werd van Egypte. Als we deze chronologische analogie doortrekken zou dat willen zeggen dat dit het jaar gaat worden dat Mario (Bassyouni) samen met zijn Mini-Mario's (het Egyptische volk) voor eens en voor altijd komaf gaat maken met Donkey Kong (Mubarak) in Mini-Land Mayhem. We weten namelijk allemaal wel hoe het met de Egyptische president afgelopen is, maar laat ik meteen met een voor de hand liggende spoiler van wal steken: het conflict tussen de besnorde loodgieter en de gigantische aap zal nog eventjes blijven duren!

Met deze nogal politiek geladen eerste alinea probeer ik eigenlijk gewoon te verdoezelen dat er in Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem zo goed als geen verhaal aanwezig is. In een kort introfilmpje krijgen we te zien hoe Mario een leuke tijd aan het beleven is in een pretpark, waarna Donkey Kong zijn vriendin – of dat denken we toch – kidnapt. Mario zet de achtervolging in, maar in tegenstelling tot wat je zou denken knapt hij deze keer niet zelf al springend het vuile werk op.

Het zijn de Mini-Mario's, mechanische klonen van s'werelds populairste game mascotte, die een stokje moeten steken voor het snode plan van Kong. Als speler is het jou taak om de Mini-Mario's steeds naar de uitgang van een vrachtlading aan levels te loodsen, waarna je uiteindelijk oog in oog komt te staan met de kidnapper en je ook hem verslaat. Maar hoe bestuur je de Mini-Mario's eigenlijk om ze naar zo'n uitgang te brengen? Wel, dat doe je helemaal niet gezien het kleine grut – eens je ze activeert – onophoudelijk blijft marcheren.

Wat je wel doet is met behulp van je stylus en het touchscreen ervoor zorgen dat de Mini-Mario's niet sterven. Initieel zal dat vooral gebeuren door wanneer ze richting een afgrond marcheren deze te overspannen met een balk. Je mechanische helpers waggelen erover en bereiken zonder kleerscheuren de uitgang. Tijdens de latere levels gaat het geheel natuurlijk complexer worden en moet je naast balken ook springveren, ladders en zelfs de typische groene transportbuizen installeren om je wandelende kompanen te vrijwaren van de ondergang.

Het is dat ook vooral na de eerste helft van het spel dat je pas gaat merken dat Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem een puzzelgame is die bijna volledig draait rond je vaardigheid om te kunnen multitasken. Je moet voortdurend dingen tegelijk doen en vier stappen op voorhand denken om het level tot een goed einde te brengen. Gelukkig worden nieuwe te gebruiken elementen steeds netjes uitgelegd en kun je op eender welk moment het handige helpmenu oproepen als je het eventjes niet meer weet. Zelfs de veelbesproken Mini Guide is aanwezig in deze DS-game, waarna de game na activatie zichzelf zal spelen. Weet wel dat je na zo'n keuze geen collectibles zal kunnen verzamelen.

En dat laatste zou zonde zijn. Je enkel bekommeren om het bereiken van de uitgang van een level is slechts een van je objectieven. Doorheen elk level zijn er namelijk optioneel te verzamelen muntjes, M-tekens en de moeilijk te bereiken Mini Mario-kaarten te vinden. Soms bereik je ze per toeval, maar meestal moet je zelfs nog voordat je de kleine Mario's laat marcheren een plan bedenken om al deze voorwerpen te pakken te krijgen. Lukt het je, dan speel je extra's levels vrij. Haal je bovendien na het vervolledigen van een level een hoge score door bijvoorbeeld geen fouten te maken of een snelle tijd neer te zetten, dan speel je nóg andere uitdagingen vrij.

Er is met andere woorden heel wat speelplezier te halen uit Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem, maar weet dat het uitspelen van een gemiddeld level je maximaal vijf minuten tijd zal kosten. Een uitzondering op de regel zijn de (erg vermakelijke en pittige) puzzels waarbij je Donkey Kong telkens weer moet verslaan, maar daarbuiten is deze DS-game vooral ontworpen voor korte speelsessies.

Weet ook dat spelers die niet tegen tegenslag kunnen waarschijnlijk een depressie overhouden aan Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem. Het is geen uitzondering dat je de latere levels tot tien maal toe opnieuw moet spelen om tot de juiste oplossing te komen. Geen probleem – het blijft namelijk een puzzelgame -, maar spijtig genoeg heeft men het spel zo ontworpen dat je dat ene moeilijke level verplicht moet uitspelen om tot het volgende te komen. Akkoord, het gebruiken van de Mini Guide verhelpt dit euvel, maar de trotse gamer die alles zelf wil doen zal meermaals met de handen in het haar zitten.

Het grootste negatieve punt is echter de dreiging dat de gameplay wat repetitief gaat worden. Tijdens de eerste honderdtal levels valt het allemaal nog mee gezien je telkens weer nieuwe hulpmiddelen ter beschikking krijgt om de Mini-Mario's te helpen, maar de puzzels die je na het uitspelen van de game unlocked voelen een beetje goedkoop aan. Opnieuw is het doel om de mechanische Mario's naar de uitgang te brengen, maar nu moet je de mannetjes in een bepaalde volgorde naar hun doel loodsen. Het is leuk dat de extra levels zorgen voor een langere speelduur, maar het voelt op sommige momenten wat geforceerd aan.

Aan de andere kant valt ook dit probleem op te lossen door je te richten op de Construction Zone. Hierin kun je à la LittleBigPlanet helemaal zelf levels ontwerpen, en deze via WiFi delen met andere spelers die het spel in huis hebben. Regelmatig duiken er zelfs online wedstrijden op waarin je een level moet maken aan de hand van een speciaal thema. Het is altijd leuk om te zien dat een DS-game uitgerust is met een online luik, en in het geval van Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem hebben we hieromtrent geen negatieve punten om aan te halen. Buiten natuurlijk het feit dat je om een level te ontwerpen eerst de tools moet leren kennen, maar dat is natuurlijk logisch.

Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem is een game die volgens ons best wel een plekje mag krijgen binnen je DS-collectie. Het is een unieke puzzelgame waarbij multitasking de hoofdrol vertolkt, uitgerust met een lange speelduur en een interessante online optie. De moeilijkheidsgraad tijdens de latere uitdagingen zal zelfs de meest ervaren gamer kopzorgen bezorgen en niemand zal deze titel uren aan één stuk spelen, maar in zeker opzicht ligt net daar de charme van dit spel. Heb je de voorgaande Mario vs. Donkey Kong-titel in je bezit, dan hangt de aanschaf van deze game volledig af van je liefde voor het genre. Heb je nog nooit eerder de rivaliteit tussen de loodgieter en de aap meegemaakt op je DS, dan is Mini-Land Mayhem bijna een verplichte aankoop.

8 / 10