Nail'd

Holderdebolder op de quad.

We kennen allemaal dat gevoel. Je zet de TV op en belandt op een zender waar toevallig een sportprogramma uitgezonden wordt waar je eerder geen interesse of kennis over had. Neem nu bijvoorbeeld Curling (alvast mijn welgemeende verontschuldigingen voor alle Curlingfans onder de lezers). Je hebt geen flauw idee wat er precies gaande is en wie wie is. Maar op één of andere manier blijf je gefascineerd naar de beeldbuis gapen. Je tracht context te geven aan de beelden die op het eerste zicht vreemd en onlogisch overkomen. Je probeert een emotionele band te ontwikkelen met de spelers, totdat je jezelf bijna in de schoenen waant van de personen op de Curlingbaan. Techland had hetzelfde in gedachten met hun racegame Nail'd. Niet het niet weten wat er gaande is (dat is namelijk vrij duidelijk: racen natuurlijk), maar je in de schoenen plaatsen van een onbekend iemand die deelneemt aan het sportgebeuren. Een personage waar jij dan zo maar eventjes een band mee moet scheppen.

Jij speelt als naamloze, gezichtsloze en karakterloze racer X. Laten we hem, om dit alles iets persoonlijker te maken, Charel noemen. Charel, die halsstarrig op zoek was naar een doel in zijn leven, heeft na enige bedenktijd besloten om deel te nemen aan een over-the-top quadrace waar maanlogica van tel is. Dit is dus alles behalve een realistische racer. Nail'd valt eerder onder de categorie van Arcade/Spektakel Racer.

In de singleplayer neem je deel aan een toernooi die bestaat uit een brede waaier aan races waarin al je reflexen getest zullen worden. Het racen wijst zichzelf uit (vooruit gaan = goed, stilstaan = slecht, een belangrijke levensles trouwens), maar ontwikkelaar Techland probeert hieraan enkele aanpassing toe te brengen door middel van mods en speciale uitdagingen. Zo zijn er bijvoorbeeld races die zich vooral focussen op het uitvoeren van stunts of door bepaalde brandende hoepels te scheuren. Dit vult je boostmeter sneller aan, waardoor je voor een bepaalde tijd tegen waanzinwekkende snelheid over het parcours kunt vliegen. Mods zijn dan weer speciale voorwaarden die je aan elke race kunt toevoegen om het geheel net iets spannender te maken. Denk maar aan zaken als een oneindige boost of het uitschakelen van botsingen met medespeler. Win je een bepaald aantal races dan stijg je in het toernooi. Ook zul je frequent nieuwe onderdelen voor je quad of dirtbike vrijspelen, die je dan naar hartenlust kunt aanpassen. Deze onderdelen veranderen de statistieken van je voertuig, waardoor de game iets meer diepgang krijgt. Wel moeten we opmerken dat er niet zo heel veel nieuwe onderdelen vrij te spelen vallen en dat je best alle races kunt winnen met de standaard quad/bike.

Het racen zelf is vrij amusant. De besturing voelt goed, en gelukkig maar aangezien de tracks een zekere precisie vereisen. We gaven Nail'd niks voor niks de naam Spektakel racer mee. Beeld je zeker en vast geen saaie lineaire parcours in, hoewel de meeste wel grotendeels lineair zijn. Denk eerder aan een overdosis aan overdreven jumps, onmenselijk steile hellingen waartegen je op moet rijden en andere levelspecifieke uitdagingen. Ook hebben vele van de tracks op bepaalde punten aftakkingen. Zo kun je kiezen om bijvoorbeeld van een ramp af te rijden en het luchtruim te verkennen voor korte tijd of toch maar op de vaste grond te blijven rijden.

Waar we wel niet al te gelukkig over zijn is het respawnsysteem die de game hanteert. En niet gelukkig is misschien wat licht uitgedrukt. Het is zo dat, wanneer je van de weg raakt of crasht, de game je terug op een bepaalde plek op het parcours zet. Dit is niet altijd in jou voordeel, sinds je meermaals zult spawnen in een positie die onvermijdelijk opnieuw eindigt in een duikeling. En om dit alles nog iets te erger te maken, speelt ook de crashdetectie dit masochistische spelletje mee. Zo kun je op bepaalde plaatsen onverhinderd tegen een muur rijden in volle snelheid, zonder dat er iets gebeurt. Maar raak je tijdens een sprong net met je achterwielen de tak van een boom, dan is het respawn laadscherm niet veraf. Dit voelt toch niet helemaal correct aan, vooral voor een racer die echt zuiver Arcade is qua stijl. Verpesten deze twee features de game? Niet helemaal, maar het zijn toch twee ongemakken die voor heel wat spelers frustrerende momenten zullen veroorzaken.

Het geluid is een tweedelig geval. Enerzijds is er het motorgebrul die de quads en bikes maken. Dit komt niet bepaald over als echt geloofwaardig en blijft hierdoor niet aan de ribben kleven. Gelukkig leidt het spektakel op het scherm hier wat van af. Wel wordt de game ondersteund door een vrij degelijke soundtrack van rock- en metalnummers. Queens of the Stoneage, American Sixgun, Rise Against The Machine, Slipknot, Aggressive Chill, en Slaves of Dope zijn slechts enkele van de artiesten wiens nummers in de game zitten. Wat wel iets vreemd is, is de nummerkeuze. Zo werd niet gekozen voor het recente werk van de genoemde bans, maar voor oudere nummers. Daarom zijn deze niet slecht, doch was wel leuk geweest om iets jonger materiaal van de artiesten te horen. Zo is het ondertussen zeven jaar oude Duality bijvoorbeeld één van de nummers van Slipknot die in de game zit.

Er is ook een multiplayercomponent aan de game. Deze speelt grotendeels op dezelfde wijze als de singleplayer op vlak van racetypes en gebruik van mods. Jammer genoeg speelde het respawnsysteem ook hier ons opnieuw parten. Na een crash liep het respawnscherm verschillende malen vast, waardoor we genoodzaakt waren om de game te herstarten en ons online avontuur vanaf de startmeet opnieuw te beginnen. Ook maakt de game geen gebruik van dedicated servers. Alles hangt dus af van de internetverbinding van de speler die de server host. Iets wat bij hosts die niet over een optimale internetsnelheid beschikken voor de medespelers toch snel kan leiden tot onverwachte crashes en de daarbij horende respawns.

Om af te sluiten hadden we graag nog één iets onder onze schijnwerper geplaatst. We schreven eerder dat je jouw quad of bike kunt aanpassen met onderdelen die je doorheen de campaign vrijspeelt. Je kunt echter ook je racer zelf aanpassen. Zo zijn er verschillende overalls waaruit je kunt kiezen om de mannelijke Charel mee aan te kleden. Deze bieden, zoals van zo'n beschermingsoverall verwacht wordt, de nodige bescherming voor lelijke valpartijen die wel vaak voorkomen bij deze sportbeoefening. Nu werd ervoor gekozen om de speler de keuze te laten over het geslacht van zijn/haar racer. Charel kan dus evenzeer Charlotte worden. Echter krijgt deze vrouwelijke racer niet dezelfde beschermende kledij, maar moet deze het stellen met een gewone bikini (waarschijnlijk gemaakt uit een extra beschermende stof?). Het is vrij duidelijk dat vrouwen nog steeds, als hoofdrolspeler in een game, grotendeels op hun looks moeten vertrouwen en beschouwd worden als "iets leuks om naar te kijken". Niet dat deze game uniek omgaan met dit beeld van de vrouw, maar het viel toch enorm op wanneer we aan het prutsen waren in het charactercreation scherm. Nuja, dit dus even terzijde, doch geen geheel reflectieloze vaststelling.

Nail'd is een vrij vermakelijke Spektakel Racer. Jammer genoeg zijn niet alle punten even goed uitgewerkt als de rest. Zo zullen het respawn- en crashsysteem zeker en vast voor de nodige frustraties zorgen, zowel off- als online. De game zal zeker voor enig amusement zorgen, maar gaat iets te snel vervelen.

6 / 10